۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
منافع سهامداران بیمه ما؛ کم سود و کم بازده
بازار گزارش می دهد؛

منافع سهامداران بیمه ما؛ کم سود و کم بازده

بیمه ما درحالی در مجمع عمومی ۳۰ تومان سود تقسیم کرده که با وجود چند مرحله افزایش سرمایه از محل اندوخته هنوز بازدهی به سهامداران نداده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: شرکت بیمه ما با نماد ما که به تازگی مجمع عمومی برگزار کرده برای سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفند ۱۴۰۲ از ۷۲ تومان سود هر سهم ۳۰ تومان سود تقسیم نقدی به تصویب رساند. این شرکت پیشتر مجمع عمومی برگزار کرد و ۲۵ درصد افزایش سرمایه از محل اندوخته انجام داده است. به نوعی در راستای توزیع سود کمتر ابتدا افزایش سرمایه داده اما بازدهی سهام نیز به گونه‌ای نبوده که عدم توزیع سود را جبران کرده باشد. در حال حاضر رویه شرکت‌های حقوقی افزایش سرمایه برای فریز کردن سود در شرکت است، حتی سهامداران بلندمدتی نیز نتوانسته اند از سوددهی شرکت بهره‌مند شوند.

میزان دارایی بیمه ما در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹ درصد افزایش داشته و میزان بدهی شرکت نیز حدود ۶۳ درصد افزایش داشته است

طبق گزارش مجمع عمومی این شرکت در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ حدود ۵۴۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی ساخته که نسبت به درآمد ۵۱۴ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ از این بخش رشدی ۳۰ درصدی داشته است. اما درآمد غیرعملیاتی شرکت افتی ۵۰ درصدی داشته است. همچنین میزان دارایی بیمه ما در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹ درصد افزایش داشته و میزان بدهی شرکت نیز حدود ۶۳ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش منتشر شده تحلیلی آمار اولیه عملکرد بازار بیمه در سال ۱۴۰۲ حق بیمه تولیدی حدود ۲۷۹ هزار میلیارد تومان و خسارت پرداختی معادل با ۱۶۲.۸ هزار میلیارد تومان بوده است. مبالغ حق بیمه تولیدی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۹ و خسارت پرداختی نسبت به سال قبل تر ۶۱٫۴ درصد رشد داشته است.
همچنین حق بیمه تولیدی بیمه ما در سال ۱۴۰۲ در رشته های بیمه درمان ۳۰٫۲ درصد، مسئولیت ۴٫۸ درصد و حوادث راننده ۴٫۴ درصد ثبت شده است. سهم از حق بیمه و رشد حق بیمه ما معادل ۷۷۷۴.۶ میلیارد تومان موجبات رشد ۵۹ درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت را فراهم آورده است.
براساس عملکرد سال گذشته سهم بیمه درمان شرکت۱۳.۲ درصد، سهم شخص ثالث ۲۸ درصد، سهم رشته مازاد زندگی ۱۴ درصد و سهم بدنه اتومبیل ۷٫۲ درصد است. در مجموع ۷۹,۶ از پرتفوی حق بیمه تولیدی بیمه ما در بازار را شامل می شوند. همچنین ۲۰٫۴ درصد مابقی حق بیمه به ۱۲ رشته دیگر اختصاص دارد. سهم بیمه درمان با پیشی از سهم رشته شخص ثالث مازاد در بازار افزایش داشته است. این موضوع بابت تمدید قراردادهای بزرگ درمان گروهی به ترتیب با بنیاد شهید در اردیبهشت و با آموزش و پرورش در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ است.
از این رو با توجه به انتشار آمار اولیه مربوط به عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۴۰۲ شرکت بیمه ما ۲٫۸ درصد سهم از بازار صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه شرکت‌های فناورانه جدیدی وارد این صنعت شده‌اند احتمالا در آینده نزول جایگاه خواهد داشت.

ورود تکنولوژیهای جدید و ورود استارت آپ ها به بازار بیمه کشور و همچنین شکل گیری نیازهای جدید در بازار شیوه ارایه خدمات بیمه ای باعث شده شرکت‌های سنتی همچون بیمه ما به چالش کشیده شوند. همچنین تورم و حمله سایبری روی سودسازی شرکتهای بیمه تاثیر گذار است، اما آنها برنامه‌ای برای کاهش اثر تورم بر درآمد ارائه نکرده اند. تنها اعلا شده که رشد ارزش ریالی اموال بیمه شده از جمله ساختمان تجهیزات و ماشین آلات، خودرو و ... را به وجود آورده است

در حال حاضر ورود تکنولوژیهای جدید و ورود استارت آپ ها به بازار بیمه کشور و همچنین شکل گیری نیازهای جدید در بازار شیوه ارایه خدمات بیمه ای باعث شده شرکت‌های سنتی همچون بیمه ما به چالش کشیده شوند. هرچند این شرکت اقداماتی انجام داده اما در میان شرکت‌های بیمه رتبه هشتم را دارد. به طوری که در زمینه ثبت آنلاین سفارش بیمه نامه و همچنین صدور الکترونیکی بیمه های زندگی و غیرزندگی رشد داشته است. همچنین بیمه ما ثبت آنلاین خسارت های درمان از پلتفرم‌های طراحی شده بهره می برد. گسترش خدمات بیمه در سایر رشته های بیمه ای با بهره گیری از اپلیکیشن ها در زمینه بازدید و ارزیابی خسارت در حال انجام است، این موضوع نه تنها منجر به کاهش هزینه شرکت می شود به افزایش درآمد شرکت نیز کمک می کند.

عدم برنامه‌ریزی برای کاهش اثر تورم بر درآمد
در گزارش هیات مدیر به ریسک های که در بازار موثر هستند پرداخته شده است. از جمله اینکه تورم و حمله سایبری روی سودسازی شرکتهای بیمه تاثیر گذار است، اما آنها برنامه‌ای برای کاهش اثر تورم بر درآمد ارائه نکرده اند. تنها اعلا شده که رشد ارزش ریالی اموال بیمه شده از جمله ساختمان تجهیزات و ماشین آلات، خودرو و ... را به وجود آورده است. به همین دلیل تعهدات شرکت ها افزایش می‌یابد. باید تغییراتی در ساختار بیمه گران مانند افزایش سرمایه و افزایش میزان ذخایر صورت گیرد. در واقع وجود تورم مستمر در اقتصاد ایران منجر به کاهش ارزش سرمایه بیمه های زندگی گردیده و قدرت خرید را میدهد. به همین دلیل قراردادهای بلند مدت بیمه های زندگی را ناپایدار می‌کند. همچنین یک ریسک دیگر تشدید حملات سایبری است. دفع این موضوع نیازمند سرمایه گذاری های بیشتر شرکتهای بیمه برای ارتقای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است.

کد خبر: ۲۹۰٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha