۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
اکالیپتوس گونه ای کم آب بر و زودبازده | زراعت به صرفه است
یک بهره بردار اکالیپتوس در گلستان:

اکالیپتوس گونه ای کم آب بر و زودبازده | زراعت به صرفه است

گرگان_ فاطمی، یک بهره بردار اکالیپتوس در گلستان گفت: اکالیپتوس گونه ای کم آب بر و زودبازده است به همین خاطر در زراعت چوب بسیار به صرفه است.

هاشم فاطمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اکالیپتوس محصولی کم آب بر با سرعت رشد مناسب است که از نظر اقتصادی هم زراعتی پرسود محسوب می شود.

این بهره بردار اکالیپتوس با بیان اینکه کشت اکالیپتوس در اراضی شیبدار انجام می شود، افزود: این امر مانع فرسایش خاک اراضی خواهدشد.

وی زمان بهره برداری از این گونه را بین سه تا پنج سال ارزیابی کرد و گفت: زراعت این محصول برای بهره برداران به دلیل زودبازده بودن آن صرفه اقتصادی دارد.

به گفته فاطمی، نهال اکالیپتوس هر ۱۵ روز یکبار نیاز به آبیاری دارد که توسط تراکتور و تانکر انجام می شود.

این کشاورز با بیان اینکه زراعت این گونه به صرفه است، خاطرنشان کرد: با قطع درخت اکالیپتوس پس از سه سال، جای آن حدود ۲۰ تا ۳۰ جوانه سبز می شود که کارگران این جوانه ها را وجین کرده و در مکانی دیگر به عنوان نهال کشت می شود.

این بهره بردار اکالیپتوس در توضیح میزان اشتغال این صنعت، اضافه کرد: تعداد نیروی کار به زمان کاشت، داشت یا برداشت بستگی دارد اما به طور مثال برای ۴۰ هکتار به طور میانگین ۲۵ نفر در بازه زمانی مختلف مشغول به کار می شوند.

به گفته وی، کم آب بری و سرعت رشد مناسب از مزایای زراعت اکالیپتوس است چراکه این گونه فقط در سال اول به آبیاری منظم نیاز دارد و در سال های بعد با باران های فصلی رشد می کند .

فاطمی با اشاره به اینکه زراعت چوب به لحاظ اقتصادی به صرفه است، افزود: با تحمل یک بازه زمانی سه تا پنج ساله می توان به برداشتی معادل پنج برابر مساحت زمین رسید.

به گفته این بهره بردار اکالیپتوس، در کنار مزایایی که زراعت اکالیپتوس دارد اما باید احتمال خسارت سنگین به واسطه آتش سوزی یا یخبندان را در نظر گرفت که آن هم با مراقبت های اصولی قابل کنترل است.

کد خبر: ۲۰۹٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha