۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
مشکلات تامین زمین برای تعاونی های مسکن| تمکین پایین بانک ها از بخشنامه تامین مالی مسکن ملی
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی مطرح کرد

مشکلات تامین زمین برای تعاونی های مسکن| تمکین پایین بانک ها از بخشنامه تامین مالی مسکن ملی

باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با بیان اینکه تامین زمین برای تعاونی ها دشوار است گفت: منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن آنطور که پیش‌بینی و ریل‌گذاری شده بود محقق نشد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: خشایار باقرپور درباره جزئیات تفاهم‌نامه اخیر با وزارت راه و شهرسازی با عنوان «تفاهم‌نامه انبوه‌سازی طرح نهضت ملی زمین و مسکن» با بیان اینکه منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن آنطور که پیش‌بینی و ریل‌گذاری شده بود محقق نشد گفت: بانک‌ها همکاری لازم را با طرح نهضت ملی مسکن نداشتند. اعداد و ارقام نشان می‌دهد میزان تمکین آنها از بخشنامه‌ها بسیار پایین بوده است.

زیرساخت قانونی در بخش تعاون و سایر تشکل‌های مردم‌نهاد مهیا است. پس از رایزنی‌های حدود سه ساله، وزارت راه و شهرسازی، ارکان مشارکتی و منابع مردمی را پذیرفت و ‌تفاهم‌نامه‌ای در آغاز سال جاری بین اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ادامه داد: اقدام فوری این است که متقاضیان واقعی و مصرفی مسکن را درگیر مشارکت در تولید مسکن کنیم. نیاز به ایجاد بستر جدید هم وجود ندارد. زیرساخت قانونی در بخش تعاون و سایر تشکل‌های مردم‌نهاد مهیا است. پس از رایزنی‌های حدود سه ساله، وزارت راه و شهرسازی، ارکان مشارکتی و منابع مردمی را پذیرفت و ‌تفاهم‌نامه‌ای در آغاز سال جاری بین اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد.

بخشی از واحدهای مسکونی به متقاضیان نهضت ملی مسکن اختصاص می‌یابد و بخشی مربوط به اعضای تعاونی خواهد بود. مطابق مدلی که پیش‌بینی شده این موضوع قابلیت بسط و توسعه به سایر حوزه‌ها دارد

باقرپور درباره نحوه اجرای این برنامه ادامه داد: بخشی از واحدهای مسکونی به متقاضیان نهضت ملی مسکن اختصاص می‌یابد و بخشی مربوط به اعضای تعاونی خواهد بود. مطابق مدلی که پیش‌بینی شده این موضوع قابلیت بسط و توسعه به سایر حوزه‌ها دارد. مثلا از اراضی مستعد گردشگری به نفع تولید مسکن استفاده شود. حتی در این تفاهم‌نامه ظرفیت سایر بخش‌های اقتصادی دیده شده است. یعنی به این محدود نشده که فقط از ظرفیت‌های تعاونی‌ها استفاده شود. بخش‌های خصوصی هم می‌توانند ورود کنند و اتحادیه نقش هاب را خواهد داشت.

این تفاهم‌نامه قابلیت توسعه و ارتقا تا یک میلیون واحد مسکونی را دارد که ما را به اهداف بخش تعاون و اسناد بالادستی نظام نزدیک می‌کند

باقرپور ادامه داد: این تفاهم‌نامه قابلیت توسعه و ارتقا تا یک میلیون واحد مسکونی را دارد که ما را به اهداف بخش تعاون و اسناد بالادستی نظام نزدیک می‌کند. این اولین تفاهم نامه با تعاونی‌ها است که به صورت مشارکتی انجام می‌شود.

قیمت این واحدهای مسکونی بر اساس هزینه تمام شده است. در حال حاضر تعاونی‌ها عضو و آورده دارند ولی تامین زمین برای آنها دشوار است که این مسئولیت را وزارت راه و شهرسازی انجام می‌دهد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که قیمت واحدهای مسکونی در قالب این طرح مشارکتی چقدر است؟ گفت: قیمت این واحدهای مسکونی بر اساس هزینه تمام شده است. در حال حاضر تعاونی‌ها عضو و آورده دارند ولی تامین زمین برای آنها دشوار است که این مسئولیت را وزارت راه و شهرسازی انجام می‌دهد. در حال حاضر مکاتبات با ادارات کل راه و شهرسازی انجام گرفته، تفاهم‌نامه به استانها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه استانها اعلام آمادگی و ظرفیتها را اعلام می‌کنند اظهار داشت: حتی می‌توان به صورت کنسرسیوم عمل کرد؛ بدین صورت که چند تعاونی مسکن مربوط به ادارات و سازمانها و دوایر در کنار تعاونی‌های انبوه‌ساز کارها را پیش ببرند. همه این مدلها پیش بینی‌شده است. اتحادیه نیز مباحث تامین مالی و اجرا را مدیریت و نظارت می‌کند.

کد خبر: ۲۸۳٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha