۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
قیمت جهانی میلگرد کاهشی شد؛ برتری عرضه بر تقاضا تجارت را مهار کرد
بازار بررسی می کند؛

قیمت جهانی میلگرد کاهشی شد؛ برتری عرضه بر تقاضا تجارت را مهار کرد

در حالی که قیمت جهانی میلگرد در پنجمین ماه میلادی کاهشی شده است، تقاضای ضعیف به دلیل کاهش ساخت و سازها و عرضه نسبتا بالای میلگرد موجب رقم خوردن این روند کاهشی قیمتها شده است.

یاسمن بلوردی؛ بازار: بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی مرکز GMKقیمت جهانی میلگرد در ماه می در بیشتر مناطق جهان کاهش یافت. در حالی که به گفته تحلیلگران عوامل موثر بر روند نزولی، تقاضای ضعیف و عرضه نسبتاً بالا بود. به عبارت دیگر برتری عرضه بر تقاضا تجارت را مهار کرده است. به نحوی که وضعیت صنعت ساخت و ساز در بیشتر کشورها برای تغییرات مثبت در بازار محصولات بلند مساعد نیست.

مرکز GMK : قیمت میلگرد در ترکیه در ماه می ۲۰۲۴ با ۱۰ دلار در تن یا ۱.۷ درصد کاهش یافت و به ۵۷۵-۵۸۰ دلار در هر تن فوب رسید

طبق این گزارش، قیمت میلگرد در ترکیه در ماه می ۲۰۲۴ با ۱۰ دلار در تن یا ۱.۷ درصد کاهش یافت و به ۵۷۵-۵۸۰ دلار در هر تن فوب رسید. به طور کلی، قیمت‌ها در طول ماه عمدتاً ثابت بودند که عمده‌ترین تعدیل در هفته اول ماه اتفاق افتاد. در پایان ماه مه، قیمت میلگرد در بازار ترکیه کاهش یافت، زیرا محدودیت قیمت پایین تر به میزان ۵دلار در هر تن افزایش یافت. این اولین افزایش جزئی از اواسط آوریل بود و کارشناسان معتقدند تولیدکنندگان داخلی در حال آزمایش بازار هستند. به طوری که تقریباً همه کارخانه‌ها کف قیمت قابل اجرا کمتری را (۵۸۰ دلار در تن) تعیین کرده‌اند، اما برخی مایلند بسته به حجم سفارش، سطوح پایین‌تری را در نظر بگیرند.

صادرات عمده میلگرد ترکیه به یمن، رومانی، آلبانی و بوسنی

از سوی دیگر اگرچه فروش میلگرد اخیراً بهبود جزئی داشته است، اما به گفته کارشناسان هنوز کافی نیست. حجم اصلی به یمن، رومانی، آلبانی و بوسنی ارسال می شود. در عین حال آلمان، هلند، اسپانیا و ایتالیا به بازار بازنگشته اند. انتظارات برای بهبود تقاضا از سوی کشورهای اروپایی در پایان ماه می محقق نشد.

علیرغم اینکه کارخانه ها در برابر کاهش بیشتر قیمت ها مقاومت می کنند، برخی از فعالان بازار معتقدند که سطح کار در حال حاضر ۵۷۰-۵۷۵ دلار در تن برای درخواست های بیش از ۱۰ هزار تن است. نکته قابل تامل اینکه کارشناسان و تحلیلگران می گویند: نوسانات اندک به سمت بالا در تقاضا، که کاملا محدود است، تنها به نفع تامین کنندگان قراضه است که به دنبال افزایش قیمت مواد خام هستند. استفاده از ظرفیت فولاد ترکیه در حال حاضر به دلیل تقاضای ضعیف مصرف کننده نهایی زیر ۵۰درصد است. بنابراین انتظار می رود با آماده شدن برخی از کارخانه ها برای نگهداری، پویایی تولید کاهش یابد. در عین حال، برخی از آنها در حال بررسی تعطیلی تأسیسات یا کاهش تولید در عید قربان در ماه ژوئن هستند. به این ترتیب پیش بینی های کوتاه مدت نسبتا منفی هستند و پیدا کردن خریداران قبل از تعطیلات و تعطیلات تابستانی برای تولیدکنندگان دشوار است.

کُندی فعالیت های ساختمانی و کاهش قیمت میلگرد در بازار اروپا

از سوی دیگر در بازار اروپا قیمت میلگرد طی ماه می در جهات مختلف نوسان داشت. به طور خاص، در شمال اروپا، قیمت‌ها برای دوره ۳ تا ۲۴ مه ۱۰ یورو در تن یا ۱.۵ درصد کاهش یافت و به ۶۱۰-۶۴۰ یورو در تن Ex-Works رسید. در ایتالیا نیز قیمت ها ۳.۵ درصد یا ۲۰ یورو در تن افزایش یافت و به ۵۸۰-۵۹۰ یورو در تن رسید.

به گفته کارشناسان و فعالان صنعت، روند نزولی در بازار اروپا ناشی از کندی فعالیت ساختمانی است. تولیدکنندگان باید در مواجهه با رقابت شدید برای سفارشات بجنگند. برخی از شرکت های بزرگ با داشتن ذخایر مالی، قیمت ها را تا سطوح غیررقابتی پایین می آورند تا دفتر سفارش خود را پر کنند. این امر تولیدکنندگان کوچک را در تنگنا قرار می دهد، زیرا آنها قادر به رسیدگی به سفارشات بزرگ نیستند و هیچ پشتوانه مالی برای مقابله با ضررها ندارند.

در همین حال، در بازار ایتالیا، تولیدکنندگان در بحبوحه افزایش فعالیت مصرف کنندگان پس از تعطیلات اواخر آوریل و اوایل ماه می توانستند قیمت ها را اندکی افزایش دهند. در این دوره، فولادسازان محلی برای متعادل کردن عرضه و تقاضا، تولید خود را کاهش دادند که نتیجه مشهودی داشت. علاوه بر این، قیمت میلگرد با افزایش قیمت قراضه حمایت شد.

از آنجایی که ماه مارس برای بازار میلگرد ایتالیا کاملاً آرام بود، فروش در اواخر آوریل از سر گرفته شد. این به بهبود قیمت ها کمک کرد. تقاضای صنعت ساخت و ساز هنوز برای حفظ این روند کافی نیست، بنابراین در کوتاه مدت انتظار می رود قیمت میلگرد در بازار ایتالیا تثبیت یا کاهش یابد.

مرکز GMK : در منطقه آمریکای شمالی ، قیمت میلگرد در ماه می ۳۰ دلار در هر تن یا ۳.۶ درصد کاهش یافت و به ۷۹۰ تا ۸۱۰ دلار در تن رسید

از سوی دیگر در منطقه آمریکای شمالی ، قیمت میلگرد در ماه می ۳۰ دلار در هر تن یا ۳.۶ درصد کاهش یافت و به ۷۹۰ تا ۸۱۰ دلار در تن رسید. دلیل اصلی کاهش قیمت ها تضعیف تقاضا در مقابل عرضه کافی است. علاوه بر این، کاهش قیمت قراضه فشار بیشتری بر قیمت محصولات نهایی وارد می کند. در کوتاه مدت، انتظار می رود تا زمانی که قیمت قراضه شروع به افزایش کند، قیمت ها بیشتر کاهش یابد.

قیمت میلگرد در چین افزایشی شد

این گزارش همچنین نشان می دهد: در چین ، قیمت میلگرد در ماه می ۱۴ دلار در هر تن افزایش یافت و به ۵۰۱-۵۰۴ دلار در هر تن فونت رسید. در ابتدای ماه، روند بازار میلگرد چین ناامیدکننده بود. قیمت ها به دلیل تقاضای ضعیف و عرضه کافی کاهش یافت. با این حال، از دهه دوم ماه مه، احساسات بازار به دلیل مشوق های دولت برای بازار املاک و مستغلات و کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی چین بهبود یافته است. برخی از شرکت های بزرگ متالورژی از افزایش عرضه تا پایان ماه مه خبر دادند.

کد خبر: ۲۸۹٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha