۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶
رویای ۲۰ ساله در آستانه تحقق |صرفه جویی ۸۰ تا ۹۰میلیون یورویی باتامین خوراک از خط لوله گوره-جاسک
مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس در گفتگو با بازار:

رویای ۲۰ ساله در آستانه تحقق |صرفه جویی ۸۰ تا ۹۰میلیون یورویی باتامین خوراک از خط لوله گوره-جاسک

احمدی مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس از سبک سازی فرآورده های سنگین به سبک خبر داد و گفت: مطالبات ما از دولت به چندین همت رسیده، عدم وصول آنها مشکلات متعددی را ایجاد و پیشرفت پروژه ها را کند کرده است.

بازار، گروه آب و انرژی: رویای ۲۰ ساله شرکت پالایش نفت بندرعباس در آستانه تحقق است. بر اساس آنچه احمد هاشمی مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس به بازار می گوید: حدود ۹۷ الی ۹۸ درصد خط لوله که قرار است از خط لوله گوره-جاسک خوراک را به پالایشگاه بندرعباس برساند، اجرایی شده است.

او که امیدوار است وزارت نفت همراهی و همکاری لازم را برای دریافت خوراک از این خط لوله داشته باشد، می گوید: دریافت خوراک از کشتی برای پالایشگاه بندرعباس سالانه چیزی حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون یورو برای این شرکت پالایشی هزینه می تراشد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بهبود کیفیت نفت کوره و دیگری اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین به عنوان ۲ پروژه اصلی این شرکت پالایشی، گفت:پیشرفت خوبی در اجرای این طرح ها حاصل شده و طبق زمان بندی پیش بینی شده در حال حرکت هستیم.

متن کامل گفتگوی بازار با احمد هاشمی مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس را در ادامه می خوانید:

با اجرای طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین علاوه بر کمک به مسائل زیست محیطی، فراورده های سنگین پالایشگاه بندرعباس به فراورده های سبک تر با ارزش افزوده بالاتری تبدیل می‌شود. با کیفی‌سازی نفت کوره هم مقدار گوگرد در این فراورده اصلی به زیر نیم درصد کاهش خواهد یافت

*چه طرح های توسعه ای در دستور کار پالایشگاه نفت بندرعباس قرار گرفته است؟

۲ تا پروژه ملی را در این پالایشگاه دنبال می کنیم که یکی از آنها بهبود نفت کوره و دیگری اجرای طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین است. این پروژه ها، پروژه های زیست محیطی است که اجرای آنها از سال قبل شروع شده و در ۲ فاز فرآیندی و یوتیلیتی اجرایی می شود. با اجرای این طرح ها علاوه بر کمک به مسائل زیست محیطی، فراورده های سنگین پالایشگاه بندرعباس به فراورده های سبک تر با ارزش افزوده بالاتری تبدیل می‌شود. با کیفی‌سازی نفت کوره هم مقدار گوگرد در این فراورده اصلی به زیر نیم درصد کاهش خواهد یافت.

البته در حوزه پایین دست تنها به همین پروژه اکتفا نشده است. چرا که با توجه به پیشرفت در سطح دنیا و جایگزینی سوخت های نو با سوخت های فسیلی آینده پالایشگاه ها در کشور در گرو تولید محصولات جدید با ارزش افزوده و البته آلایندگی کمتر است. به همین دلیل ما ناچار هستیم به سمتی حرکت کنیم که اگر در آینده مشکلی برای پالایشگاه ها در زمینه فروش فرآورده های سوخت پیش آمد، ما دچار مشکل نشویم. ما از هم اکنون به فکر روزهای سخت و آینده هستیم تا ذیل تولید فرآورده ها، پروژه هایی همچون پروپیلن را برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر ایجاد کنیم و صنایع پایین دست فرآوده های خود را توسعه داده و از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

*این ۲ طرح توسعه ای که بدان اشاره کردید، از چه میزان پیشرفت برخوردار بوده است؟

پروژه طرح های ارتقا کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه‌ از سال قبل شروع شده، مناقصه مربوط به آن انجام و پیمانکار اجرایی این طرح نیز مشخص شده است. باید بگویم که پیشرفت خوبی در آن حاصل شده و طبق زمان بندی پیش بینی شده در حال حرکت هستیم. لازم به یاداوری است که هر دو طرح توسعه ای این مجتمع ۴ ساله بوده و هر کدامشان هم ۸ الی ۱۰ درصد پیشرفت کرده اند.

تولید روغن‌های پایه گروه ۲ و۳ پالایشگاه نفت بندرعباس با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن برای نخستین بار در دستور کار قرار گرفت. این پروژه با دانش فنی کاملاً بومی در این شرکت در حال اجراست

*تولید روغن های پایه ۲ و ۳ در پالایشگاه آبادان به کجا رسید؟

گروه های پایه ۲ و ۳ در کشور ما تولید نمی شود و نیاز کشور از مجل واردات تامین می شود. حتی در ۴ تا پالایشگاه اصلی هم تنها روغن گروه یک تولید می شود. با توجه به کشور به این محصولات، تولید روغن‌های پایه گروه ۲ و۳ پالایشگاه نفت بندرعباس با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن برای نخستین بار در دستور کار قرار گرفت. این پروژه با دانش فنی کاملاً بومی در این شرکت در حال اجراست و با تولید این محصول علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور و قطع وابستگی، در دنیا به‌عنوان یکی از کشورهای دارای دانش فنی تولید این محصول شناخته می‌شویم.

*تولید کک اسفنجی به کجا رسیده است؟

طرح ملی ارتقای کیفیت محصولات سنگین با محوریت تولید کک اسفنجی پالایشگاه بندرعباس از طرح های اولویت دار وزارت نفت است، چرا که این محصول در کشو تولید نمی شود. این در حالی است که نیاز این به این محصول چیزی حدود ۳۰۰ هزار تنی برآورد می شود. به همین دلیل پروژه ای در پالایشگاه بندرعباس تعریف شده که ضمن بهبود کیفیت فرآوره های ما در نفت کوره و پایین آوردن گوگرد، کک اسفنجی را هم تولید کرده و نیاز کشور را در این حوزه مرتفع کرده و صادرات هم داشته باشیم. ظرفیت در نظر گرفته شده برای کک اسفنجی ۳۵۰ هزار تن است و نیاز کشور ۳۰۰ هزار تن است.

*با توجه به مشکلاتی که در زمینه تامین خوراک وجود دارد، سال گذشته چه میزان از خوراک مورد نیاز خود را دریافت کردید؟

ظرفیت دریافت خوراک ما ۳۵۰ هزار بشکه در روز است؛ اما در سال گذشته به طور متوسط ۳۲۰ هزار بشکه تحویل گرفتیم. اما کمبود خوراک تنها چالش ما در این حوزه نیست. به جز لاوان ما تنها پالایشگاهی هستیم که خوراک خود را با کشتی تحویل می گیریم و این مساله هزینه های ما را حد زیادی افزایش داده و یکی از مهم ترین چالش های ما محسوب می شود. البته در سال های گذشته با همگاری شرکت پالایش و پخش از خط لوله گوره جاسک یک انشعاب گرفتیم که هم اکنون بیش از ۹۷ الی ۹۸ درصد خط لوله اجرایی شده است؛ یک مقدار جزیی باقی مانده که آن هم در حال انجام است. خواسته ما از وزارت نفت این است که همکاری و همراهی لازم را با پالایشگاه بندرعباس برای تامین خوراکمان از طریق این خط لوله داشته باشند. باید اشاره کنم که پالایشگاه بندرعباس تنها پالایشگاه کشور است که خوراک آن نفت خام سنگین است و این مساله شرایط را حساس تر می کند. به همین دلیل انتظار داریم که مسئولین توجه ویژه ای داشته باشند.

*در صورتی که خوراک مورد نیاز خود را از این خط لوله دریافت کنید تا چه اندازه هزینه های شما کاهش می یابد؟

سالانه چیزی حدود ۸۰ الی ۹۰ میلیون یورو صرف هزینه سالانه کشتی و بندری می کنیم. این در حالی است که اگر خوراکمان را از خط لوله گوره- جاسک دریافت کنیم نه تنها این هزینه ها را نخواهیم داشت بلکه می توانیم اسکله خود را به اسکله صادراتی تبدیل کرده و درآمدهای خود را تا حد زیادی افزایش دهیم.

مطالبات ما از دولت عدد قابل توجهی بوده و به چندین همت افزایش یافته است. عدم وصول این مطالبات برای ما مشکلات متعددی ایجاد کرده و پیشرفت پروژه ها را کند کرده است. امیدوارم که آقای وزیر توجه ویژه ای به این مشکل داشته باشند بکند. چرا که اگر این منابع در اختیار پالایشگاه ها قرار نگیرید امکان توسعه و بهبود کیفیت محصولات وجود نخواهد داشت

*طلب شما از وزارت نفت یا به عبارت دیگر از دولت به چه مقدار افزایش یافته است؟

مطالبات ما از دولت عدد قابل توجهی بوده و به چندین همت افزایش یافته است. عدم وصول این مطالبات برای ما مشکلات متعددی ایجاد کرده و پیشرفت پروژه ها را کند کرده است. امیدوارم که آقای وزیر توجه ویژه ای به این مشکل داشته باشند بکند. چرا که اگر این منابع در اختیار پالایشگاه ها قرار نگیرید امکان توسعه و بهبود کیفیت محصولات وجود نخواهد داشت.

کد خبر: ۲۸۸٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha