۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
بازی های سیاسی با فرار سرمایه / ضرورت پیوست تحلیلی در گزارش بانک مرکزی

بازی های سیاسی با فرار سرمایه / ضرورت پیوست تحلیلی در گزارش بانک مرکزی

از آنجایی که محاسبه فرار سرمایه نیازمند فهم درست و کارشناسی دارد و امکان محاسبه آن برای عموم مردم دشوار است پتانسیل خوبی برای سوءاستفاده جریان های سیاسی در مناسبات سیاسی و تبلیغاتی ایجاد کرده است

بازار؛ گروه بانک و بیمه: «فرار سرمایه» یکی از اصطلاحاتی است که در سال های اخیر همچون «فرار مغزها» دستمایه بازی ها و اهداف جریان های سیاسی شده است. در فضای سیاسی ایران علاوه بر این که جناح های منتقد دولت علاقه خاصی به بزرگنمایی نقاط ضعف دولت دارند جریان های اپوزسیون جمهوری اسلامی نیز به صورت ویژه بر هر عدد و آماری که برداشتی سیاه از فضای عمومی ایران به دست بدهد تمرکز می کنند. و از آنجایی که محاسبه «فرار سرمایه» نیازمند فهم درست و کارشناسی دارد و امکان محاسبه آن برای عموم مردم دشوار است پتانسیل خوبی برای سوءاستفاده این دو گروه در مناسبات سیاسی و تبلیغاتی ایجاد کرده است. به همین دلیل هر از چندگاهی انتشار آمار خالص حساب سرمایه ایران توسط بانک مرکزی مستمسک اخبار و تحلیل های هدفمند توسط این دو گروه می شود و با وجود توضیحی که هر باره بانک مرکزی در این زمینه منتشر می کند این چرخه ادامه پیدا کرده است.

بازی های سیاسی با فرار سرمایه / ضرورت پیوست تحلیلی در گزارش بانک مرکزی


جالب اینجاست علاوه بر این که سرفصل های «حساب جاری» و «حساب مالی و سرمایه» در گزارش بانک مرکزی دارای ماهیت حسابداری بوده و علائم مثبت و منفی ارقام تعبیر و تفسیر خاص خود را دارد، به دلیل مسدود بودن شریان های مالی درنتیجه تحریم های آمریکا علیه ایران بخش قابل توجهی از سرمایه های ناشی از صادرات ایران به صورت اعتبار در کشورهای مقصد تجمیع شده که به معنای فرار سرمایه نیست.
به همین دلیل به نظر می رسد بهتر است بانک مرکزی به جای توضیح واضحات آن هم با ادبیاتی که برای عامه مردم قابل فهم نیست، انتشار آمار خالص حساب سرمایه را با تحلیل و بررسی های کارشناسی و عامه فهم همراه کند تا باب سوءاستفاده جریان های سیاسی بسته وفضای نقد و بررسی درست کارشناسان اقتصادی گشوده شود.

کد خبر: ۲۹۰٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha