۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
معادن سنگ های ساختمانی در ایران کجا هستند؟

معادن سنگ های ساختمانی در ایران کجا هستند؟

ایران از جمله کشورهایی در جهان است که دارای معادن فراوانی از سنگ های ساختمانی می باشد.

ایران از جمله کشورهایی در جهان است که دارای معادن فراوانی از سنگ های ساختمانی می باشد. سنگ یکی از بهترین و مقاوم ترین مصالح ساختمانی است که از گذشته تا به امروز مورد توجه انسان های بسیاری قرار گرفته است. به همین دلیل ما قصد داریم تا در این مقاله به بررسی بزرگترین معادن سنگ های ساختمانی بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.البته توجه فرمایید که بسیاری از دوستان هدف از اینکه بدانند معدن سنگ های ساختمانی کجاست ، این است بدانند آیا میتوانند بهترین سنگ های ساختمانی را از معادن تهیه کنند که میتوانید هم از معادن و هم از مجموعه هایی همچون سنگ ساختمانی پالس استون و یا حتی علی بابا و ebay تهیه نمایید.

بزرگترین معدن سنگ ساختمانی ایران در کجا قرار دارند؟

در پی بررسی هایی که کارشناسان و زمین شناسان در ایران انجام داده اند. به این نتیجه رسیده اند که بزرگترین معادن سنگ های ساختمانی در استان های اصفهان، آذربایجان غربی، فارس، لرستان، یزد و مرکزی قرار دارند. روزانه استخراج بالایی از این معادن انجام می شود. و هر کدام سهم زیادی در تولید انواع سنگ ساختمانی می گذارند. در لیست زیر نام هر کدام از بزرگترین معدن سنگ مرمر ایران تا تراورتن را برای شما آورده ایم.

معادن موجود در استان اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای معادن سنگ قیمتی در ایران است. در اینجا به معرفی چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

معادن سنگ مرمیت لاشتر اصفهان

این معادن یکی از بزرگترین معادن موجود در ایران است که در استان اصفهان واقع شده اند. این معادن به لحاظ قدمت در دو نوع لاشتر کهنه و تازه طبقه بندی می شوند. معان این سنگ که نام آنها پیترا گری است و سنگ های موجود در آن با طیف رنگی طوسی تا تیره می باشند.

تراورتن اصفهان

معادن موجود تراورتن در استان اصفهان به نسبت سایر معادن بیشتر است. مهمترین و محبوب ترین معادن سنگ تراورتن اصفهان معادن: طرق، کاشان، رامشه و نطنز است. این معادن سنگ از طیف رنگی کرم، سفید، نسکافه ای و شکلاتی برخوردارند. سنگ های تراورتن به دلیل تخلخل خوبی که دارند، بهترین گزینه برای مناطق گرم و خشک می باشند.

معادن گرانیت نطنز اصفهان

این معادن هم یکی از بزرگ ترین معادن در استان اصفهان می باشند. گرانیت نطنز سنگ بسیار مقاومتی است و در طیف رنگی سفید، مشکی و خاکستری در بازار وجود دارد. از این سنگ ها می توان در مواردی چون: نمای داخلی، خارجی، کفپوش و دیوارهای یک ساختمان استفاده کرد.

معادن سنگ های ساختمانی در ایران کجا هستند؟

معدن مرمریت مشکی نجف آباد اصفهان

سنگ مرمریت مشکی نجف آباد یکی از محبوب ترین سنگ های مرمریت است که معادن آن در نزدیکی شهرستان نجف آباد اصفهان واقع شده است. در میان تمامی سنگ های مرمریت، این نمونه سنگ یکی از بهترین و پر استفاده ترین سنگ ها به شمار می رود.

معادن سنگ در استان مرکزی

این استان در واقع پادشاه معادن سنگ در ایران است. مخصوصا شهرستان محلات که از معادن بسیار زیادی مثل: مرمریت، ترامیت، تراونیکس و... برخوردار است. بزرگترین معادن سنگ تراورتن مثل: تراورتن عباس آباد و حاجی آباد در این استان می باشند. از این سنگ ها به دلیل استحکام خوبی که دارند در ساخت نماهای رومی و کلاسیک بسیار استفاده می کنند.

آذربایجان غربی و شرقی

اگر به شمال ایران سفر کنید بازهم با معادن بزرگی مثل معادن سنگ آذربایجان غربی و شرقی روبه رو خواهید شد. این استان ازمعادن سنگ گرانیت، مرمر، مرمریت، تراورتن، چینی، بازالت و... برخوردار است.

مهمترین معادن موجود در این استان عبارت اند از:

  • معادن سردارآباد
  • سیلور
  • هفت چشمه
  • قزل داغ آذرشهر

در استان آذربایجان غربی هم معادن زیادی مثل: گرانیت زندآباد، معدن قره قشلاق، سنگ چینی، دشت قوره نقده، طوره ماکو، سینیت و گابرو دیوریت وجود دارد.

استان فارس

استان فارس یکی از استان هایی با وجود معادن بزرگ مثل سنگ دهبید می باشد. البته معادن دیگری مثل: چاه مرغی، شایان، نسکافه ای دهبید، حسن آباد، ثمین، چهرک، دیپلمات، انگورک، کوه سفید، آشفته و... در این استان وجود دارند. به صورت کلی معان سنگ های مرمریت و چینی در استان فارس قرار دارد.

معادن سنگ های ساختمانی در ایران کجا هستند؟

استان لرستان

این استان هم از جمله استان های است که معادن سنگ مرمریت و چینی زیادی در آن وجود دارد. البته معان سایر سنگ های ساختمانی مثل: مرمر، فلدسپات، تالک، سنگ آهک، قیر طبیعی، گچ و سیلیس هم در این استان کشف شده است. بزرگترین معادن استان لرستان معادن: چینی ازنا، الیگودرز، بروجرد، خرم آباد و دورود می باشند.

استان خراسان جنوبی

سنگ گرانیت سبز بیرجند هم یکی از سنگ های ساختمانی پرطرفدار در ایران است. معادن این سنگ را می توان در استان خراسان جنوبی و در نزدیکی شهرستان بیرجند پیدا کرد. استان خراسان جنوبی هم مانند سایر استان هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، دارای معادن متعددی است.

بزرگترین معادن موجود در این استان عبارت اند از :

  • معدن باغ سنگی
  • پلات جنگل
  • چاه زرد
  • ده مرغ
  • معادن سنگ تچر
  • سنگ مرمریت مشکی
  • گرانیت سفید نهبندان
  • ماخونیک

سخن انتهایی با شما همراهان عزیز

در این مقاله به بررسی بزرگترین معادن سنگ های ساختمانی موجود در ایران پرداختیم. سنگ های ساختمانی دارای طیف رنگی مختلف و استحکام متفاوتی در برابر شرایط جوی هستند. اگر علاقه زیادی به حوزه سنگ و کانی های موجود در طبیعت دارید. بهتر است به منابع بیشتری در اینباره مراجعه کنید. تا اطلاعات کامل تری در زمینه انواع سنگ های ساختمانی و معادن موجود آن به دست آورید. از اینکه وقت خودتان را به جهت مطالعه این مطلب گذاشتید، بسیار سپاسگذاریم.

کد خبر: ۲۸۶٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha