۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
به زودی در تولید شکر خودکفا می‌شویم
معاون وزیر جهادکشاورزی:

به زودی در تولید شکر خودکفا می‌شویم

معاون وزیر جهاد گفت: با توجه به انتقال ۳۰ هزار هکتار کاشت چغندر از بهار و تابستان به پاییز و زمستان، در صورت افتتاح کارخانه در دزفول و گلستان خودکفا خواهیم شد.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر در برنامه از بازدید از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی غلات آبی و دانه های روغنی همزمان با مراسم روز مزرعه در جمع خبرنگاران، مبنی بر شرایط تولید چغندرقند و راهکارهای رسیدن به خودکفایی گفت: در بین تمامی محصولات زراعی صنعتی در کشور خودکفایی در شکر در دسترس‌تر است چرا که ما هم در زمینه نیشکر و هم در زمینه چغندر قند شرایط بسیار خوبی داریم.

او با بیان اینکه مشکل کنونی این بخش واردات شکر با ارز دولتی است، افزود: یکی از اقدامات خوب وزارت جهاد کشاورزی در این ارتباط انتقال کاشت چغندر قند از بهار و تابستان به پاییز و زمستان است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب را محقق می‌کند.

مهاجر ادامه داد: امسال بیش از ۳۰ هزار هکتار از کشت چغندر قند به پاییز و زمستان منتقل شده است که اگر بتوانیم کارخانه‌ درحال احداث توسط ستاد اجرایی فرمان امام در دزفول را افتتاح کرده و کارخانه ای مشابه آن در استان گلستان احداث کنیم، به راحتی می‌توانیم برای همیشه در شکر خودکفا شویم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد افزود:سرمایه گذاری، بهره‌وری آب، بذر مناسب، آرایش کشت و برداشت به موقع نیازهای بخش زراعت برای تحقق افزایش تولید هستند.

او با بیان اینکه ۷۵ درصد اراضی ما زیر ۵ هکتار هستند، افزود: عملا نمی توانیم توقع بهره وری ازاین مزارع داشته باشیم.

مهاجر با اشاره به اهمیت اقدامات موسسه اصلاح نهال و بذر گفت: ما تعاملات بسیار خوبی با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داریم. موسسه اصلاح نهال و بذر با سابقه فعالیت بیش از یک قرن، با معرفی هسته های بذری اصلاح شده توسط این موسسه، امنیت خاطر ما را برای تولید سال‌های آتی فراهم کرده و با ارائه ارقام جدید با مقاومت بالاتر نسبت به آفات، بیماری‌ها و تغییرات اقلیمی باعث کاهش بروز مشکلاتی مانند ابتلای مزارع گندم به زنگ زرد خواهد شد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امکان خودکفایی در تولید گندم بدون وابستگی به مزارع دیم را داریم، افزود: در حال حاضر حدود چهار میلیون هکتار اراضی زیر کشت گندم دیم و نزدیک به دو میلیون هکتار اراضی زیر کشت گندم آبی در کشور داریم. هرچند اعتقاد ما برآن است که با اصلاح ساختار مدیریت شامل یکپارچه کردن مزارع کوچک یا همزمانی کشت، مبارزه با آفات و بیماری ها، اقدامات مرتبط با آرایش کشت و برداشت به موقع، می توانیم خودکفایی کشور در تولید گندم را با همین دو میلیون هکتار مزارع زیرر کشت گندم آبی محقق کرده، و محصول مزارع دیم را در صورت برخورداری از نزولات آسمانی، به صادرات یا ذخیره سازی اختصاص دهیم.

مهاجر اختلاف قیمت ارز دولتی و ارز آزاد در کشور را یکی از بزرگترین معضلات کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر گندم و دانه‌های روغنی، کنجاله‌ها، جو و روغن با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند. در واقع ما این رقم ما به التفاوت ارز دولتی و ارز آزاد را به طرف خارجی یارانه پرداخت می‌کنیم و انتظار داریم کشاورز خرد ما نیز بتواند با کشاورز اراضی بالای هزار هکتاری برزیل و آرژانتین رقابت کند که این امکان‌پذیر نیست.

اوافزود: در برخی از محصولات علی رغم وجود پتانسیل در کشور و نیز داشتن برنامه و اراده نمی توانیم خودکفا شویم. ما نمی توانیم از کشاورز دانه های روغنی بخواهیم با روغن وارد شده با ارز دولتی به کشور رقابت کند.

مهاجر با بیان این که تمام کشور ها دنیا به بخش کشاورزی یارانه تخصیص می دهند، گفت: خودکفایی ما در تولید محصولات استراتژیک زراعی ضمانت امنیت غذایی است و در صورتی که امنیت غذایی وجود نداشته باشد، سایر امنیت‌ها در کشور رنگ می‌بازند.

کد خبر: ۲۸۹٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha