۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
رقابت ماموت برای عرضه محصولات چری به نفع مشتریان نیست| خودروهای برقی چینی درجه یک وارد شود
دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با بازار؛

رقابت ماموت برای عرضه محصولات چری به نفع مشتریان نیست| خودروهای برقی چینی درجه یک وارد شود

دادفر دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص همکاری ماموت و چری به بازار گفت: رقابت تولیدکنندگان یا واردکنندگان خودرو برای یک برند سازنده نیست و منافع مشتریان در بازار را تامین نمی کند.

امید محمدی؛ بازار: واردات خودرو در کشور بازیگران جدیدی به نام «خودروسازان» دارد، در میان شرکت های واردکننده گروه ماموت با دو زیر برند حدود ۲۳۸ دستگاه خودرو طی دو ماه ابتدای سال جاری وارد کرده است. این حجم از واردات با شوآف برای عرضه فولکس واگن ID۴ الکتریکی توام با نیاز انباشت بازار، تاثیری در کاهش قیمت ها نخواهد داشت. از سوی رقابت ماموت خودرو با دو شرکت خودروساز دیگر برای عرضه برند چری، می تواند برای مشتریان سردرگمی ایجاد کند. باتوجه به درهم‌ تنیدگی واردات و تولید خودرو، بازار خودرو چه زمانی با سیاست های دولت سیزدهم به آرامش می رسد؟ برای پی بردن به پاسخ این سوال با «مهدی دادفر» دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

تا زمانی که واردات خودرو وابستگی به منابع ارزی دولت یا بودجه حاصل از صادرات دارد، قیمت ها شکسته نمی شود

* باتوجه به اینکه زمان فعالیت شما در انجمن واردکنندگان خودرو، قوانین و مقرراتی جهت واردات تدوین و تنظیم شد، چرا قیمت انواع خودرو خارجی در بازار شکسته نشد؟

تا زمانی که واردات خودرو وابستگی به منابع ارزی دولت یا بودجه حاصل از صادرات دارد، قیمت ها شکسته نمی شود. منابع ارزی برای واردات خودرو آزاد نیست و این مهم گلوگاه بازار خودروهای خارجی است. اگر موضوع منشا ارز برای واردات خودرو آزاد نشود، قیمت انواع خودرو در بازار به تعادل نخواهد رسید.

* به نظر شما نیاز بازار خودرو کشور در سال جاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است؟

خودرو در بازار به عنوان یک محصول سوداگرانه شناخته می شود، این مساله در محصولات خارجی پررنگ تر از سایر خودروها است. تقاضا فعلی بازار خودرو برابر با نیاز مصرف نیست، در این بازار مشتری تصور دارد که اگر بتواند یک دستگاه خودرو خارجی یا داخلی خریداری کند، برنده است. این مساله سبب عدم کاهش قیمت خودروها حتی با واردات قطره چکانی شده است.

* پیشتر به عدم برابری عرضه و تقاضا اشاره داشتید، وزارت صمت به عنوان متولی صنعت و بازار خودرو برای ایجاد تعادل میان دو مولفه مذکور چه اقدامی باید انجام دهد؟

متاسفانه دولت سیزدهم و وزارت صمت هنوز به این جمع بندی نرسیدند که منابع ارزی خارج از کشور برای واردات خودرو با هدف تعدیل قیمت ها استفاده شود. همانطور که برای سایر کالاها اجازه واردات به اشخاص حقیقی جهت کاهش نرخ داده می شود؛ جهت تنظیم بازار خودرو نیز هر مشتری باید امکان واردات داشته باشد. زمانی که مشتریان از نظر روانی به این نتیجه برسند که می توانند نیاز خود را با واردات محصولات خارجی تامین کنند، بازار با کاهش قیمت همراه می شود. البته واردات خودرو برای اشخاص باید براساس ضوابط و قوانین انجام شود، سال هاست که این موضوع را به دولت پیشنهاد می دهم؛ اما تصمیمی جهت اجرای آن اتخاذ نمی شود.

رقابت ماموت برای عرضه محصولات چری به نفع مشتریان نیست| خودروهای برقی چینی درجه یک وارد شود

اینکه تولیدکنندگان یا واردکنندگان در یک «برند» اقدام به «رقابت» می کنند، نشان از عدم آزادی بازار و واردات خودرو توسط مشتریان دارد. این نوع «رقابت» برای صنعت و بازار خودرو «سازنده» نیست

* گروه ماموت هم در واردات خودرو فعال است و هم برای عرضه برخی از محصولات چری به بازار داخل در حال رقابت با دو شرکت خودروساز دیگر است، به نظر شما تلاش برای عرضه یک برند چینی توسط سه شرکت چه تاثیری در بازار دارد؟

ابتدا باید اشاره کنم که خودرو چینی محصول بدی نیست، بازار جهانی خودروسازان چینی قوی تر از گذشته است؛ کما اینکه خودروسازان این کشور در حال تعقیب برندهای بزرگ خودروساز در دنیا هستند. اما اینکه تولیدکنندگان یا واردکنندگان در یک «برند» اقدام به «رقابت» می کنند، نشان از عدم آزادی بازار و واردات خودرو توسط مشتریان دارد. این نوع «رقابت» برای صنعت و بازار خودرو «سازنده» نیست، به بیانی بهتر نیاز و منافع مشتریان با این شیوه در بازار تامین نمی شود.

* سرنوشت خودروهای وارداتی کارکرده به بازار چه شد؟ آیا طرح واردات این خودروها به فراموشی سپرده شده است؟

قوانین و مقرراتی برای واردات خودروهای کارکرده به کشور تدوین و تنظیم شد، اما انجام این برنامه در محل اجرا به دلیل محدودیت های منابع ارزی با توقف همراه شد. چالش منابع ارزی بزرگترین ترمز واردات و بهبود بازار خودرو است.

شرکت های خودروساز چینی در تولید محصولات برقی پیشرو هستند، بنابراین باید محصولات درجه یک این شرکت ها به بازار کشور عرضه شود

* به عنوان فعال بازار خودرو، برنامه واردات خودروهای برقی را چگونه ارزیابی می کنید؟

طرح واردات خودروهای برقی طی سالیان گذشته هر بار که مطرح شد، وزارت نیرو به عنوان مخالف سرسخت آن اعتراض می کرد. اما خوشبختانه در دولت سیزدهم همگام با سیاست های جهانی طرح واردات این محصولات، اجرایی شد. در حالت کلی خودروهای برقی می توانند اتکای بازار داخل به محصولات سوخت فسیلی را کاهش دهند، ولی باید منتظر بود و دید که برقی سازی خودروها یا حمل و نقل با چه قیمتی انجام می شود. در پایان باید اشاره کنم که شرکت های خودروساز چینی در تولید محصولات برقی پیشرو هستند، بنابراین باید محصولات درجه یک این شرکت ها به بازار کشور عرضه شود.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی دادفر IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      1 0
      البته یادمون نمیره که نماینده انجمن واردکنندگان مخالف سرسخت واردات خودرو بود
    • سید IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      0 0
      حالا ماموت اومده تا با واردات یه مدل بالاتر ار آشغال های چینی و قیمت متعادل تر یه ذره نیاز بازار رو رفع کنه.. اون مدیران خودرو .... سر گردنه بگیر که ارز دولتی میگیره ماشین لو آپشن میاره گمرکی درست حسابی نمیده سه برابر قیمت ماشین رو نقدی میگیره اخر سر هم زبونش دارزه!!!!!!!