۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
بورس کالا و انرژی را بیشتر بشناسید!

بورس کالا و انرژی را بیشتر بشناسید!

رشد شاخص بورس ایران در سال‌های اخیر، باعث جذب افرادی از صنف‌های شغلی مختلف به این بازار شده است.

به گزارش بازار، رشد شاخص بورس ایران در سال‌های اخیر، باعث جذب افرادی از صنف‌های شغلی مختلف به این بازار شده است. به همین ترتیب با پیشرفت و ترقی زیرساخت‌های بورسی کشور، شاهد توسعه بازار بورس کالا و انرژی نیز بوده‌ایم. این روزها نام بورس کالا، با عرضه خودرو در آن داغ شده و شرکت های مختلفی نیز به دنبال ثبت نام در بورس انرژی هستند. در ادامه راه‌های دریافت کد بورس کالا و انرژی را بررسی می‌کنیم.

بورس کالا و انرژی چیست؟

صنعت بورسی ایران به چهاردسته کلی یعنی بازار بورس، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا تقسیم بندی می‌شود. از آن جایی که موضوع مورد بحث امروز ما بورس کالا و انرژی است، تنها به توضیح این دو مفهوم بسنده می‌کنیم. اخیرا نام بازار بورس کالا بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و افراد بسیاری قصد دریافت کد بورس کالا دارند. دلیل این مسئله هم به عرضه خودرو در بورس کالا برمی‌گردد که در ماه‌های اخیر باعث تنظیم قیمت بازار خودرو نیز شده است اما بورس کالا چیست و غیر از خودرو امکان خرید و فروش چه محصولاتی در آن امکان‌پذیر است؟

بورس کالا در حقیقت امکان خرید و فروش اقلامی مانند گندم، برنج، سویا، فلزات و سایر کالاهای به اصطلاح خام را در بازار بورس امکان‌پذیر می‌کند. در بورس کالا هم عرضه کنندگان می‌توانند محصولات خود را برای فروش بگذارند و هم خریداران حقیقی و حقوقی توانایی خرید این کالاها را دارند. مزیت بورس کالا این است که سازوکاری کاملا شفاف دارد و به دلیل اینکه کارشناسان بورس، قیمت گذاری محصولات عرضه شده در بورس کالا را برعهده می‌گیرند، ارزش‌گذاری آن‌ها منصفانه است. اما چرا افراد باید محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند؟ در حقیقت علاوه بر مزایایی که در بالا برشمردیم، عرضه کنندگان در بورس کالا از معافیت‌های مالیاتی نیز برخوردار هستند. همچنین معاملات در بورس کالا امنیت بسیار بالایی دارند و کیفیت کالاها از سوی سازمان بورس تضمین می‌شود.

در بازار بورس کالا، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با دریافت کد بورس کالا، به معامله محصولات در این بازار بپردازند. یکی از جذابیت‌های ایجاد بورس کالا این است که قیمت محصولات عرضه شده در چارت‌های قیمتی قابل مشاهده هستند و این مسئله پیش بینی قیمت کالا را با استفاده از تحلیل تکنیکال امکان پذیر می‌کند.

بورس انرژی در سال ۱۳۹۱و به عنوان آخرین قطعه از پازل چهار قسمتی بازار بورس ایران تاسیس شد. از آنجایی که منابع انرژی بسیار غنی و فراوانی در کشور ما یافت می‌شود، وجود یک فضای مستقل برای معامله اوراق بهادار مبتنی بر انرژی بسیار لازم و ضروری است. البته بورس انرژی ایران تنها محدود به داخل کشور نیست و امکان معامله برای شرکت‌های بین المللی نیز فراهم شده است.

در بورس انرژی، برخلاف بورس کالا، افراد حقیقی نمی‌توانند کد بورس انرژی دریافت کنند و این امر تنها برای افراد حقوقی و شرکت‌ها مجاز است. البته افراد حقیقی در خارج از ایران و شرکت‌های بین المللی امکان ورود به این بازار را خواهند داشت. لازم به ذکر است که برای افراد حقیقی که به صورت بین‌المللی و از خارج از ایران قصد ورود به این بازار را دارند، شرایطی خاص در نظر گرفته شده است.

بورس انرژی به طور کلی شامل صنعت برق، نفت و گاز و مشتقات آن‌ها می‌شود و عرضه کنندگان آن شامل لیستی از شرکت‌های بزرگ داخلی فعال در این حوزه‌ها هستند. این بورس شامل سه بازار اصلی است که عبارتند از: بازار فیزیکی، فرعی و مشتقه. در حقیقت هدف از ایجاد بورس انرژی در ایران، انحصارزدایی از این بازار و تثبیت قیمت انرژی با توسعه بستری برای معامله این دارایی‌ها بوده است.

چگونه کد بورس کالا دریافت کنیم؟

گفتیم که فعالیت در بورس کالا برای افراد حقیقی نیز امکان‌پذیر است و نیازی نیست که حتما یک شرکت ثبتی داشته باشید اما بیشتر فعالیت افراد عادی در این بازار، بعد از عرضه خودرو در بورس کالا به وقوع پیوست. حال اگر بخواهیم برای خرید خودرو یا حتی سایر محصولات کد بورس کالا دریافت کنیم، باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟

درست مانند زمانی که برای ثبت نام در بورس اقدام می‌کنید، دریافت کد بورس کالا نیز نیازمند بهره بردن از یک کارگزاری معتبر و با مجوز فعالیت در این بازار است. اما کدام کارگزاری برای اخذ کد بورس کالا از اعتبار بالایی برخوردار است؟ بعد از انجام تحقیقات مختلف به این نتیجه رسیدیم که کارگزاری آگاه می‌تواند بهترین گزینه برای شروع فعالیت در بورس کالا باشد.

این کارگزاری برای تسهیل فعالیت افراد مختلف در بورس کالا، آموزش‌های لازم برای خرید در این بازار را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و علاوه بر این می‌توانید از مشاوره کارشناسان آگاه جهت قیمت‌گذاری صحیح کالاها بهره‌مند شوید.

 چگونه کد بورس انرژی دریافت کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، دریافت کد بورس انرژی برای شرکت‌ها و نهادهای ایرانی و بین المللی امکان پذیر است و افراد حقیقی ایرانی نمی‌توانند در این بورس فعالیتی داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود که دریافت کد بورس انرژی به نسبت بورس کالا خواهان کمتری داشته باشد. هرچند حجم معاملات این بازار و میزان دارایی شرکت‌هایی که در بورس انرژی فعالیت می‌کنند به جذابیت‌های آن اضافه می‌کند.

آگاه به عنوان یکی از برترین کارگزارهای کشور با بیش از ۱۵ سال سابقه، از پیشتازان این عرصه محسوب می‌شود. کارگزاری آگاه امکان دریافت کد بورس انرژی را برای افراد حقوقی امکان‌پذیر کرده است و خدماتی شامل عرضه و پذیرش شرکت‌ها، مشاوره به کاربران، برگزاری دوره‌های آموزشی بورس انرژی و … را برای فعالان این حوزه فراهم می‌آورد.

نتیجه‌گیری

خرید خوردو از بورس کالا و معامله نفت، گاز، برق، ذغال سنگ و… این دو بازار جذاب را به بستری مناسب برای معامله‌گران و شرکت‌های فعال در این حوزه تبدیل کرده است. رشد این دو حوزه مهم از بازار بورس ایران، می‌تواند بر آینده اقتصاد تاثیرگذار بوده و با جذب معامله‌گران تازه، فرصت‌های کسب سود بیشتری به وجود بیاورد. 

خوشبختانه کارگزاری‌هایی مانند کارگزاری آگاه امکان دریافت کد بورس انرژی و کالا را برای فعالان بازارهای مالی در ایران فراهم کرده‌اند. در نتیجه بیشتر افراد می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به دریافت کد بورسی خود کرده و فعالیت خود را در بورس انرژی و کالا شروع کنند.

کد خبر: ۲۲۷٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha