۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
اما و اگرهای فاز اول پایان جنگ تجاری
اختلافات قبل از امضای اولین فاز توافق تجاری چین و امریکا به چشم می خورد

اما و اگرهای فاز اول پایان جنگ تجاری

جنگ دو ساله تجاری بین امریکا و چین باعث شد تا صادرات دو کشور کاهش یابد.حال دو طرف توافق کرده اند فاز اول توافق تجاری دو جانبه را در روز ۱۵ ژانویه امضا کنند. اما هنوز این توافق امضا نشده، اختلافاتی در مورد مفاد توافق به چشم می خورد.

بازار-مونا مشهدی رجبی: بعد از حدود دو سال تنش در روابط تجاری بین چین و امریکا، اولین فاز توافق تجاری این دو کشور در روز ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی در کاخ سفید امضا خواهد شد.دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در اولین روز سال جدید میلادی خبر این توافق تجاری را اعلام کرده بود ولی تا روز نهم ژانویه تاییدیه این خبر ازطرف مقامات چین اعلام نشد.

حال به نظر ­می­رسد هر دو طرف این توافق تجاری آماده هستند تا اولین و اصلی­ترین گام­های لازم برای خارج شدن از جنگ تجاری را بردارند. اما سوال اینجاست که ابعاد این توافق­نامه چیست و در فاز اول قرار است بر سر چه مسایلی توافق انجام شود؟

توافق اولیه

مقامات رسمی امریکا و چین اعلام کردند این توافق شامل حمایت از سرمایه ­های فکری، کالاهای کشاورزی و غذایی و خدمات مالی توسط دو طرف است. کاخ سفید اعلام کرد این توافق شامل پیشرفتهایی است که در فرایند انتقال تکنولوژی ایجاد می­شود. در جریان جنگ تجاری اخیر پکن محدودیت­هایی برای شرکت­های چینی ایجاد کرده بود وبه موجب آنها در مسیر انتقال تکنولوژی موانعی ایجاد شد که قرار است بخشی از این موانع برداشته شود. از طرف دیگر دسترسی امریکا به بازار  چین برای دریافت یا ارایه خدمات مالی افزایش پیدا می­کند.

نکته مهم در این توافق اولیه قرار گرفتن بندهایی برای حل کردن اختلافات و مناقشات بین طرفین است. گفته می­شود وجود این بندها می­تواند زمینه را برای اجرای صحیح بندهای توافق­نامه فراهم کند و باعث نشود هر اختلاف کوچک یا بزرگی در مسیر  اجرا منجر به از هم پاشیدن شالوده این توافق شود.

بازار چین بازار مهمی برای امریکا است

بازار چین بازاری بسیار مهم برای امریکا است. پیشتر چین دومین بازار بزرگ برای محصولات کشاورزی صادراتی امریکا بود ولی بعد از آغاز تنش در روابط تجاری دو کشور، جایگاه چین تنزل یافت و هم اکنون پنجمین بازار بزرگ محصولات کشاورزی صادراتی امریکا محسوب می­شود.

بر طبق این مفاد اولیه این توافق، چین موظف است طی دو سال اول این توافق- یعنی سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی خرید کالاهای  مصرفی از امریکا را ۲۰۰ میلیارد دلار نسبت به میزان مبادله در سال ۲۰۱۷ بیشتر کند که این شامل افزایش ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی است. ولی گفته نشده که قرار است سالانه خرید چین از محصولات کشاورزی امریکا ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد یا این رقم افزایش به ۲ سال تعلق دارد. مقامات چینی هنوز در این موارد اظهار نظری نکرده ­اند.

در سال ۲۰۱۷  یعنی قبل از اینکه جنگ تجاری بین دو کشور بالا بگیرد، ارزش فروش محصولات کشاورزی امریکایی به چین برابر با ۱۹.۵ میلیارد دلار بود ولی بعد از آغاز تنش در روابط تجاری دو کشور حجم مبادله کاهش یافت. در سال ۲۰۱۸ چین تنها ۹ میلیارد دلار محصول کشاورزی از امریکا خرید که این پاسخی بود به افزایش تعرفه­های تجاری توسط امریکا.

وزیر کشاورزی چین  اعلام کرد در فاز اول توافق قرار است صادرات محصولات کشاورزی چینی به امریکا هم افزایش یابد و از جمله مهمترین محصولات صادراتی چین به امریکا می­توان به انواع خرما،گلابی و انواع گوشت پرندگان اشاره کرد.

 تعرفه­ ها

قرار است در این مرحله از توافق،ترامپ تعرفه ۱۵ درصدی روی ۱۶۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین که شامل وسایل الکترونیکی مثل گوشی­های موبایل و کامپیوتر است را حذف کند و تعرفه گمرکی روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین که عمدتا پوشاک است را از ۱۵ درصد به ۷.۵ درصد برساند.

 مقامات چینی اعلام کردند امریکا متعهد شده تا تعرفه ­های کالاهای دیگر را به تدریج حذف کند ولی مقامات امریکایی می­ گویند تعرفه وارداتی روی ۲۵۰میلیارد دلار از کالاهای چینی در سطح ۲۵ درصد باقی می ماند.

 چین هنوز اعلام نکرده تعرفه های گمرکی وضع شده روی کالاهای وارداتی امریکا را کاهش می­دهد یا خیر. در سپتامبر سال گذشته چین تعرفه گمرکی ۱۶ قلم از کالاهای امریکایی را حذف کرد.

کد خبر: ۲٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha