۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
چگونه از واردکننده مرغ تبدیل به صادرکننده شدیم؟| استمرار و رقابتی بودن قیمت؛ رمز ماندگاری در بازارها
رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خبر داد:

چگونه از واردکننده مرغ تبدیل به صادرکننده شدیم؟| استمرار و رقابتی بودن قیمت؛ رمز ماندگاری در بازارها

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با همت پرورش دهندگان و همکاران از واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم و برای موفقیت در بازارهای صادراتی باید استمرار داشته باشیم و کیفیت را تقویت کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در نشست خبری که امروز دوشنبه ۲۱ خردادماه برگزار شد علی ابراهیمی رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: خوشبختانه پس از طی مراحل افت و خیزدار در صنعت طیور امروز در یک مسیر ثبات قرار گرفته ایم. به نحوی که سال گذشته همین ایام شرکت پشتیبانی برای تامین نیاز کشور مجبور به واردات مرغ گرم و منجمد شد اما امسال نه تنها نیاز داخل تامین شده بلکه بخشی از مازاد تولید را نیز راهی بازارهای صادراتی کرد ایم.

افزایش ۴۰ درصدی جوجه ریزی در ۲ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل

ابراهیمی افزود: در دوماه ابتدایی سال قبل حدود ۲۰۸ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و امسال این مقدار به ۱۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه رسیده است. به این ترتیب در مجموع به طور میانگین رشدی حدود ۴۰ درصد در میزان جوجه ریزی در فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم خورده است.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت تلاش واقعی را پرورش دهندگان سراسر کشور انجام داده اند و ظرف ۴-۵ ماه از یک وارد کننده مرغ به صادر کننده تبدیل شدیم.

روند کاهشی قیمت مرغ زنده و باز کردن راه های صادراتی

ابراهیمی خاطر نشان کرد: نکته قابل تامل اینکه قیمت مرغ از ۵۷۵۰۰ تومان، امسال به حدود ۵۶ هزار تومان رسیده است و علیرغم همه مسائل می بینیم نه تنها قیمت نسبت به سال قبل افزایش نداشته بلکه روندی کاهشی را نیز طی کرده است.

وی افزود: با این وجود هدف ما این است که اجازه ندهیم قیمت مرغ زنده به نحوی کاهش یابد که واحدهای مرغداری وارد ضرر شوند در نتیجه با این هدف به فرایند صادرات وارد شدیم و موضوع صادرات را در دستور کار قرار دادیم.

این مقام صنفی در خصوص ظرفیت تولید نیز اظهار داشت: ماهیانه به طور میانگین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه تولید می شود که به سمت واحدهای پرورشی گسیل می شود. به این ترتیب در حال حاضر ظرفیتی که در کل کشور برای تولید گوشت مرغ فراهم است حدود ۳.۵ میلیون تن در سال است با این وجود بسته به شرایط بستر تولید نوسان دارد.

ابراهیمی در خصوص مسیر طی شده برای تبدیل شدن از واردکننده مرغ به صادر کننده گفت: در این مسیر باید یکسری موانع در ابتدا برداشته می شد چرا که پایه تولید جوجه یکروزه ضعیف شده بود و برخی مزارع پرورشی نیز حذف شده بودند در نتیجه در ابتدای سال ۱۴۰۱ یکی از مشکلات ما تامین جوجه یکروزه بود و لذا همزمان واردات مرغ و جوجه داشتیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این مشکل جدی تری هم در تامین نهاده های داشتیم و حتی شاهد بودیم قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد تا ۴۰ هزار تومان هم رفت. به این ترتیب با برنامه ریزی های که صورت گرفت قرار شد در ثبت سفارش نهاده های مصرفی تغییراتی اعمال شود. به خصوص اینکه به دلیل قیمتها بازارگانان تمایلی به واردات کنجاله سویا نداشتند و عمدتا ذرت، جو و دانه سویا وارد می کردند بنابراین با اندیشیدن یکسری تمهیدات این مساله را هم حل کردیم.

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی: با رفع موانع و عادی شدن روال تولید برای اینکه پرورش دهندگان را به سمت تولید مطمئن هدایت کنیم راهی نداشتیم جز اینکه پروسه صادرات را آغاز کنیم

ابراهیمی اذعان داشت: با رفع موانع و عادی شدن روال تولید برای اینکه پرورش دهندگان را به سمت تولید مطمئن هدایت کنیم راهی نداشتیم جز اینکه پروسه صادرات را آغاز کنیم. بنابراین صادرات را به صورت آزمایشی در اسفند سال ۱۴۰۲ به صورت محدود آغاز کردیم و در فروردین که صادرات جدی تر شد به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردیم که ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی برای تامین نیاز داخل داریم و ۱۰ میلیون قطعه دیگر نیز با هدف صادرات جوجه ریزی خواهیم کرد. خوشبختانه نگاه مثبت وزارت جهاد از اول اردیبهشت مجوز صادرات در قالب قرارداد را گرفتیم.

صادرات نماد قدرت کشور است

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطر نشان کرد: صادرات یک قدرت برای کشور است به خصوص در حوزه مواد غذایی به غیر از بحث ارز آوری که برای کشور دارد در واقع یک قدرت چانه زنی و دیپلماسی بهتر را به کشور می دهد. با این وجود مساله مهم در بحث صادرات مراقبت از آن است؛ به این معنا که استمرار صادرات و حضور در بازارهای هدف یکی از دلایل ماندگاری است.

نبض صادرات باید تنها در اختیار یک نهاد باشد

وی ادامه داد: علاوه بر استمرار برای حفظ بازارهای صادراتی، باید از نظر کیفیت هم محصولات ما جذابیت داشته باشد. به مین دلیل علیرغم اینکه از نظر بسته بندی هنوز به کشورهای سطح اول نرسیده ام اما از نظر کیفیت و مزه، مرغ تولیدی ایران به نحوی است که بازارهای هدف خواهان مرغ ما هستند. در نتیجه باید این کیفیت را حفظ کنیم و قیمت ها هم قابل رقابت باشد تا در بازارهای بین المللی ماندکار شویم.

ابراهیمی با بیان اینکه همه کشورها جهت حضور در بازارهای صادراتی به تولید کنندگان خود مشوق های صادراتی می دهند گفت: باید خود را با استانداردهای بین الملی تطبیق داده و سپس بازارها را توسعه بدهیم. به خصوص اینکه مرغ ایران در هر کشوری باشد نماد ایران است و لذا معتقدیم باید نبض صادرات در اختیار یک جریان و سازمان باشد تا بتوانند مدیریت کنند.

کد خبر: ۲۹۰٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha