۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
اصرار بر اطلاعات نادرست در صادرات نفت| وقتی نویسنده از تنوع خوراک پالایشگاه‌های ایران مطلع نیست!

اصرار بر اطلاعات نادرست در صادرات نفت| وقتی نویسنده از تنوع خوراک پالایشگاه‌های ایران مطلع نیست!

روزنامه اعتماد در رویکردی که به نظر می رسد بیشتر جنبه سیاسی دارد تا کارشناسی، در گزارشی با تکیه بر اطلاعات نادرست آمار صادرات نفت ایران را زیر سئوال برد.

به گزارش بازار، روزنامه اعتماد در گزارشی با پرداختن به موضوع افزایش صادرات نفت ایران به عدد ۱.۶ میلیون بشکه عنوان کرده که طبق آمار موسسات خارجی، تولید نفت خام ایران حدود ۳ میلیون بشکه و ظرفیت پالایشی ایران ۲.۲ میلیون بشکه است.

تفاوت تولید نفت خام از ظرفیت پالایشی حدود ۸۰۰ هزار بشکه است پس چگونه ایران توانسته ۱.۶ میلیون بشکه نفت معادل دو برابر این رقم را صادر کند؟ و نتیجه گرفته که جهش صادرات نفت، ناپایدار و مقطعی است.

در این باره سه نکته وجود دارد: اولا پالایشگاه‌های ایران به دو دسته خوراک نفت و خوراک میعانات گازی تقسیم می‌شوند که ظرفیت آنها به ترتیب روزانه ۱.۸ و ۰.۴ میلیون بشکه و در مجموع ۲.۲ میلیون بشکه است.

با وجود ظرفیت ۱.۸ میلیون بشکه‌ای، «توان عملیاتی» پالایشگاه‌های خوراک نفت ایران با احتساب تعمیرات اساسی عددی کمتر از ۱.۷ و نزدیک به ۱.۶ میلیون بشکه در روز است.

در نتیجه با تولید بیش از ۳ میلیون بشکه‌ای نفت ایران، حدود ۱.۴ میلیون بشکه برای صادرات باقی می‌ماند. همچنین ایران ظرفیت صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی را نیز دارد که بدین ترتیب مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران را به ۱.۷ میلیون بشکه به صورت پایدار می‌رساند.

ثانیا ایران توان افزایش تولید نفت از عدد ۳ به ۳.۸ میلیون بشکه در روز را داراست و می‌تواند روزانه ۴.۶ میلیون بشکه مجموع نفت و میعانات گازی تولید کند و قطعا در صورت به ثمر نشستن سیاست بازارسازی، تولید را بیشتر از اعداد فعلی نیز افزایش خواهد داد.

ثالثا بررسی روند صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم نشان می‌دهد که روند صادرات همواره صعودی بوده که حاکی از پایداری آن است. زمانی که در نوامبر و دسامبر سال گذشته نیز رقم فروش نفت به حدود ۱.۴ میلیون بشکه رسید، همین ادعاها مطرح شد که صادرات فعلی ناپایدار است ولی نه تنها کم نشد بلکه افزایش نیز یافت.

اصرار بر اطلاعات نادرست در صادرات نفت| وقتی نویسنده از تنوع خوراک پالایشگاه‌های ایران مطلع نیست!

کد خبر: ۲۲۶٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha