۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
وزارت جهاد متولی پرورش قارچ است نه توسعه روستاها
مدیرکل طرح‌های بنیاد مسکن مطرح کرد

وزارت جهاد متولی پرورش قارچ است نه توسعه روستاها

خوئینی، مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن با یادآوری این نکته که وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید من متولی توسعه روستاها هستم گفت: وزارت جهادکشاورزی به دنبال پرورش ماهی و قارچ برود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی خوئینی در حاشیه نمایشگاه آبادیران با اشاره به اینکه تولی‌گری روستاها نیازمند بحث و بررسی زیادی است و این کار پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وضعیت صدور مجوز، طراحی، نظارت و معرفی روستائیان به بانک برای دریافت تسهیلات مسکن را برعهده دارد.

کارشناسان فنی و مهندسی بنیاد مسکن در تمام روستاها مستقر هستند. از این رو وزارت جهادکشاورزی باید به دنبال اجرای وظایف اصلی خود مانند پرورش قارچ،‌ پرورش ماهی و ... باشد

او ادامه داد: پیشینه ۴۵ ساله تاسیس بنیاد مسکن در بازسازی و نوسازی واحدهای مسکن روستایی به خوبی مشخص است و نیاز به دادن آمار نیست اما باید تاکید کنم که کارشناسان فنی و مهندسی بنیاد مسکن در تمام روستاها مستقر هستند. از این رو وزارت جهادکشاورزی باید به دنبال اجرای وظایف اصلی خود مانند پرورش قارچ،‌ پرورش ماهی و ... باشد.

در برنامه هفتم توسعه آمده که باید یک سازمان متولی امور روستایی شکل بگیرد. با وجود اینکه این پیشنهاد برگشت خورده و وجه عملیاتی به خود نگرفته اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید متولی توسعه روستاها است

خوئینی با بیان اینکه بحث توسعه روستاها از دو بعد سکونت و فعالیت‌ مد نظر است و سکونت، خانه، معابر و زندگی روزمره را شامل می‌شود و بحث فعالیت نیز مربوط به مزارع و باغات است تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه آمده که باید یک سازمان متولی امور روستایی شکل بگیرد. با وجود اینکه این پیشنهاد برگشت خورده و وجه عملیاتی به خود نگرفته اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید متولی توسعه روستاها است.

مدیر کل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن یادآوری کرد: در ماده ۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است که ایجاد دستگاه های موازی ممنوع است ضمن اینکه در اسناد بالادستی نیز بر چابک‌سازی دولت تاکید شده و باید کارها به بخش خصوصی واگذار شود نه اینکه یک سازمان دولتی را تشکیل دهیم.

او ادامه داد: اینکه جهاد کشاورزی می‌گوید من متولی توسعه روستاها هستم یک سخن و یک مطلب نسنجیده است چرا که جنس کارهای عمرانی با مباحث مربوط به تولید محصولات کشاورزی بسیار متفاوت است.

خوئینی با تاکید بر اینکه هر کدام از این موارد مرجع و متولی خاص خود را دارد خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاوری در بحث مزارع و باغات و بنیاد مسکن در بحث سکونت و ساخت و ساز خانه‌های روستایی متولی است. بنابراین باز هم تاکید می کنم متولی توسعه روستاها بنیاد مسکن است و وزارت جهاد کشاورزی نباید از کشت و صنعت غافل شود که ظاهرا شده است.

تولیدات اصلی کشاورزی کشور در گلخانه‌های صنعتی که در حریم شهرها واقع هستند انجام می‌شود اما متاسفانه وزارت جهاد از کشت و صنعت و قطب‌های کشاورزی کشورغافل شده و به روستاها چسبیده است

مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن با اشاره به اینکه بنیاد مسکن در تمام شهرستان‌ها نمایندگی دارد، اظهار کرد: تولیدات کشاورزی روستایی معیشتی است و تولیدات اصلی کشاورزی کشور در گلخانه‌های صنعتی که در حریم شهرها واقع هستند انجام می‌شود اما متاسفانه وزارت جهاد از کشت و صنعت و قطب‌های کشاورزی کشور غافل شده و به روستاها چسبیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که بنیاد مسکن تاکنون چه تعداد مسکن را نوسازی کرده است؟ گفت: تاکنون با نظارت بنیاد مسکن و با مشارکت مردم دو میلیون و ۹۰۱ هزار و ۵۱۹ واحد مسکن روستایی در سراسر کشور بازسازی شده است. ضمن اینکه تاکنون ۳.۷ میلیون جلد سند نیز تحویل مردم و ساکنان روستاها شده است.

خوئینی گفت: طرح هادی ۴۰ هزار روستا تهیه شده است و تاکنون ۲۰ هزار طرح هادی مورد بازنگری قرار گرفته است. البته بازنگری طرح هادی ۱۰ هزار روستا نیز در دستور کار قرار دارد.

کد خبر: ۲۹۰٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha