۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
ذرت کاری در مازندران؛ یک تیر و دو نشان
بازار گزارش می دهد؛

ذرت کاری در مازندران؛ یک تیر و دو نشان

سیمرغ- ذرت کاری در مازندران یک تیر و دونشان برای تامین محصولات غذایی و علوفه ای بوده و این استان را به مرکز تولید این محصول تبدیل کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: ذرت کاری در مازندران پیشینه دور و درازی دارد و ترویج کشت آن در اراضی به تاکید کارشناسان، یک تیر و دو نشان است.

محصول ذرت ویژه فصل گرما بوده و در دمای بین ۱۶ تا ۳۴ درجه سانتیگراد رشد کرده و می‌تواند تا دمای ۳۷ درجه سانتی گراد مقاومت کند، زیرا درجه حرارت مناسب موجب رشد مناسب رویشی بوته می‌شود.

در حال حاضر دو نوع ذرت علوفه ای و شیرین کشت می شود و ذرت شیرین احتیاج به رطوبت دائمی داشته و در صورت تامین رطوبت خاک با بارندگی برای رشد بوته بهتر بوده، اما بارندگی و رطوبت زیاد هنگام گل دادن بر روی میزان محصول اثر منفی می‌گذارد.

شهرستان سیمرغ در استان مازندران از جمله مناطقی است که کشت ذرت در آن صورت می گیرد و برداشت این محصول از چند روز گذشته در منطقه شروع شده است، این شهرستان با داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز،موقعیت خوبی برای تولید ذرت دارد.

قیمت کود و بذر گران است

برداشت محصول ذرت از مزارع مازندران از تیرماه شروع می شود و تا پاییز ادامه دارد، یک کشاورز سیمرغ با بیان این که محصولات تولیدی را به دیگر مناطق استان می فرستیم، به دغدغه ها و مشکلات اشاره و اضافه کرد: قیمت بذر، کود و نهاده های کشاورزی بالا و گران است.

ذرت کاری در مازندران؛ یک تیر و دو نشان

علی احمدی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که هزینه های بالا سبب شده تا در هنگام برداشت محصول دچار مشکل شویم، گفت: موقع برداشت کشاورزان گرفتار و اسیر هستند و نمی دانند محصول را باید به کی بفروشند.

وی با اظهار این که حمایت از کشاورزان ضعیف است، افزود: این مساله سبب شده تا هر سال سطح مزارع ذرت در منطقه کاسته شود.

کمبود نهاده و کودهای کشاورزی دغدغه بیشتر کشاورزان در استان مازندران محسوب می شود و آنان بخش زیادی از نهاده ها را با قیمت گران از بازار آزاد تهیه می کنند. محمدی کشاورز ذرت کار مازندرانی با اظهار این که هر هکتار مزرعه ذرت به ۱۰ کیسه کود نیاز دارد، افزود: در حال حاضر سه کیسه کود با نرخ دولتی به کشاورزان داده می شود و مابقی را باید از بازار آزاد تهیه کنیم.

وی افزود: هزینه های بالا در فرایند کشت، داشت و برداشت محصول از یک سو و نبود مشتری از سوی دیگر سبب شده تا کشاورزان با چالش های زیادی روبرو شوند.

رییس جهاد کشاورزی سیمرغ: شهرستان بیشترین سطح کشت ذرت را در استان مازندران دارد و بیش از ۳۷ هزار تن میزان تولید علوفه و ذرت در این شهرستان انجام می شود

در حال حاضر شهرستان سیمرغ بیشترین سطح کشت محصول ذرت را در مازندران دارا است و برداشت این محصول در گوشه و کنار منطقه در حال انجام است، رییس جهاد کشاورزی سیمرغ با اظهار این که این شهرستان بیشترین سطح کشت ذرت را در استان مازندران دارد، افزود: بیش از ۳۷ هزار تن میزان تولید علوفه و ذرت در این شهرستان انجام می شود.

علی طالبیان در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که محصول ذرت در قالب دانه و بلال تولید می شود، افزود: بخش قابل توجهی از محصول به خارج از شهرستان و استان صادر و ارسال می شود.

ذرت کاری در مازندران؛ یک تیر و دو نشان

وی سطح مزارع ذرت را در شهرستان حدود ۷۰۰ هکتار ذکر کرد و افزود: برداشت محصول از مزارع از روزهای قبل شروع شده است.

علی جعفری کارشناس حوزه کشاورزی نیز با اظهار این که ذرت از جمله محصولاتی که از صفر تا ۱۰۰ آن استفاده می شود، افزود: بخشی از محصول در قالب علوفه و بخشی نیز در زمینه خوراکی و تغذیه مصرف می شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که ۴۰ هکتار از مزارع شهرستان به تولید ذرت علوفه ای اختصاص دارد، گفت: خوشبختانه وضعیت بارندگی در سال جاری خوب بود و سبب شد تا تولید محصول نیز پربار شود.

این کارشناس با اظهار این که ارقام مختلف ذرت متعلق به جنس Zea و گونه mays است، افزود: تعداد ارقام با توجه به تطابق گیاه در برابر شرایط محیط های مختلف، متعدد بوده و ارقامی نیز وجود دارند که طول بوته آن ها از حدود ۷۰ سانتی متر تجاوز نکرده و در حدود ۵۰ روز بعد از کاشت و تولید جوانه رشد آن ها کامل شده و تولید بذر می کند.

وی ادامه داد: عواملی که باعث محدودیت تولید ذرت می شوند متنوع بوده که مهمترین این عوامل حشرات و کنه ها هستند و این آفت ها از دره های مرتفع منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری گرفته تا زمین های پست مناطق گرمسیری و معتدل انتشار دارند و می توانند در هر مرحله ای از رشد محصول و به هر قسمتی از بوته حمله کنند و حتی در مرحله انبار داری خسارت می رساند.

کمبود دستگاه های کارنده و کمباین های برداشت، وجود آفات و بیماری ها از دیگر مشکلاتی است که ذرت کاران در مازندران با آن روبرو هستند.

کد خبر: ۲۹۶٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha