۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
سه دهه کم کاری در پایین دستی متانول| احتمال سرمایه گذاری شستان و پتروفرهنگ در MTG
معاون وزیر نفت در گفتگو با بازار:

سه دهه کم کاری در پایین دستی متانول| احتمال سرمایه گذاری شستان و پتروفرهنگ در MTG

شاهمیرزایی معاون وزیر نفت گفت: از ۳ دهه قبل برای تولید انبوه متانول برنامه ریزی های متعددی صورت گرفت اما متناسب با آن برای تکمیل و توسعه زنجیره ارزش متانول اقدامی صورت نگرفت و یک غفلت تاریخی رخ داد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی در گفتگو با بازار گفت: برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید همان کاری است که باید در دولت های قبل و حدود یک دهه پیش صورت می گرفت. همگی شاهد بودیم که برنامه ریزی انجام شده در دهه ۸۰ باعث وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس و افزایش ظرفیت تولید بنزین شد. با بهره برداری از این طرح تقریبا می توان ادعا کرد که حدود یک دهه در تامین سوخت کشور مشکلی وجود نداشت.

او همچنین در خصوص آخرین جزییات مربوطه به تولید بنزین از متانول گفت: با توجه به ناترازی شدید بنزین طرح MTG در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و صنعت پتروشیمی برای مقابله با این بحران وارد میدان شده است. بر همین اساس قرار شد که به جای صادرات متانول با قیمت های پایین آن را به یک محصول با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران ادامه داد: برای افزایش انگیزه فعالین صنعت پتروشیمی مشوق هایی برای متانول سازان در حوزه MTG در نظر گرفته شده که تخفیف در نرخ خوراک و ارائه معافیت یکی از آنهاست.

به گفته او، کارهای نهایی ایجاد زیر ساخت ها و مشوق های تشویقی برای سرمایه گذاران در طرح های MTG در حال انجام است.

از حدود ۳ دهه قبل برنامه ریزی شده تا به تولید انبوه متانول دست پیدا کنیم اما متاسفانه متناسب با تولید انبوه این محصول برای ایجاد، تکمیل و توسعه زنجیره ارزش متانول اقدامی صورت نگرفت و وقفه ای طولانی و تاریخی در این خصوص ایجاد شد. اما در این دولت در زنجیره بنزن، اروماتیک ها، اتیلن ها سرمایه گذاری ویژه ای انجام شده تا عقب ماندگی تاریخی و غفلت ایجاد شده در پتروشیمی به نوعی جبران شود

شاهمیرزایی در ادامه سخنان خود عملکرد دولت قبل را مورد انتقاد قرار داد و افزود: از حدود ۳ دهه قبل برنامه ریزی شده تا به تولید انبوه متانول دست پیدا کنیم اما متاسفانه متناسب با تولید انبوه این محصول برای ایجاد، تکمیل و توسعه زنجیره ارزش متانول اقدامی صورت نگرفت و وقفه ای طولانی و تاریخی در این خصوص ایجاد شد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: اما در این دولت در زنجیره بنزن، اروماتیک ها، اتیلن ها سرمایه گذاری ویژه ای انجام شده تا عقب ماندگی تاریخی و غفلت ایجاد شده در پتروشیمی به نوعی جبران شود.

به گفته شاهمیرزایی مذاکراتی با هلدینگ همچون پتروفرهنگ و شستان که حجم بالایی از تولید متانول را به خود اختصاص داده اند، صورت گرفته است. چرا که این واحدها باید بخشی از ظرفیت خود را به این مساله اختصاص دهند. با این اوصاف پیش بیبنی می شود که در هاب پارسیان بخشی از واحدهای MTG و MTP را برپا خواهیم کرد.

اتمام حجت با شرکت های پتروشیمی برای استفاده از ظرفیت تولیدات داخلی

معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به انتخاب عنوان امسال از سوی مقام معظم رهبری، گفت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته باید ضمن افزایش مقدار تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت نصب شده فعلی، به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.

او در ادامه سخنان خود اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی های متعددی صورت گرفته که استفاده از ظرفیت دانش بنیان یکی از این اقدامات است. بر همین اساس با هلدینگ ها پتروشیمی اتمام حجت کرده و به آنها اعلام شده که برای تامین قطعات و کالاهای مورد نیاز خود از ظرفیت این شرکت های داخلی به خصوص شرکت های دانش بنیان استفاده کنند.

او همچنین اهمیت شکل گیری نهضت ساخت داخل را را مورد تاکید قرار داد و افزود: به همه سرمایه گذاران تاکید شده تا جایی به برنامه تولید آسیبی وارد نشود، تجهیزات سنگین مورد نیاز خود همانند کمپرسورها، پمپ ها و توربین ها را از تولیدات داخلی تامین کنند.

کد خبر: ۲۸۷٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha