۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
طلب ۱۷ هزار میلیارد تومانی گندم کاران کردستانی از دولت| پرداخت پول از هفته آینده آغاز می شود
بازار گزارش می‌دهد؛

طلب ۱۷ هزار میلیارد تومانی گندم کاران کردستانی از دولت| پرداخت پول از هفته آینده آغاز می شود

سنندج- بیش از ۵۰ روز از آغاز برداشت گندم از مزارع استان کردستان می گذرد و تاکنون بالغ بر ۹۵ درصد از کشاورزان این استان از دریافت پول گندم خود محروم مانده اند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کردستان در یک دهه اخیر یکی از استانهای برتر کشور در زمینه تولید گندم بوده و سال گذشته و امسال نیز دومین استان تولید کننده این محصول مهم به شمار می رود.

برداشت بالغ بر ۱.۵ میلیون تن گندم از مزارع استان کردستان که بخش زیادی از آن به صورت دیم می باشد، نشان دهنده اهمیت و جایگاه این استان در راستای تولید محصولات کشاورزی است که متاسفانه این ظرفیت بسیار مهم به دلیل بی تدبیری های مسئولان استانی و کشور در حال تبدیل به یک چالش جدی است.

پرداخت وجه گندم خریداری شده به صورت تضمینی در استان کردستان سالهاست که به یک مشکل تبدیل شده و متاسفانه علیرغم تمامی وعده های اعلام شده از سوی مسئولان استانی و کشوری، هر ساله این تاخیر در پرداخت ها کام کشاورزان کردستانی را تلخ می کند.

کردستان آخرین استان کشور در زمینه برداشت گندم به شمار می رود و بر همین اساس روند پرداخت وجه گندم خریداری شده در این استان نیز وارد چالش شده و در حالی که سایر استانها، وجه گندم خود را به موقع و یا با حداقل تاخیر دریافت می کنند ولی در کردستان داستان فرق می کند.

در حالی که شهریور ماه به میانه راه رسیده و زمان برداشت گندم از دو ماه عبور کرده است ولی متاسفانه تاکنون ۹۵ درصد از پول گندم کاران کردستانی پرداخت نشده است و آنها حتی باید از جیب هم برای هزینه های جانبی این محصول هزینه پرداخت کنند.

خرید گندم در کردستان به بیش از یک میلیون و ۱۴۷ هزار تن رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به آخرین وضعیت برداشت گندم در این استان، اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۲۲ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان در سال زراعی جاری به طور تضمینی خریداری شده است و روند خرید همچنان ادامه دارد.

پیمان اسکندری بیان کرد: پیش بینی استان کردستان در راستای میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱.۲ میلیون تن بود که خوشبختانه تاکنون ۹۶ درصد از این میزان پیش بینی محقق شده است و با توجه به آهنگ خرید روزانه دو هزار تن پیش بینی می شود که این میزان باز هم افزایش پیدا کند.

طلب ۱۷ هزار میلیارد تومانی گندم کاران کردستانی از دولت| پرداخت پول از هفته آینده آغاز می شود

وی بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان کردستان در سال جاری را مربوط به شهرستان‌های بیجار با ۲۸۷ هزار و ۵۱۶ تن، دیواندره ۲۱۰ هزار و ۷۳۳ تن، دهگلان با ۱۸۵ هزار و ۵۲۵ تن و قروه ۱۸۲ هزار و ۱۹۹ تن عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: میزان خرید تضمینی گندم در دیگر شهرستان های استان شامل سقز ۱۷۶ هزار و ۴۳ تن، کامیاران ۵۲ هزار و ۳۱۷ تن، سنندج ۳۶ هزار و ۸۸۱ تن، بانه هفت هزار و ۳۷۱ تن، مریوان ۶ هزار و ۷۱ تن و سروآباد ۲ هزار و ۴۲۰ تن بوده است.

وی میزان حمل گندم مازاد بر نیاز مصرف استان به ۹ استان کشور از جمله تهران، البرز، اصفهان، قم، مازندران، گیلان، یزد، بوشهر را ۳۵۶ هزار و ۱۴۱ تن اعلام کرد و گفت: از این میزان بیش از ۳۲۸ هزار تن از طریق زمینی و ۲۶ هزار و ۵۴۶ تن از طریق ریلی به استان های دیگر کشور حمل شده است.

طلب ۱۷ هزار میلیارد تومانی گندم کاران کردستانی از دولت

در حالی که میزان استقبال کشاورزان کردستانی برای تحویل گندم خود به مراکز دولتی مناسب بوده است ولی متاسفانه دولت در راستای پرداخت وجه آنها بدقولی کرده و این مهم موجی از نگرانی را برای این قشر به دنبال داشته است.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به پیگیری های صورت گرفته در این زمینه، اظهار کرد: در طول یک ماه اخیر نشست های مختلفی را با مسئولان ارشد دولت از جمله مدیران سازمان برنامه و بودجه برگزار کرده ایم.

محسن بیگلری عنوان کرد: تاخیر در پرداخت وجه گندم خریداری شده در استان کردستان به هیچ عنوان مورد رضایت نیست و به همین دلیل انتظار داریم که دولت چهاردهم هر چه سریعتر در این خصوص اقدامات لازم را دنبال کند.

وی گفت: بر اساس اعلام مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، وجه گندم خریداری شده در سال جاری در استان بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است که متاسفانه تاکنون تنها سه هزار میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس آخرین پیگیری های صورت گرفته، مقرر شده است که روند پرداخت پول گندم کشاورزان کردستانی از ابتدای هفته آینده آغاز شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم پیش بینی در خصوص برنامه ریزی برای رفع این مشکل، اظهار کرد: باید دولت پیش بینی های لازم را در این خصوص انجام دهد تا کشاورزان ما با مشکلات کمتری مواجه شوند.

آغاز روند پرداخت پول گندم کاران در سراسر کشور

همزمان با وعده نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، مسئولان کشوری هم وعده داده اند که روند پرداخت پول گندم کاران در مرحله شروع است.

طلب ۱۷ هزار میلیارد تومانی گندم کاران کردستانی از دولت| پرداخت پول از هفته آینده آغاز می شود

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور پنجم شهریور ماه در مراسم تودیع و معارفه وزیر جهاد کشاورزی، گفت: بین ۸۰ تا ۸۵ درصد بدهی دولت به گندم کاران مصوب و در حال پرداخت است.

وی ضمن عذرخواهی از گندم کاران، افزود: امید است دولت چهاردهم بتواند بخش کوچکی از دین خود را به این کشاورزان ادا کند.

در همین حال معاون وزیر جهاد کشاورزی هم از آغاز روند پرداخت پول گندم خبر داد و گفت: بر اساس پیگیری های صورت گرفته این روند طی روزهای آینده آغاز می شود.

وعده های مسئولان و مدیران استانی و کشوری در خصوص پرداخت پول گندم کاران کردستانی و دیگر استانهای کشور در حالی همچنان ادامه دارد که متاسفانه هر ساله این معضل کام این قشر زحمت کش را تلخ کرده و باعث بروز مشکلات متعددی برای آنها می شود.

لزوم برنامه ریزی درست در راستای تامین منابع برای پرداخت پول به موقع و یا با حداقل تاخیر یکی از انتظارات مهم این قشر به شمار می رود و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، هم از میزان کشت کاسته می شود و هم اینکه گندم وارد چرخه دلالی و واسطه خواهد شد.

کد خبر: ۳۰۱٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha