۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
 حرکت ۱۴۴۴ واحد پرورش گاو شیری  کردستان بر مدار تقویت تولید داخلی
معاون بهبود تولیدات دامی کردستان:

حرکت ۱۴۴۴ واحد پرورش گاو شیری کردستان بر مدار تقویت تولید داخلی

کردستان - ذکریایی‌نژاد، معاون بهبود تولیدات دامی کردستان با اشاره به وجود یک هزار و ۴۴۴ واحد صنعتی و نیمه صنعتی پرورش گاو شیری در این استان، گفت: این واحدها با تولید شیر و گوشت در راستای تقویت تولید داخلی حرکت می‌کنند.

احمد ذکریایی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار به وضعیت پرورش گاو شیری و تولید شیر خام در استان اشاره کرد و اظهار داشت: پرورش گاو شیری اقدام موثری در راستای تامین نیاز داخلی به محصولات لبنی و کاهش واردات است و در این رابطه وجود ۱۹۳ واحد صنعتی فعال پرورش گاو شیری به ظرفیت ۹ هزار و ۴۸۵ راس و یک هزار و ۲۵۱ واحد نیمه صنعتی پرورش گاو شیری به ظرفیت ۹ هزار و ۸۰۰ راس در استان موجب تقویت تولید داخلی شده است.

وی با اعلام اینکه میزان تولید شیر خام در این واحدها در استان طی سال ۹۸ بالغ بر ۲۴۴ هزار تن بوده است، اضافه کرد: کاهش بیکاری و افزایش رونق اقتصادی و تامین شیر و گوشت که از مواد غذایی مورد نیاز انسان ها است، از دیگر فواید وجود واحدهای پرورش گاو شیری و گوشتی است.

معاون بهبود تولیدات دامی کردستان اضافه کرد: علاوه بر این تعداد ۳۰ مرکز جمع آوری شیر با وسایل و تجهیزات مدرن برای جمع آوری، سرد کردن و حمل بهداشتی شیر خام به کارخانجات مواد لبنی داخل  و خارج استان فعال هستند.

فعالیت ۱۴۰ واحد ماست بندی در کردستان
ذکریایی‌نژاد یادآور شد: این مراکز روزانه حداقل ۹۸ تن شیر تولیدی واحدهای گاو شیری را جمع آوری و به کارخانجات فرآوری و واحدهای ماست بندی تحویل می دهند.

وی اظهار داشت: تعداد ۱۴۰ واحد ماست بندی در سطح استان فعالیت دارند که روزانه بالغ بر ۵۰ تن شیر خام را جذب و به صورت شیر غیرپاستوریزه و فرآورده های لبنی نظیر ماست و دوغ و غیره به فروش می رسانند.

معاون بهبود تولیدات دامی کردستان گفت: تعداد ۱۲ کارخانه فرآوری مواد لبنی در سطح استان به ظرفیت اسمی ۱۹۳ هزار تن در سال وجود دارند.

ذکریایی‌نژاد افزود: از این تعداد ۱۱ کارخانه به ظرفیت عملی ۱۲۰ تن در روز در زمینه فرآوری مواد لبنی پاستوریزه فعالیت دارند.

۲ واحد بزرگ صنعتی گاو شیری در کردستان
وی یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان را تشویق و حمایت از سرمایه گذاری در زمینه ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ گاو شیری ذکر کرد و افزود: وجود گاوداری های صنعتی بزرگ در استان علاوه بر اثر قابل توجهی که در تولید شیر خام و گوشت قرمز داشته از لحاظ کیفیت شیر تولیدی و پایین بودن بار میکروبی آن هم دارای جایگاه بالایی است.

معاون بهبود تولیدات دامی کردستان گفت: ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی می تواند به عنوان یک منبع بسیار مهم در تولید تلیسه ( تلیسه عبارت است از گوساله‌های ماده‌ای که در سن ۱۳ الی ۱۵ ماهگی به سن بلوغ جنسی و جفت‌گیری می‌رسند و در این سن برای اولین بار آبستن می‌شوند) عمل کند و اسباب رونق گاوداری در قالب واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی را فراهم کند.

ذکریایی‌نژاد با اشاره به اینکه ایجاد این واحدها موجب افزایش تولید شیر، گوشت قرمز و ایجاد و تثبیت اشتغال شده و می شود، افزود: در این راستا دو واحد صنعتی بزرگ استان هرکدام به ظرفیت های یک هزار راسی متعلق به بنیاد برکت و آقای احمد روزچنگ و یک واحد دو هزار و ۵۰۰ راسی متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در مرحله بهره برداری است.

تولید سرانه شیر در کردستان ۱۵۲ کیلوگرم است
وی با بیان اینکه مصرف سرانه شیر و مواد لبنی در ایران و به تبع آن در استان از میانگین جهانی آن بالاتر است، گفت: میزان تولید سرانه شیر استان ۱۵۲ کیلوگرم و مصرف سرانه آن ۱۰۴ کیلوگرم است.

معاون بهبود تولیدات دامی کردستان یادآور شد: پیش بینی می شود مصرف سرانه شیر و مواد لبنی که تاثیر مستقیمی بر سلامت افراد جامعه دارد با اجرای برنامه و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تا افق ۱۴۰۴ به ۱۶۹ کیلوگرم افزایش یابد.

ذکریایی‌نژاد با اشاره به اینکه هم اکنون میزان عرضه شیر از میزان تقاضای آن بیشتر است، افزود: می طلبد  برنامه ریزی های لازم توسط تمامی دستگاه ها و ارگان های ذیربط برای افزایش مصرف شیر و فرآورده های لبنی انجام شود.

کد خبر: ۲۲٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha