۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
قیمت قطعات خودروهای چینی گران تر می شود| نیاز ارزی مونتاژ و تولید خودرو چقدر است؟
یک قطعه ساز در گفت و گو با «بازار»؛

قیمت قطعات خودروهای چینی گران تر می شود| نیاز ارزی مونتاژ و تولید خودرو چقدر است؟

کریمخان رئیس کمیته لوازم یدکی انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به بازار گفت: لوازم یدکی خودروهای چینی قیمت بالای داشتند و گران تر نیز شدند، عدم تخصیص ارز به گرانی قطعات این خودروها دامن زده است.

امید محمدی؛ بازار: افزایش قیمت قطعات خودروهای خارجی و داخلی بزودی در بازار لوازم یدکی ایجاد خواهد شد؛ زیرا صنایع خودروسازی قربانی سیاستگذاری های اشتباه صنعتی و اقتصادی وزراتخانه های صمت و اقتصاد هستند. صنایع خودروسازی به عنوان دومین صنعت مهم کشور از ابتدای سال جاری با مهری در تامین ارز از سوی متولیان مواجه شده است. تداوم این شرایط منجربه افزایش قیمت خودرو در بازار، کمبود لوازم یدکی توام با رشد نرخ و کاهش افت تولید خواهد شد. اگر وزارت صمت با قید فوریت نیاز ارزی این صنعت را حل کند، شاید برنامه تولید این وزارتخانه محقق و چالش های مذکور در بازارهای خودرو و قطعات ایجاد نشود، براین اساس با بابک کریمخان عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور و رئیس کمیته لوازم یدکی و مبارزه با قاچاق این انجمن به بررسی مشکلات قطعه سازان و بازار لوازم یدکی ناشی از کمبود ارز پرداختیم که آن را از نظر خواهیم گذراند:

* در روزهای اخیر چالش ارزی صنایع خودروسازی پر رنگ تر از گذشته شده است، وضعیت تامین ارز فعالان بازار لوازم یدکی چگونه است؟

تخصیص ارز برای قطعه سازان بسیار اندک و مقطعی انجام می شود، اما تاکنون ارزی به فعالان بازار لوازم یدکی اختصاص نیافته است. اختلاف نرخ ارز دولتی و آزاد سبب افزایش تقاضا شده است، این مساله محدودیت ارزی ایجاد کرده است. اگر به هر بازرگانی دلار ۳۹ هزار تومانی یا یورو ۴۳ هزار تومانی دهند، کالای وارد شده به کشور با نرخ ارز آزاد محاسبه و به فروش می رسد. با این شرایط دولت معتقد است که چرا ارز را تامین تا عده ای سود کنند؟ متاسفانه دولت توان تامین ارز را ندارد، بنابراین اعلام می کند که متقاضیان درخواست های خود را ثبت کنند، پس از ثبت درخواست فرآیند تامین را به حدی طولانی می کند که متقاضی خسته شود.

مالکان خودروهای چینی یا وارداتی در حال حاضر باید قطعات را به چند برابر قیمت تهیه کنند، این موضوع نیز متاثر از بروکراسی اداری تامین ارز ایجاد شده است

* یکی از چالش های اصلی بازار لوازم یدکی، رشد عجیب و غریب قیمت قطعات خودروهای چینی است، علت این موضوع چیست؟

لوازم یدکی خودروهای چینی قیمت بالای داشتند و گران تر نیز شدند، سیاست خودروسازان چینی برای نفوذ به بازارهای جهانی عرضه ارزان خودرو و فروش گران قطعات است. مساله عدم تخصیص ارز به صنایع خودروسازی و فعالان بازار لوازم یدکی به گرانی قطعات این خودروها دامن زده است، مالکان خودروهای چینی یا وارداتی در حال حاضر باید قطعات را به چند برابر قیمت تهیه کنند، این موضوع نیز متاثر از بروکراسی اداری تامین ارز ایجاد شده است.

ارز مورد نیاز مونتاژکاران حدود ۹ میلیارد دلار است. ارز مورد نیاز خودروسازان بزرگ و زنجیره تامین آن ها حدود ۳ میلیارد دلار است، برای تامین قطعات در بازار لوازم یدکی نیز ۲ میلیارد دلار نیاز است

* روند تامین ارز خودروسازان و قطعه سازان چگونه انجام می شود؟ آیا وزارت صمت برای این موضوع برنامه ریزی انجام داده است؟

براساس جلساتی که با وزارت صمت برگزار شده است، سیاستگذار صنعتی کشور اعلام کرده است که خودروسازان و زنجیره تامین نیاز ارزی خود را اعلام تا براساس آن برنامه ریزی تامین ارز انجام شود. براین اساس باید قطعه سازان و خودروسازان نیاز ارزی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت و براساس آن ارز مورد نیاز را دریافت کنند. این موضوع امکان پیش بینی نیاز ارزی را به وزارت صمت می دهد، ارز مورد نیاز مونتاژکاران حدود ۹ میلیارد دلار است. ارز مورد نیاز خودروسازان بزرگ و زنجیره تامین آن ها حدود ۳ میلیارد دلار است، برای تامین قطعات در بازار لوازم یدکی نیز ۲ میلیارد دلار نیاز است. متاسفانه تامین این مقدار ارز از سوی دولت برای صنایع خودروسازی باتوجه به شرایط فعلی سخت شده است.

* در روزهای اخیر قطعه سازان از نیاز ارزی جهت بروز رسانی ماشین آلات خبرهای دادند، وزارت صمت چه تصمیمی در این خصوص خواهد گرفت؟

یکی از مدیران ارشد وزارت صمت در جلسه ای با قطعه سازان اعلام کرد که اولویت این وزارتخانه تامین ارز مورد نیاز جهت تامین مواداولیه است. این مدیر وعده تامین ارزی پس از رفع نیاز مواداولیه برای ماشین آلات را داده است. قطعه سازان معتقد هستند که بیشتر ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید فرسوده هستند، اگر این ماشین آلات را به روز کنیم، هزینه تولید و قیمت محصولات افزایش خواهد داشت.

کد خبر: ۲۸۶٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • man IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
      0 0
      قیمت ها یا بالا می روند یا پایین می آیند. این کالا است که گران یا ارزان میشود.