۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
کاهش بهای ۲ شاخص عمده نفتی جهان
در معاملات روز پنجشنبه رقم خورد؛

کاهش بهای ۲ شاخص عمده نفتی جهان

‌نفت خام سبک و شیرین شاخص ‌نیویورک و ‌نفت ‌خام سبک ‌برنت دریای شمال، در پایان معاملات روز گذشته بیش از پنج درصد کاهش یافت.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، سبد نفتی اروپا، در معاملات روز پنجشنبه کاهش یافت. یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال‏، در پایان معاملات روز گذشته بیش از پنج درصد کاهش یافت.

قیمت نفت در بازار جهانی در پایان معاملات روز گذشته نیز به شدت کاهش یافت. اعلام آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا مبنی بر اینکه میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا به شدت افزایش یافته است در کاهش قیمت نفت در بازار جهانی در این دو روز تاثیر داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، در پایان معاملات روز کاری لندن‏‏، بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه اوت با ۱۰ صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به ۴۰ دلار و ۲۸ سنت رسید.

در معاملات الکترونیک بازار نیویورک هم بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏)، ‏برای تحویل ‏در ماه اوت با ۳۷ صدم درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به ۳۷ دلار و ۸۷ سنت رسید.

بیورنار تونهوگناز شرکت ریستاد انرجی Rystad Energy در تحلیل و تفسیر خود از اوضاع حاکم بر بازار نفت می‌گوید: کاهش‌های بهای نفت که روند آن از روزگذشته آغاز شده است به ما یادآوری می‌کند هیچ چیزی در بازار نفر قابل پیش بینی نیست و اوضاع که آنگونه که انتظار می‌رود پیش نمی‌رود.

این کارشناس در تحلیل و تفسیر خود از اوضاع حاکم بر بازار نفت گفت میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا این هفته بار دیگر افزایش یافت و این در حالی است که تقاضا برای نفت در سطح جهان به علت ادامه شیوع بیماری کرونا در معرض تهدید است.

آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا در هفته‌ای که گذشت به طور بی سابقه‌ای افزایش یافته است. این سومین هفته متوالی است که میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا افزایش می‌یابد. این در حالی است که سرمایه گذاران و کارگزاران بازار نفتی نگران پایین بودن تقاضا برای نفت در سطح جهان و پیامدها و تاثیرات منفی ناشی از شیوع بیماری کرونا بر اوضاع اقتصادی و مالی جهان هستند.

سرمایه گذاران و کارگزاران بازار نفتی همچنین نگران به راه افتادن موج دوم شیوع بیماری کرونا در آمریکا نیز هستند. زیرا روند ابتلا به ویروس جدید کرونا (کووید-‏‏۱۹) ‏ در برخی مناطق آمریکا در حال افزایش است.

سازمان جهانی بهداشت که به عنوان نهاد کارشناسی ‏سازمان ملل متحد ‏نقش سازماندهی در ‏امور ‏بهداشتی و سلامت جامعه جهانی ‏را برعهده دارد، اعلام کرده است تا هفته آینده شمار کسانی که به ویروس جدید کرونا (کووید-‏‏۱۹) ‏ مبتلا می‌شوند از آستانه ده میلیون نفر عبور خواهد کرد.

بیورنار تونهوگن در ادامه تجزیه و تحلیل اوضاع و شرایط حاکم بر بازارهای نفت می‌افزاید دست اندر کاران بازار حالا منتظر پاسخ‌های دولت‌هایی هستند که تصمیمات آن‌ها در پویایی تقاضا برای نفت در سطح جهان تعیین کننده است و از همین رو بر قیمت نفت در بازار جهانی نیز تاثیر گذار خواهد بود.

صندوق بین المللی پول، نهاد پولی بین المللی که از جمله ‏معتبرترین منابع ارزیابی، ‏پیش‌بینی وضع اقتصادی کشورهای ‏جهان و تلاش برای پیشبرد سیاست ‏های پولی در سطح ‏بین ‏المللی است روز چهارشنبه این هفته با انتشار گزارشی اعلام کرد چشم انداز و سمت و سوی اقتصاد جهان تیره و تار است. صندوق بین المللی پول در این گزارش تصریح کرده است که رشد اقتصادی جهان امسال به طور میانگین چهار و نه دهم کاهش خواهد یافت. حال آنکه همین نهاد در گزارش ماه آوریل خود پیش بینی کرده بود که از میزان تولید ناخالص داخلی جهان در امسال سه درصد کاسته شود.

این نهاد پولی بین المللی ‏مستقر در واشنگتن که از جمله ‏معتبرترین منابع ارزیابی و ‏پیش بینی وضع اقتصادی کشورهای ‏جهان است اوضاع اقتصادی و مالی برای برخی کشورهای اروپایی به مراتب تیره و تارتر پیش بینی کرده است. به طوری که از میزان رشد اقتصادی فرانسه درامسال ۱۲ و نیم و در اسپانیا و ایتالیا نیز ۱۲ و هشت دهم درصد کاسته خواهد شد.

کد خبر: ۲۶٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha