۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
ادامه روند ریزش قیمت طلا در بازارهای جهانی/ ریزش قیمت تا کجا ادامه خواهد یافت؟
بازار گزارش می دهد:

ادامه روند ریزش قیمت طلا در بازارهای جهانی/ ریزش قیمت تا کجا ادامه خواهد یافت؟

قیمت جهانی طلا از روز پنجشنبه همزمان با انتشار شاخص های مهم اقتصادی در ایالات متحده به ویژه شاخص مدیران خرید (PMI) و برخی موارد دیگر همچون هزینه خدمات و تولید برای ماه می با ریزش مجدد مواجه شد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت جهانی طلا از روز پنجشنبه همزمان با انتشار شاخص های مهم اقتصادی در ایالات متحده به ویژه شاخص مدیران خرید (PMI) و برخی موارد دیگر همچون هزینه خدمات و تولید برای ماه می با ریزش مجدد مواجه شده و به کانال ۲۳۴۰ دلاری اصلاح قیمت کرد. اگرچه ریزش قیمت طلا به سطح یاد شده از روزهای قبل نیز تا حدی قابل پیش بینی بود، اما اکنون سوال متعاملین بازار این است که آیا روند ریزش قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه دار خواهد بود و یا باید شاهد معکوس شدن این روند طی روزهای آتی باشیم؟

دلیل ریزش قیمت طلا چه بود؟

همانطور که گفته شد، دلیل اصلی ریزش قیمت طلا مربوط به انتشار شاخص های مهم اقتصادی آمریکا بوده که منجر به افزایش شاخص ترس در میان سرمایه گذاران و خریداران طلا و در نتیجه، افزایش فشار فروش در بازار شد. در خصوص شاخص PMI و هزینه تولید باید گفت که نتایج فعلی چنگی به دل نزده و همچنان فاصله ای نسبتا معنادار با هدفگذاری فدرال رزرو برای رسیدن به تورم ۲ درصدی احساس می شود.

همین عامل سبب شده تا سرمایه گذاران بازار طلا از خرید پا پس کشیده و بر عکس، فشار فروش افزایش یابد. چراکه به نظر نمی رسد به آمارهای فعلی منتشر شده از اقتصاد آمریکا، فدرال رزرو دستکم به زودی نسبت به کاهش نرخ بهره بانکی اقدام نماید. همین موضوع باعث ریزش حجم و کشش در بازار دارایی های پر ریسک تر از دلار ایجاد کرده است.

شاخص دلار، مانع افزایش قیمت طلا

نکته مهمی که در خصوص بازاهرایی چون طلا و ارزهای دیجیتال باید به آن توجه داشته باشیم اینکه، روند حرکت شاخص دلار و قمیت در این بازارها، روندی معکوس نسبت به یکدیگر دارند. همانطور که در نمودار زیر ملاحظه می فرمایید، شاخص دلار در باازه زمانی ۵ روز گذشته، روندی نسبتا صعودی و پر قدرت داشته که نشان دهنده افزایش قدرت ارز ملی آمریکا در بازار فارکس است.

ادامه روند ریزش قیمت طلا در بازارهای جهانی/ ریزش قیمت تا کجا ادامه خواهد یافت؟

شرط نخست افزایش قیمت طلا، آغاز روند کاهشی شاخص دلار و تضعیف موقعیت دلار در بازار فارکس است که در حال حاضر، نشانه ای از چنین رویدادی به چشم نمی خورد. لذا، به لحاظ فاندامنتال، باید گفت که چشم انداز فعلی اقتصاد آمریکا نشانگر ادامه میل فدرال رزرو به ادامه روند فعلی نرخ بهره بانکی طی هفته های آتی دارد که این موضوع به ضرر قیمت طلا خواهد بود

باید این نکته را در نظر داشت که تا زمان بالا بودن شاخص دلار در بازار فارکس، نمی توان حسابی روی افزایش قیمت طلا در بازار و آغاز رالی جدید قیمت باز کرد. لذا، شرط نخست افزایش قیمت طلا، آغاز روند کاهشی شاخص دلار و تضعیف موقعیت دلار در بازار فارکس است که در حال حاضر، نشانه ای از چنین رویدادی به چشم نمی خورد. لذا، به لحاظ فاندامنتال، باید گفت که چشم انداز فعلی اقتصاد آمریکا نشانگر ادامه میل فدرال رزرو به ادامه روند فعلی نرخ بهره بانکی طی هفته های آتی دارد که این موضوع به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

قیمت طلا (XAU/USD) در حال عبور از خط روند اصلی خاکستری تیره خود در نمودار زیر است که منعکس کننده روند صعودی از فوریه به این سو است. طلا در حال حاضر احتمالاً در یک روند نزولی کوتاه مدت قرار داشته و این موضوع به نفع موقعیت های کوتاه نسبت به معاملات لانگ است. اگر قیمت به طور قاطع از خط روند بشکند، به منزله یک علامت نزولی قوی بوده که در اینم صورت باید منتظر ریزش های سنگین برای طلا باشیم.

در صورت شکست قاطعانه قیمت از خط روند خاکستری تیره، قیمت طلا می تواند به هدف خود روی ۲,۳۰۵ دلار (فیبوناچی ۰.۶۱۸ ) یا تا ۲,۲۷۵ دلار کاهش یابد. با این حال، روند میان‌مدت و بلندمدت این فلز گرانبها همچنان صعودی بوده و امکان تغییر روند همچنان وجود دارد

ادامه روند ریزش قیمت طلا در بازارهای جهانی/ ریزش قیمت تا کجا ادامه خواهد یافت؟

در صورت شکست قاطعانه قیمت از خط روند خاکستری تیره، قیمت طلا می تواند به هدف خود روی ۲,۳۰۵ دلار (فیبوناچی ۰.۶۱۸ ) یا تا ۲,۲۷۵ دلار کاهش یابد. با این حال، روند میان‌مدت و بلندمدت این فلز گرانبها همچنان صعودی بوده و امکان تغییر روند همچنان وجود دارد. در حال حاضر تنها فاکتوری که می تواند به نفع طلا باید، حمایت مهم آن در خط روند اصلی است که هنوز شکسته نشده است. با این حال، فعلا هیچ نشانه ای از معکوس شدن روند احتمالی قیمت به چشم نمی خورد. توجه داشته باشید که برای آغاز روند صعودی جدید قیمت باید منتظر رسیدن به نقطه مهم ۲۴۵۰ دلار باشیم که تننها در این صورت، می توان منتظر افزایش قیمت تا سطح ۲۵۰۰ دلار بود.

کد خبر: ۲۸۸٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha