۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
دلار همچنان در مسیر ریزش/ ورود دلار به کانال ۵۵ هزار؟

دلار همچنان در مسیر ریزش/ ورود دلار به کانال ۵۵ هزار؟

اقدامات بانک مرکزی با مداخله همزمان در بازار تهران، دوبی و سلیمانیه در کنار سیگنال های کاهشی باعث ریزش قابل توجه نررخ ارز از روزهای گذشته شده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: درحالی که از اواسط هفته گذشته اخبار متعددی از مداخله جدی بانک مرکزی ایران در بازار درهم و دلار سلیمانیه و بعضا دلار هرات در برخی رسانه ها منتشر شد سفر رافائل گروسی و سخنان وی پیش و پس از سفرش به ایران سیگنال های کاهشی مضاعفی به بازار ارز صادر کرد. گروسی پس از سفر خود به ایران با تغییر لحنی آشکار نسبت به ایران در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به مذاکراتی که در ایران داشته است، گفت: «پس از برگزاری مذاکرات، تهران و ناظر هسته‌ای سازمان ملل که ماه‌ها روابط پرتنشی را پشت سر گذاشته‌اند، احتمالا وارد مرحله متفاوتی شوند.» وی با بیان این که «تهران مشتاق است تا درباره مسائل ملموسی گفت‌وگو و رایزنی کند» ادامه داد: «ایران از هفتم اکتبر مقیاس یا سرعت فعالیت هسته‌ای خود را تغییر نداده است. هم‌چنین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران به سمت یک برنامه تسلیحاتی حرکت کرده یا اکنون در حال حرکت یا برنامه‌ریزی برای آن است... نوساناتی در تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی وجود داشته اما این تغییرات چیز چشمگیری نبوده است. آنچه که ما مشاهده می‌کنیم یک روند ثابت است. آنها در گذشته سریع‌تر بوده‌اند اما آنچه ما اکنون شاهدش هستیم روند ثابتی است». شاید این تغییر لحن و یا برخی اخبار پشت پرده باعث شد تا یک روز بعد روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شود غرب، رافائل گروسی را میانجی گفتگو با ایران قرار داده است. این اخبار باعث شد تا دلار در پنجشنبه گذشته وارد کانال ۵۸ هزار تومانی شود و همچنان میل به ریزش از خود نشان دهد.

درحالی که از اواسط هفته گذشته اخبار متعددی از مداخله جدی بانک مرکزی ایران در بازار درهم و دلار سلیمانیه و بعضا دلار هرات در برخی رسانه ها منتشر شد سفر رافائل گروسی و سخنان وی پیش و پس از سفرش به ایران سیگنال های کاهشی مضاعفی به بازار ارز صادر کرد.

اما صبح امروز بازهم خبر دیگری از منابع آمریکایی منتشر شد که بار دیگر بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد. این بارا آکسیوس از مذاکرات غیر مستقیم مقامات ایران و آمریکا در عمان در هفته گذشته خبر داد و نوشت که دو منبع آگاه در گفتگو با باراک راوید، خبرنگار آکسیوس مدعی شدند که دو مقام ارشد دولت بایدن هفته گذشته با مقامات ایرانی در عمان درباره چگونگی جلوگیری از تشدید تنش های منطقه ای به طور غیرمستقیم گفتگو کردند. این خبر باعث شد تا ریزش دلار شتاب بیشتری بگیرد و وارد کانال ۵۷ هزار تومانی شود.

تداوم سیگنال های کاهشی

سیگنال های کاهشی که از ده روز گذشته بر بازار ارز حاکم شده همچنان پایدار است. به نظر می رسد بانک مرکزی که ترجیح داد اقدامات خود را پس از فروکش کردن تنش های منطقه ای آغاز کند از نتایج سیاست جدید خود در بازار درهم و دلار سلیمانیه راضی است و به آن ادامه خواهد داد. تهدیدات نظامی علیه ایران پس از حملات موشکی ایران به اسراییل به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته و فعالان اقتصادی در ایران را آرام کرده است. سیگنال هایی که از غرب برای کاهش ارسال شده هرچند در ایران با بدبینی مورد ملاحظه قرار می گیرد اما باعث شده است تا حداقل سیگنال های منفی به بازار ارز ارسال نشود. از سوی دیگر افزایش تولید و فروش نفت به همراه افزایش قیمت نفت درآمدهای ارزی را درایران افزایش داده و دست دولت برای دخالت در بازار را بازتر کرده است. تراز مثبت تجارت خارجی ایران در فروردین ماه از چشم ها دور نمانده است. این وضعیت چشم انداز کاهشی را پیش روی بازار ارز ایجاد کرده و تمایل به اصلاح در نرخ ارز را افزایش داده است.

سیگنال هایی که از غرب برای کاهش ارسال شده هرچند در ایران با بدبینی مورد ملاحظه قرار می گیرد اما باعث شده است تا حداقل سیگنال های منفی به بازار ارز ارسال نشود. از سوی دیگر افزایش تولید و فروش نفت به همراه افزایش قیمت نفت درآمدهای ارزی را درایران افزایش داده و دست دولت برای دخالت در بازار را بازتر کرده است. تراز مثبت تجارت خارجی ایران در فروردین ماه از چشم ها دور نمانده است. این وضعیت چشم انداز کاهشی را پیش روی بازار ارز ایجاد کرده و تمایل به اصلاح در نرخ ارز را افزایش داده است.

نقطه سکون کجاست؟

اما ریزش دلار تا کجا ادامه خواهد داشت. آنچه تحلیل گران تکنیکال پیشتر و با شکسته شدن مقاومت ۶۰ هزار تومانی گفته اند حکایت از محدوده ۵۵ هزار تومانی می کند. به نظر برخی تحلیل گران تکنیکال، دلار در اینجا در برابر ریزش از خود مقاومت نشان خواهد داد و شکستن شدن آن به سمت پایین نیاز به اخبار و سیگنال های ریزش بیشتری دارد.

در کنار این تحلیل ها برخی منابع از تصمیم بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار تا حوال ۵۵ هزار تومان نیز خبر داده اند و مدعی شده اند بانک مرکزی تلاش می کند با افزایش عرضه ها در سه بازار تهران، امارات و سلیمانیه پیش از افتتاح تالار ارز توافقی قیمت دلار را به نقطه مذکور برساند.

برخی منابع از تصمیم بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار تا حوال ۵۵ هزار تومان نیز خبر داده اند و مدعی شده اند بانک مرکزی تلاش می کند با افزایش عرضه ها در سه بازار تهران، امارات و سلیمانیه پیش از افتتاح تالار ارز توافقی قیمت دلار را به نقطه مذکور برساند.

گزارش خبرنگار بازار از فعالان بازار ارز در تهران نیز بر این نکته مهر تایید می گذارد. برخی از فعالان بازار ارز تهران نیز در مصاحبه با خبرنگار بازار معتقدند دلار تا ۵۵ هزار تومان خواهد ریخت و به همین دلیل فعلا تمایل چندانی برای خرید دلار نشان نمی دهند. نرخ دلار در زمان تنظیم این گزارش در حوالی ۵۷۲۰۰ تا ۵۷۵۰۰ در نوسان است و همچنان میل به کاهش از خود نشان می دهد.

کد خبر: ۲۸۷٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha