۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
قیمت گذاری دستوری موجب تقویت خام‌فروشی و توزیع رانت می‌شود
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

قیمت گذاری دستوری موجب تقویت خام‌فروشی و توزیع رانت می‌شود

رییس سازمان بورس گفت: سیاست اشتباه قیمت‌گذاری دستوری باعث انحراف در تخصیص منابع، اختلال در نظام عرضه و تقاضا، تقویت خام‌فروشی و عدم شکل‌گیری ارزش افزوده در اقتصاد و توزیع رانت می‌شود.

به گزارش بازار، مجید عشقی در سیزدهمین گردهمایی جایزه ملی مدیریت مالی ایران اظهار داشت: باید به چارچوب بخش خصوصی احترام گذاشته شود، اما در برخی موارد چنین دیدگاهی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به بخش خصوصی باید احترام گذاشت، گفت: بنگاه اقتصادی را با قیمت‌گذاری دستوری ملزم می‌کنند محصولش را با زیان بفروشد، هنوز درگیر سیاست اشتباه قیمت‌گذاری دستوری هستیم؛ این مساله باعث ایجاد اختلال در ذهن سرمایه‌گذار، مصرف‌کننده و سیاست‌گذار می‌شود.

عشقی با بیان اینکه علاوه بر ثبات اقتصادی، بحث سود دهی بنگاه‌های اقتصادی حائز اهمیت است، ادامه‌داد: اگر بنگاه اقتصادی سود ده نباشد، فعالیت آن بی‌معناست؛ اما شاهدیم بنگاه‌ اقتصادی را ملزم به فروش محصولات خود با قیمت‌گذاری دستوری می‌کنند و انتظار دارند که افزایش تولید و کیفیت نیز داشته باشد. در این بین، علاوه بر قیمت‌گذاری دستوری، با تولید دستوری نیز مواجه هستیم و بنگاهی را ملزم به تولید و ایجاد زیان انباشته می‌کنند.

رئیس سازمان بورس همچنین تصریح‌ کرد: باید تحلیل سیستماتیک داشته باشیم و همه اکوسیستم را به‌طور کامل ببینیم. افزایش سرمایه‌گذاری در کشور مستلزم وجود ثبات اقتصادی است و نبود این مهم، موجب دید کوتاه مدت به بازارها شده است.

وی با اشاره اینکه برخی از سیاست‌گذاری‌ها باعث شده سرمایه‌گذاری به شدت کمرنگ‌تر از گذشته شود، اظهار داشت: افراد به جهت دریافت سود به دنبال خرید اقلام و فروش سریع آن هستند، سیاست‌گذاری‌ها افراد را به سوداگری سوق می‌دهد؛ زیرا دیدگاه‌های کوتاه مدت در سرمایه‌گذاری، برای فضای اقتصادی کشور زیان‌بار است.

عشقی با اشاره اینکه امروزه مسائل و مشکلات فضای اقتصادی بر همگان روشن است، اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور مربوط به هدایت نقدینگی و مقوله سرمایه‌گذاری در کشور می‌شود؛ این امر در فرمایشات دیروز رهبر معظم انقلاب نیز مشهود بود.

عشقی تصریح‌ کرد: با توجه به وضعیت و مشکلات کنونی فضای اقتصادی، باید تصورات غلطی که بعضا در ذهن تصمیم‌گیران ایجاد شده است، ریشه‌یابی شده و به دنبال برطرف کردن این گره‌ها باشیم.

وی در تکمیل سخنان خود عنوان‌ کرد: در سال‌های اخیر نرخ انرژی روند صعودی داشته، اما همچنان ذهنیت اشتباهی مبنی بر وجود «انرژی ارزان» شنیده شده و مقایسه‌های اشتباهی نیز در این زمینه انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۰۳٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha