۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
ایجاد صنایع تبدیلی همچنان در حد شعار و وعده| سود طلای سرخ کردستان به جیب واسطه ها می رود
بازار گزارش می دهد؛

ایجاد صنایع تبدیلی همچنان در حد شعار و وعده| سود طلای سرخ کردستان به جیب واسطه ها می رود

سنندج- کردستان قطب اصلی تولید و عرضه محصول توت فرنگی در کشور است ولی ایجاد صنایع تبدیلی در راستای افزایش بهره وری از این محصول همچنان در حد یک شعار و وعده عملی نشده باقیمانده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان کردستان قطب اصلی تولید محصول توت فرنگی در کشور به شمار می رود و بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر بیش از ۶۲ درصد از توت فرنگی کشور در این استان تولید و عرضه می شود.

در حالی که در دهه ۸۰ بالغ بر ۸۵ درصد از توت فرنگی کشور در استان کردستان تولید و عرضه می شد ولی به دلیل بی تدبیری های مسئولان و متولیان امر و نبود حمایت های لازم، تولید این محصول در استان کردستان هر سال کاهش پیدا کرده و امروز تنها ۶۲ درصد از این محصول در استان تولید می شود.

در کنار روند کاهشی تولید محصول توت فرنگی به عنوان شاخص ترین محصول کشاورزی در استان کردستان، نبوید صنایع تبدیلی و عدم حمایت های سازمان های مسئول و متولی آینده این محصول مهم و استراتژیک را در استان با آینده ای مبهم روبرو کرده است.

آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نشان می دهد که در حال حاضر ۱۵ هزار بهره برداری در زمینه تولید توت فرنگی در این استان فعالیت دارند که نگاهی به این آمار بیانگر اهمیت کشت و تولید این محصول در راستای ایجاد اشتغال در کردستان است.

برداشت ۷۵ هزار تن توت فرنگی در استان کردستان

همچنین بر اساس اعلام معاون سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان پیش بینی می شود که امسال بیش از ۷۵ هزار تن توت فرنگی از سطح سه هزار و ۹۰۰ هکتار از مزارع برداشت و وارد بازار مصرف شود.

در حالی که کشاورزان کردستانی سالهاست از لزوم توجه به ایجاد صنایع تبدیلی در راستای افزایش بهره وری محصول توت فرنگی خبر می دهند که وعده های سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در این زمینه در حد یک شعار باقیمانده و بالغ بر دو دهه است که وعده ایجاد صنایع تبدیلی مطرح شده و هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان کردستان، بالغ بر ۹۰ درصد از توت فرنگی تولیدی در استان به صورت تازه خوری راهی میادین میوه و تره بار می شود و به دلیل نبود روش های نگهداری بخش زیادی از این محصول فاسد شده و به هدر می رود.

ایجاد صنایع تبدیلی همچنان در حد شعار و وعده| سود طلای سرخ کردستان به جیب واسطه ها می رود

احمد فتحی یکی از کشاورزان برتر توت فرنگی کار استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اهمیت توجه به تولید این محصول در استان، اظهار کرد: در حال حاضر توت فرنگی مهمترین محصول کشاورزی در استان کردستان به شمار می رود و به همین دلیل باید مورد توجه ویژه ای نیز از سوی مسئولان قرار گیرد.

ایجاد صنایع تبدیلی مهمترین نیاز در راستای رشد تولید توت فرنگی در کردستان است

وی با بیان اینکه روش های نوین کشت و ارتقاء وضعیت ارقام در اختیار طی سالهای اخیر بهبود خوبی داشته است، عنوان کرد: با توجه به اجرایی کردن این اقدامات و همچنین ترویج کشت گلدانی میزان تولید این محصول افزایش یافته و به همین دلیل باید در سایر بخش ها نیز زمینه برای رشد تولید و عرضه این محصول فراهم شود.

این کشاورز کردستان ادامه داد: در حال حاضر مشکل اصلی در حوزه توت فرنگی، چگونگی عرضه آن به بازار است و متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان کردستان بخش زیادی از آن به صورت تازه خوری به بازار عرضه می شود و سود آن نیز به جیب افراد واسطه می رود.

وی با بیان اینکه در صورت برنامه ریزی مناسب از سوی مسئولان می توان از محصول توت فرنگی بهره برداری بیشتری به عمل آورد، یادآور شد: اگر صنایع تبدیلی در استان کردستان وجود داشته باشند بخشی از این محصول راهی بازار شده و در نتیجه قیمت محصول خیلی کاهش پیدا نمی کند و این به نفع کشاورز است.

فتحی ضمن تاکید بر لزوم توجه به امر بسته بندی و لزوم حمایت های بیشتر مسئولان از این مهم، بیان کرد: در زمینه بسته بندی نیز نیاز است که اقدامات و فعالیت های بهتری صورت گیرد و در این راستا باید از روش ها و شیوه های نوین بسته بندی برای این محصول استفاده شود.

فعالیت تنها دو واحد صنایع تبدیلی توت فرنگی در استان کردستان

در حالی که کشاورزان کردستانی سالهاست که مسئله ایجاد صنایع تبدیل در زمینه توت فرنگی را یکی از انتظارات و مطالبات اصلی خود مطرح می کنند که مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از فعالیت دو واحد در این استان خبر می دهد.

امید سلیمی در خصوص وضعیت صنایع تبدیلی ایجاد شده در بخش توت فرنگی، اظهار کرد: در حال حاضر دو واحد صنایع تبدیلی در بخش توت فرنگی در استان کردستان فعالیت دارند و دو واحد دیگر نیز در دست احداث می باشند و امیدواریم که دو واحد در دست احداث نیز تا پایان سال جاری وارد مدار تولید شوند.

ایجاد صنایع تبدیلی همچنان در حد شعار و وعده| سود طلای سرخ کردستان به جیب واسطه ها می رود

وی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی به صورت ویژه از سرمایه گذاران در راستای ایجاد صنایع تبدیلی در زمینه توت فرنگی حمایت می کند، گفت: در کنار این مهم ما زنجیره توت فرنگی در استان کردستان به عنوان یکی از راهکارهای افزایش بهره وری در زمینه تولید و عرضه این محصول را راه اندازی کرده ایم.

ایجاد زنجیره توت فرنگی در استان کردستان

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این زنجیره ضمن ایجاد ارتباط بین تولید کننده، عرضه کننده و بازار مصرف تلاش می کند که سود اصلی محصول به خود کشاورز بازگردد و انتظار داریم که با این اقدام زمینه برای بهره مندی بیشتر کشاورزان از سود این محصول فراهم شود.

وی در پاسخ به این سوال که در خصوص توجه به مسئله صادرات توت فرنگی در استان کردستان چه اقدامی صورت گرفته است، عنوان کرد: مبلغ ۲۰ میلیارد توجه تسهیلات از سوی بانک کشاورزی استان کردستان در راستای سرمایه گذاری در زمینه بسته بندی محصول توت فرنگی در نظر گرفته شده است و در صورت وجود سرمایه گذار ما آمادگی حمایت های لازم در این زمینه را داریم.

در حالی که وعده های مسئولان در راستای حمایت از کشت و عرضه توت فرنگی در استان کردستان همچنان ادامه دارد که این وعده ها در سالهای نخست دهه ۸۰ نیز از سوی مسئولان وقت جهاد کشاورزی اعلام شده بود ولی حال بعد از گذشت دو دهه، اقدام قابل توجهی در راستای رفع مشکلات توت فرنگی کاران کردستانی صورت نگرفته است.

کد خبر: ۲۸۸٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha