۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
افت فروش خودرو؛ دپوی خودروساز یا عدم اقبال بازار؟

افت فروش خودرو؛ دپوی خودروساز یا عدم اقبال بازار؟

براساس آمار منتشر شده، فروش خودروسازان اصلی کشور، ایران خودرو و سایپا در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۳ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افت کرده است.

به گزارش بازار، طبق آماری که خودروسازان -ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو - به سامانه کدال ارائه کرده‌اند، کل فروش آنها در دو ماه ابتدایی سال جاری ۱۱۹هزار و ۸۹۰دستگاه بوده است.

در مقایسه با دو ماه ابتدایی پارسال با رقم ۱۳۰هزار و ۶۳۰دستگاهی، فروش خودروسازان ۱۰هزار و ۷۴۰دستگاه، معادل بیش از هشت‌درصد، افت کرده است.

نکته دیگر اینجاست که خودروسازان کمتر از آنچه در دو ماه امسال تولید کرده‌اند، فروش داشته‌اند. کل تولید سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین و اردیبهشت امسال ۱۳۹هزار و ۱۷۴دستگاه بوده است. این در حالی است که آنها کمتر از ۱۲۰هزار دستگاه از محصولات تولیدی را فروخته‌اند. بنابراین ۱۹هزار و ۲۸۴دستگاه از خودروهای تولیدی در دو ماه ابتدایی امسال، به فروش نرفته است. به عبارت بهتر، خودروسازان حدود ۸۶درصد محصولات تولیدی خود در بازه زمانی تحت بررسی را فروخته و ۱۴درصد دیگر را عمدا یا سهوا دپو کرده‌اند.

در واقع عدم فروش این تعداد خودرو در دو ماه نخست امسال می‌تواند یا با بازگشت خودروهای ناقص در ارتباط باشد یا اینکه به دپوی عمدی محصولات تولیدی مربوط شود. البته احتمال اینکه پای هر دو موضوع در کسری فروش دوماهه خودروسازان در میان باشد نیز منتفی نیست.اگر خودروسازان عمدی در عدم فروش بخشی از محصولاتشان نداشته اند، این احتمال قابل طرح است به دلایل مختلف با چالش کسری قطعه مواجه شده و بخشی از محصولات خود را به صورت ناقص تولید کرده‌اند. در این صورت، خودروهای دارای کسری قطعه به دلیل اینکه امکان تجاری‌سازی (تا زمان تکمیل‌کاری) را ندارند، در انبار خودروسازان می‌مانند تا پس از تامین و نصب قطعات موردنیاز روانه بازار شوند.

اگر هم پای دپوی عمدی خودروها در میان باشد، موضوع با فریز قیمت خودرو در ارتباط است، به نحوی که ممکن است خودروسازان تصمیم گرفته باشند عرضه بخشی از محصولات خود را تا زمان اصلاح قیمت به تاخیر بیندازند.

به هر حال طبق آنچه آمار می‌گوید، خودروسازان علاوه بر کاهش فروش دو ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کمتر از آنچه ساخته‌اند نیز فروخته‌اند.

نگاهی تفکیکی به آمار ارائه‌شده در سامانه کدال نشان می‌دهد در بین سه خودروساز اصلی، بیشترین اختلاف تولید و فروش به سایپا مربوط می‌شود. این شرکت در دو ماه ابتدایی امسال ۵۲هزار و ۹۹۷دستگاه محصول را به تولید رسانده، اما ۴۴هزار و ۹۷۹ دستگاه از آنها را فروخته است. بنابراین بیش از هشت‌هزار دستگاه از محصولات تولیدی سایپا در دو ماه ابتدایی امسال (به‌عمد یا به‌سهو) انبار شده است.

سایپایی‌ها همچنین نسبت به دو ماه نخست پارسال فروش کمتری داشته‌اند. فروش این شرکت در فروردین و اردیبهشت سال جاری حدود ۴۵هزار دستگاه بوده، حال آنکه در دو ماه ابتدایی سال گذشته حدود ۴۹هزار و ۵۰۰ دستگاه بود. بنابراین سایپا نزدیک به چهارهزار و ۵۰۰ دستگاه کمتر از دو ماه نخست پارسال خودرو فروخته است.

دیگر خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو، در دو ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۷۲هزار دستگاه تولید داشته، اما فروش این شرکت نزدیک به ۶۷هزار دستگاه بوده است. بنابراین ایران‌خودرو نیز کمتر از تولید، فروش داشته است.

این شرکت همچنین در دو ماه نخست پارسال ۶۳هزار و ۸۰۰دستگاه فروش داشته، بنابراین در مدت مشابه امسال فروش بالاتری را ثبت کرده است. طبق آمار، ایران‌خودرو در فروردین و اردیبهشت سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال سه‌هزار و ۲۰۰دستگاه خودروی بیشتری فروخته است.

اما سومین خودروساز بزرگ کشور مانند دیگر خودروسازان، در دو ماه ابتدایی امسال کمتر از آنچه تولید کرده، فروش داشته است. کل تولید پارس‌خودرو در دو ماه ابتدایی امسال، ۱۴هزار و ۱۰۸ دستگاه بوده، اما آمار محصولات فروش‌رفته این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی کمتر از هشت‌هزار دستگاه بوده است.

با این حساب، پارس‌خودرو بیش از شش‌هزار دستگاه از محصولات تولیدی خود در دو ماه ابتدایی امسال را انبار کرده است. این شرکت در مقایسه با دو ماه ابتدایی پارسال نیز خودروی کمتری فروخته است. آمار می‌گوید، فروش پارس‌خودرو در فروردین و اردیبهشت پارسال به ۱۷هزار و ۴۱۳دستگاه رسید که بیش از دو برابر فروش دو ماه نخست امسال بوده است.

کد خبر: ۲۹۳٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha