۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
افتتاح سد «بالارود» اندیمشک تا پایان تیرماه امسال

افتتاح سد «بالارود» اندیمشک تا پایان تیرماه امسال

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ گفت: عملیات اجرایی سد مخزنی «بالارود» با حجم مخزن ۱۳۱ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار وزارت نیرو تا پایان تیرماه به پایان می رسد و آماده افتتاح می شود.

به گزارش بازار، فراز رابعی در جریان بازدید از پروژه سد «بالارود» اندیمشک اظهار داشت: کنترل جریان سیلابی رودخانه بالارود و کاهش خسارت ناشی از سیلاب، تأمین آب شرب شهر حسینیه و روستاهای اطراف، تأمین آب کارخانه نمک‌زدایی «قلعه نار» شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اهداف اصلی افتتاح این سد به شمار می رود.

وی تأمین آب کشاورزی ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایین‌دست، تأمین انرژی برق آبی ۱۱ گیگاوات ساعت و ایجاد منطقه گردشگری را از اهداف احداث این سد برشمرد.

رابعی با بیان اینکه عملیات آبگیری سد «بالارود» در اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۰ انجام شده است، گفت: براساس برنامه زمان‌بندی، این سد ۳۱ تیرماه امسال به بهره برداری می رسد.

حجم کل مخزن سد بالارود ۱۳۱ میلیون مترمکعب، ‌حجم آب قابل تنظیم سالیانه ۹۹ میلیون مترمکعب و ارتفاع این سد از بستر ۷۷.۵ متر است.

سد بالارود دارای ۸۵ متر ارتفاع، یک هزار و ۵۴ متر طول ، ۱۰ متر عرض ، ۷۹۷ کیلومتر مربع حوضه آبریز و همچنین ۱۳۱ میلیون متر مربع حجم مخزن است که با افتتاح آن، علاوه بر توسعه فرصت شغلی، ایجاد جاذبه های گردشگری در این منطقه نیز هدف‌گذاری شده است.

تامین آب شرب شهر حسینیه و برخی مناطق شهرستان اندیمشک و تولید انرژی برق آبی به میزان ۱۱ گیگا وات ساعت در سال از دیگر مزایای این طرح اقتصادی عنوان شده است.

سد مخزنی بالارود توسط سازمان آب و برق خوزستان روی رودخانه بالارود در ۲۷ کیلومتری شمال شهر اندیمشک در بخش الوار گرمسیری و در شهر حسینیه احداث شده است.

عملیات ساخت سد بالارود از سال ۸۴ آغاز شد که تکمیل آن به علت برخی مشکلات و موانع در طی این سالها با وقفه هایی همراه شد.

کد خبر: ۲۹۱٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha