۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
صادرکنندگان فرش مشوقی ندارند| لزوم استفاده از ظرفیت نیروی آماده به کار

صادرکنندگان فرش مشوقی ندارند| لزوم استفاده از ظرفیت نیروی آماده به کار

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با اشاره به اینکه بیش از ۱۰هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف داریم، گفت: صادرکنندگان فرش مشوقی ندارند و مصوبه تعهد ارزی به ضرر صادرکنندگان فرش بوده است.

به گزارش بازار، عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف، با اشاره به اینکه از دولت چهاردهم خواستاریم که به بحث فرش دستباف توجه ویژه ای داشته باشد گفت: درحال حاضر بیش از ۱۰هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف وجود دارد که باید از ظرفیت این نیروهای آماده برای اتصال آنها به بازار کار استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان فرش مشوقی ندارند افزود: صادرکنندگان فرش مشوقی ندارند و مصوبه تعهد ارزی به ضرر صادرکنندگان فرش بوده است. در دو دولت قبل به هر فرشی که صادر می‌شد ۵درصد جایزه صادراتی تعلق می‌گرفت اما امروز آن جایزه صادراتی نه تنها وجود ندارد بلکه گفته شده ارز حاصل از صادرات به حساب بانک مرکزی برگردانده شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف با بیان اینکه گلوگاه مشکل صادرات فرش ما ناشی از خودتحریمی داخلی است، گفت: محدودیت بانک مرکزی برای صادرکنندگان فرش باید برداشته شود. علاوه بر تحریم‌های بیرونی، تحریم‌های داخلی از جمله مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی و عدم حمایت از قالیبافان و صادرکنندگان باعث شد تا تولید فرش دستباف به یک‌سوم و صادرات آن به شدت کاهش یابد .

وی افزود: مصوبه تعهد ارزی حداقل ۳۰‌درصد روی قیمت است، ارز نیمایی با ارز آزاد بالای ۳۰‌درصد اختلاف قیمت دارد، بنابراین توجیه‌پذیر نیست کالایی که یک دلار هم برایش هزینه و سرمایه‌گذاری نشده و در واردات مواد اولیه به آن ارز نیمایی اختصاص نیافته است، پول صادرات آن به ارز نیمایی برگردانده شود.

بهرامی با اشاره به اینکه صادرات فرش در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲ میلیون دلار بوده است گفت: این رقم در سال های ۹۲تا۱۴۰۲ بالای ۲میلیارد دلار بوده است و در دهه ۹۰حدوداً۴۰۰تا۵۰۰میلیون دلار صادرات بوده است.در سال جاری با توجه به تحریم های داخلی و خارجی فرش, عدم حمایت از بافنده و صادر کننده میزان صادرات فرش رو به کاهش است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با بیان اینکه در زمانی که قیمت ارز روند رو به رشد داشت, بهترین زمان برای فرش بود گفت:این یک فرصت برای قالیبافان بود؛‌اما متأسفانه این مزیت را با تعهد ارزی از بافندگان گرفتند,ایران در ۱۰۰سال اخیر رتبه اول در صادرات فرش را داشت. اما در حال حاضر این جایگاه را از دست داده و به جایگاه ۵و ۶رسیده است.

بهرامی با بیان اینکه در این حرفه حداقل ۲میلیون بافنده وجود داشت گفت: حدود ۶میلیون نفر از این محل ارتزاق می کردند.عدم سرمایه گذاری در بخش فرآوری پشم در کنار سایر مسائل وجود داررد. در بحث مواد اولیه نیز مشکل داریم. ایران در بحث تولید پشم بزرگترین تولید کننده پشم در جهان هستیم‌,‌اما با توجه به اینکه فرآوری نداریم,‌سالیانه حدود ۶۵ میلیون تن پشم وارد می کنیم. اگر کسی در این حوزه توجه کافی داشت. بدون شک صنعت نساجی دچار تحول عظیمی می شد.

وی با اشاره به مشکلات بافندگان اظهار داشت: تا سالهای قبل بیش از ۲ میلیون نفر بافنده در کشور وجود داشت ولی اکنون زیر یک میلیون بافنده در کشور داریم. در دهه هفتاد ظرفیت تولید ما ۶میلیون متر مربع بود که امروز به کمتر از ۲میلیون متر مربع تولید رسیده و طبعا به همان نسبت تعداد بافندگان کاهش یافته است.تعداد قالیبافان بیمه شده کشور از ۵۰۰هزار نفر بافنده در سال ۱۳۹۳به ۱۸۵هزار نفر رسیده و بیمه نزدیک‌ به ۳۱۵ هزار نفر در طول این سالها قطع شده است.

کد خبر: ۲۹۶٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha