۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۴
تک نرخی شدن ‌ارز در کشور باعث دلگرمی فعالان اقتصادی و صنعتی می شود؛ صادرات در حد مطلوب نیست
یک فعال اقتصادی در گفتگو با بازار:

تک نرخی شدن ‌ارز در کشور باعث دلگرمی فعالان اقتصادی و صنعتی می شود؛ صادرات در حد مطلوب نیست

تبریز- محجل امامی، فعال اقتصادی و مدیرعامل یک واحد تولید فعال در شهر تبریز گفت: تک نرخی شدن ‌ارز در کشور باعث دلگرمی فعالان اقتصادی و صنعتی می شود.

مسعود محجل امامی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تغییرات نرخ ‌ارز در کشور ما باعث سردرگمی بنگاه‌ها شده است. یک مجموعه تولیدی کوچک یا متوسط حداکثر می‌تواند تا شش ماه آینده خود را پیش‌بینی کند تا متضرر نشود. در این شرایط تک نرخی شدن ارز، می‌تواند کمک بزرگی به بخش تولید کند، چرا که نرخ‌های ارز گوناگون در دولت به رانت و فساد منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد سهند گفت: واقعیت این است که ما در ایران صادرات داریم، ولی نه در آن حد مطلوبی که باید باشد. هنگامی که صادرات و واردات با واحد پولی دلار و یورو انجام نمی‌شود، تنظیم قراردادهای خارجی به سختی پیش رفته یا اصلا امکان‌پذیر نیست. با وجود این همه مشکل در حوزه تولید و صادرات، رفع تعهد ارزی نیز شرایط را برای ما دشوارتر کرده است.

وی با اشاره به اینکه متصل نبودن سیستم بانکی ایران به سیستم بانک‌ بین‌المللی نیز باعث شده است که ما در تنظیم قراردادهای خارجی با استفاده از وجود واسطه یا طرف سوم، پول خود را نقد کنیم، ادامه داد: این موضوع نیز مشکلات بسیاری بوجود آورده است، چرا که اگر واسطه‌ به وظیفه خود عمل نکند، ما با هیچ روشی نمی‌توانیم موضوع را پیگیری کنیم.

وی سپس افزود: سوال این است که چرا ما باید در شرایطی قرار بگیریم که برای انجام مبادلات، مبلغ هنگفتی برای واسطه‌ها در نظر بگیریم؟ در حالی که با وجود یک سیستم بانکی متصل به بانک‌ جهانی، می‌توانستیم امور را به‌سهولت پیش برده و اعتماد مشتریان خارجی را بیشتر جلب کنیم.

کد خبر: ۲۸۳٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha