۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
پیش‌بینی اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری
مدیرعامل موسسه جهاد نصر اعلام کرد

پیش‌بینی اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

مدیرعامل موسسه جهاد نصر، اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام با برآورد ریالی به سال ۱۴۰۲ را ۷۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش بازار، رضا عظیمی به مناسبت هفته جهادکشاورزی افزود: فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سطح ۲۵۵ هزار هکتار هدفگذاری شده و اکنون در مرحله مطالعات هستیم و در این مرحله با توجه به اعتباری که تامین شده، مطالعات ۱۰۴ هزار هکتار از این اراضی توسط موسسه جهاد نصر انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، ظرف حدود سه سال بخش مطالعاتی و اجرایی این طرح به اتمام می‌رسد.

عظیمی با بیان این که سه گزینه برای تامین اعتبار فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: این سه گزینه شامل فاینانس چین، محل فروش ۲۰ درصد سهام وزارت جهاد کشاورزی در طرح نیشکر و صندوق توسعه ملی است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت احیای اراضی خوزستان در افزایش تولیدات ملی، بیشتر به دنبال گزینه‌های داخلی برای تامین اعتبار از جمله از محل فروش ۲۰ درصد سهام وزارت جهادکشاورزی در طرح نیشکر هستیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر درهمین حال گفت: به علت تحریم‌ها، امکان فاینانس خارجی برای تامین اعتبار این طرح با محدودیت روبرو است.

وی در مورد صندوق توسعه ملی نیز اذعان داشت: انتظار داریم از این محل در سال جاری مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان برای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام اختصاص داده شود.

عظیمی، پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری را یکی از بزرگترین پروژه‌های موسسه جهاد نصر عنوان و بیان کرد: فاز نخست این پروژه در سطح ۲۹۵ هزار هکتار به اتمام رسیده و در حال بهره‌برداری است.

وی با اذعان به این که اجرای فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، انقلابی در کشاورزی استان خوزستان ایجاد کرده است، گفت: براساس مستندات مکتوب، با اجرای فاز نخست این طرح نزدیک به سه میلیون تن به تولیدات کشاورزی این استان اضافه شده ضمن آن که در حوزه چغندرقند نیز در اراضی که این طرح به اجرا درآمده ۷۷۰ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر افزود: تولید گندم در این اراضی نیز در استان خوزستان ۸۷ درصد و در ایلام ۱۴۴ درصد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در بخشی از اراضی که این طرح در آن اجرا شده، عملکرد گندم از حدود ۱.۵ تن به ۵.۵ تن افزایش نشان می‌دهد.

عظیمی طرح ۴۶ هزار هکتاری آبرسانی به دشت سیستان، مهار ریزگردهای استان خوزستان در راستای امنیت غذایی و رفع مسایل سیاسی و اجتماعی، اجرای شبکه آبیاری و زهکشی شمال و شمال غرب در سطح ۲۷۰ هزار هکتار و پرورش ماهی در قفس، برقی کردن چاه‌های کشاورزی از دیگر طرح‌های این موسسه نام برد.

به گفته وی، تیم تخصصی فنی و اجرایی این موسسه بیشتر در حوزه آب و خاک است و هر پروژه‌ای که به ویژه در این بخش، دولت اعلام کند ما آماده ورود به آن هستیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: این موسسه همچنین برنامه ساخت مسکن برای کارکنان وزارت جهادکشاورزی را در راستای شعار دولت سیزدهم در دستور کار قرار داده و برای اجرای پروژه ساخت دو هزار واحد مسکن، برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: ما در حال طی کردن مراحل اخذ مجوزهای لازم برای ساخت مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

عظیمی در ادامه با اشاره به گرامیداشت سالروز تاسیس جهادسازندگی در ۲۷ خرداد با فرمان امام خمینی (ره) تصریح کرد: جهادسازندگی با توجه به نیاز آن زمان در بخش عمرانی و کشاورزی به فرمان امام (ره) ایجاد شد و عمده پروژه‌های عمرانی در روستاها مانند برق‌رسانی، آبرسانی و کشاورزی از سوی این نهاد صورت گرفت.

وی گفت: جهادسازندگی همچنین در ۸ سال دفاع مقدس به عنوان پشتیبانی جنگ فعالیت کرد و موسسه جهاد نصر نیز ادامه گردان‌های مهندسی رزمی و پشتیبانی در این مدت بود.

کد خبر: ۲۹۱٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha