۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
بهترین محدوده برای سرمایه گذاری در بازار های طلا کجاست؟
تحلیل تکنیکال طلا

بهترین محدوده برای سرمایه گذاری در بازار های طلا کجاست؟

بازدهی طلا ۱۸ عیار و سکه های طلا طی یک هفته اخیر مثبت بوده است و انتظار میرود با کاهش تنش های نظامی، نرخ بهره فدرال رزرو و طمع سرمایه گذاران، قیمت بازار های طلا هم کاهش یابد.

هادی بهرامی؛ بازار: خرید طلا برای پوشش ریسک ناشی از نرخ تورم و کاهش ارزش پول نقد میتواند مناسب باشد که باید در سرمایه گذاری ها به تحلیل های بنیادی و تکنیکال توجه کنیم تا بتوانیم در موقعیت های کم ریسک، سرمایه گذاری پر سودی داشته باشیم. سه پارامتر مهم در بررسی و تجزیه و تحلیل روند بازار های دلار و طلا، حباب سنجی، تحرکات قیمتی و در نهایت، اقتصاد کلان (عرضه، تقاضا و تنش ها) میباشد. شمش و طلای زینتی ۱۸ عیار، صندوق های ای تی اف طلا، اونس جهانی در معاملات فارکس، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه انواع بازار های طلا هستند که هر یک از آنها به دلیل ویژگی ها و ساختار منحصر به فرد، سرمایه گذاران خاص خود را دارند. در این میان بعضی از افراد جهت حفظ ارزش سرمایه خود، تمایل به خرید طلای فیزیکی و عده دیگری از طریق قرارداد های آتی و فیوچرز مشغول معامله شاخص های طلا هستند.


آخرین اخبار اقتصاد کلان
قیمت طلا از اوج رکورد خود دور بود و قیمت نفت در روز سه ‌شنبه پس از افزایش در هفته گذشته کاهش یافت؛ زیرا سرمایه ‌گذاران به دنبال امنیت در میان خطرات ژئوپلیتیکی بودند و به درآمد شرکت انویدیا و همچنین داده‌ های تورم ایالات متحده در اواخر این هفته نگاه میکردند. به دلیل انتظارات کاهش قریب‌ الوقوع نرخ بهره آمریکا و نگرانی‌ های پایدار در مورد مناقشه خاورمیانه که با مبادله موشکی بزرگ بین اسرائیل و حزب الله لبنان در روز یکشنبه تشدید شد، طلا بالاتر از سطح ۲ هزار و ۵۰۰ دلار در هر اونس قرار دارد.

بهترین محدوده برای سرمایه گذاری در بازار های طلا کجاست؟


تنش ‌های خاورمیانه همراه با نگرانی‌ ها در مورد تعطیلی احتمالی میادین نفتی لیبی منجر به افزایش بیش از ۷ درصدی قیمت نفت در سه روز قبلی شده است؛ با این حال، این رالی در روز سه ‌شنبه با کاهش جزئی قیمت‌ ها قدرت خود را از دست داد. پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روز جمعه گفت بانک مرکزی آماده شروع کاهش نرخ بهره است، انتظارات برای کاهش سریع ‌تر نرخ بهره در ایالات متحده یکی از محرک‌ های کلیدی حرکت بازار بوده است.

طبق دیتا های مربوط به تقاضای بانک های مرکزی، نکته ای که باید به آن توجه کنیم، این است که تقاضای جهانی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ نسبت به سه ماه اول امسال به میزان ۳۹ درصد کاهش یافته است و این نشان میدهد که رشد اونس جهانی طلا ناشی از انباشت سنگین کشور های چین، روسیه، ترکیه و... در سال قبل میباشد؛ اما در حال حاضر تقاضا و طمع سرمایه گذاران نسبت به قبل کمتر شده است.

از یک طرف فروکش کردن تنش های بین اسرائیل و لبنان، اوکراین و روسیه و از طرفی دیگر، میل فدرال رزرو به کاهش نرخ های بهره که با توجه به همین دو خبر مهم، اصلاح قیمت اونس جهانی تا حمایت معتبر و استاتیک ماژور ۲ هزار و ۴۷۵ دلار در گام اول پیش بینی میشود. اگر اوضاع اقتصادی خیلی وفق مراد باشد، ممکن است اونس جهانی نتواند کف کوتاه مدتی خود را نگه دارد که در صورت از دست رفتن این محدوده، حمایت معتبر ۲ هزار و ۳۵۰ دلار جهت سرمایه گذاری در دسترس خواهد بود



اونس جهانی طلا XAU
قیمت اونس جهانی طلا طی یک هفته اخیر به میزان ۱- درصد و یک ماه اخیر ۶.۵+ درصد بازدهی را به ثبت رسانده است که نشان میدهد محدوده ۲ هزار و ۳۵۰ دلار، حمایت خوبی برای خرید صندوق های طلا، انواع سکه ها و شمش و طلای زینتی بود. قیمت اونس جهانی طلا در بازه کوتاه مدت درگیر مقاومت ۲ هزار و ۵۳۰ دلار است که اگر شرایط اقتصادی جهان تنش زا و به نفع بازار های ریسک گریز باشد و همچنین نرخ بهره بانکی آمریکا نیز کاهشی باشد، شکست این مقاومت میتواند منجر به رشد بیشتر تا هدف ۲ هزار و ۵۷۰ دلار شود؛ در غیر اینصورت، شرایط عادی و افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو میتواند باعث اصلاح قیمت اونس جهانی طلا شود.

بهترین محدوده برای سرمایه گذاری در بازار های طلا کجاست؟


در حالت کلی بنظر میرسد اوضاع کمی بهتر شده است؛ از یک طرف فروکش کردن تنش های بین اسرائیل و لبنان، اوکراین و روسیه و از طرفی دیگر، میل فدرال رزرو به کاهش نرخ های بهره که با توجه به همین دو خبر مهم، اصلاح قیمت اونس جهانی تا حمایت معتبر و استاتیک ماژور ۲ هزار و ۴۷۵ دلار در گام اول پیش بینی میشود. اگر اوضاع اقتصادی خیلی وفق مراد باشد، ممکن است اونس جهانی نتواند کف کوتاه مدتی خود را در محدوده ۲ هزار و ۴۷۵ دلار نگه دارد که در صورت از دست رفتن این محدوده، حمایت معتبر ۲ هزار و ۳۵۰ دلار جهت سرمایه گذاری در دسترس خواهد بود.


طلا ۱۸ عیار
قیمت طلای زینتی ۱۸ عیار طی یک هفته اخیر به میزان ۱.۷ درصد و یک ماه اخیر ۷.۷ درصد بازدهی مثبت داشته است. قیمت به مقاومت استاتیک ماژور ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان واکنش منفی نشان داده است که بنظر میرسد میل به ریزش بیشتر تا حمایت ۳ میلیون و ۵۳۰ و سپس ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان دارد. ناحیه ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان الی ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، میتواند محل خوبی برای انباشت سرمایه گذاران و سکوی پرتاب قیمت در بازه میان مدت باشد؛ در مقابل، نواحی ۳ میلیون و ۶۶۰ و ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، مقاومت های مهم طلای ۱۸ عیار هستند که شکست آنها شرط ادامه روند صعودی میباشد.


تمام سکه
قیمت تمام سکه طرح امامی طی یک هفته اخیر به میزان ۱.۶ درصد و یک ماه اخیر ۳.۷ درصد بازدهی مثبت داشته که نشان میدهد طلا ۱۸ عیار عملکرد ماهانه بهتری را به ثبت رسانده است. محدوده ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، مقاومت مهم تمام سکه است که قیمت در حال حاضر در نزدیکی آن قرار دارد و برای رشد بیشتر باید از این مقاومت با قدرت عبور کند. نواحی ۴۱ و ۳۹.۵ میلیون تومان، کف های قوی میباشد که در صورت رسیدن قیمت به آنها، میتوان اقدام به سرمایه گذاری کم ریسک تری کرد؛ در مقابل، ۴۶ میلیون تومان هم مقاومت قوی و همچنین سقف تاریخی قیمت میباشد که شکست آن میتواند منجر به شکل گیری روند صعودی بزرگی شود.


نیم سکه
قیمت نیم سکه طی یک هفته اخیر به میزان ۰.۷ درصد و یک ماه اخیر ۲.۹ درصد افزایش یافته است که رشدی کمتر از تمام سکه میباشد. بهترین کف حمایتی قیمت، محدوده ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان میباشد که در این ناحیه میتوان اقدام به سرمایه گذاری بهینه کرد. قیمت با حفظ حمایت گفته شده میتواند تا اهداف ۲۴ و ۲۸ میلیون تومان رشد داشته باشد؛ در غیر اینصورت، اگر حمایت حمایت ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از دست برود، حمایت معتبر ۲۰ میلیون تومان در دسترس خواهد بود.


ربع سکه
قیمت ربع سکه طی یک هفته اخیر به میزان ۱ درصد و یک ماه اخیر ۳.۷ درصد بازدهی مثبت را به ثبت رسانده که از نیم سکه بیشتر، طلای ۱۸ عیار کمتر و با تمام سکه تقریبا یکسان رشد داشته است. بهترین حمایت ربع سکه جهت خرید و سرمایه گذاری میان مدت، محدوده ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان میباشد که قیمت با حفظ آن میتواند تا اهداف ۱۶ و ۱۸ میلیون تومان رشد داشته باشد و یک بازدهی ۲۵ درصدی را نصیب سرمایه گذاران کند. در مقابل، اگر حمایت ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از دست برود، حمایت معتبر ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در دسترس خواهد بود.

بهترین محدوده برای سرمایه گذاری در بازار های طلا کجاست؟


طلای ۱۸ عیار به میزان ۰.۵ درصد، تمام سکه ۲۲.۵ درصد، نیم سکه ۳۲ درصد و ربع سکه ۷۲ درصد حباب دارد که در صورت مقایسه متوجه میشویم، بیشترین حباب برای ربع سکه به میزان ۷۲ درصد و کمترین حباب هم برای طلای زینتی ۱۸ عیار است

برآورد ارزش ذاتی
ارزش ذاتی طلا ۱۸ عیار به مبلغ ۳ میلیون و ۵۶۴ هزار تومان، تمام سکه امامی ۳۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۷ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان و ربع سکه ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان میباشد. طلای ۱۸ عیار به میزان ۰.۵ درصد، تمام سکه ۲۲.۵ درصد، نیم سکه ۳۲ درصد و ربع سکه ۷۲ درصد حباب دارد که در صورت مقایسه متوجه میشویم، بیشترین حباب برای ربع سکه به میزان ۷۲ درصد و کمترین حباب هم برای طلای زینتی ۱۸ عیار است.


اگر قیمت ربع سکه به محدوده ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد، حباب مثبت آن کاهش میابد که در این صورت، تقاضا افزایش خواهد یافت و قیمت پس از انباشت مجددا پرتاب خواهد شد. نمودار های قیمت، حباب و همچنین اشباع خرید و فروش (اوسیلاتور rsi) به ما نشان میدهد که محدوده ۱۴ میلیون و ۳۰۰ و نهایتا ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، کم ریسک جهت سرمایه گذاری پربازده است. حباب تمام سکه و بخصوص طلای ۱۸ عیار هم کاهش یافته و در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار دارد که در حمایت های گفته شده میتوان اقدام به خرید کرد.


تشکیل پرتفوی بهینه و ریسک گریز
ماهیت سرمایه گذاری در بازار طلا بلند مدت است؛ پس بهتر است استراتژی خود را بر اساس بازه های میان مدت و بلند مدت بچینیم تا نوسانات کوتاه مدت نرخ ارز، اونس جهانی و تحرکات اقتصادی منجر به ضرر و زیان پرتفوی نشود. با توجه به شرایط اقتصادی و بازار های مالی، پیشنهاد میشود حداقل ۳۵ درصد و حداکثر ۵۰ درصد از سرمایه‌تان را به خرید طلا، زعفران و سایر دارایی های مبتنی بر کالا اختصاص دهید تا تعادل میان دارایی های ریسک گریز و ریسک پذیر پرتفوی حفظ شود.
البته باید خاطر نشان کرد که پخش کردن پول بر روی همه بازار ها و دارایی ها به معنای کاهش ریسک نیست و حتی ممکن است بیش از پیش متحمل زیان شویم! پیشنهاد میشود در سرمایه گذاری به جای کمیت به کیفیت و موقعیت دارایی توجه شود و همچنین خرید طلای فیزیکی و یا صندوق های ای تی اف آن، با استفاده از استراتژی میانگین گیری (DCA) میتواند ریسک به ریوارد را افزایش دهد.

بهترین محدوده برای سرمایه گذاری در بازار های طلا کجاست؟


کد خبر: ۳۰۱٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha