۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
ممانعت از واردات برای قاچاقچیان نباید فرصت ایجاد کند
مدیرکل مالکیت صنعتی وزارت صمت:

ممانعت از واردات برای قاچاقچیان نباید فرصت ایجاد کند

میرصالحی، مدیرکل مالکیت صنعتی وزارت صمت گفت: ممانعت از واردات به منظور حمایت از تولید نباید برای قاچاقچیان کالا فرصتی ایجاد کند که اقدام به واردات غیرقانونی کنند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، سید مهدی میرصالحی، مدیرکل مالکیت صنعتی وزارت صمت در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع «تولید ملی به جای واردات» با اشاره به اینکه تولید به میزان فروش محصول بر می گردد، گفت: اگر تولیدات بازار فروشی داشته باشند طبیعتا تولید استمرار پیدا می کنند و با افزایش تقاضا تولید هم افزایش پیدا می کند.

وی افزود: در حال حاضر یکسری اقلام تولید می شود که در دسته کالاهای ضروری و یا کالای اساسی هستند و به هیچ وجه کالای تشریفاتی و لوکس هم نیستند. بعضی از این کالاهای اساسی به دلیل شرایط شیوع کرونا تولیدشان افزایش پیدا کرده که اغلب شامل یکسری کالاها و لوازم بهداشتی هستند.

اثرات ممانعت از واردات بر تولید

میرصالحی با بیان اینکه وقتی از واردات ممانعت می شود بدیهی است که واحدهای تولیدی و صنعتی داخلی میزان تقاضایی که برای آن کالا وجود دارد را تأمین کنند، اظهار داشت: وقتی آنچه واحدهای تولیدی در چنین شرایطی تولید کنند به فروش برسد اهدافی که تولید بالا را دنبال می کند نیز میسر می شود.

مدیرکل مالکیت صنعتی وزارت صمت گفت: در شرایط کنونی بعضی واحدهای تولیدی شیفتهای کاری شان افزایش پیدا کرده است، البته این به صورت موردی دیده می شود که برخی اصناف افزایش ظرفیت فعالیت و تولید داشتند.

تعدیل نیرو واحدهای کم تقاضا

میرصالحی تأکید کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی که تعدیل نیرو کردند کالایشان به اندازه بالا تقاضا وجود ندارد، از سویی در این برهه از زمان مردم دنبال کالاهای اساسی هستند. کالاهایی که تولیدش کم شده در اولویت اول تا سوم نیستند.

این مسئول دولتی تأکید کرد: اگر قرار است از تولید پشتیبانی شود، باید از ورود کالای قاچاق جلوگیری شود. و ممانعت از واردات نباید به قاچاقچی فرصت بدهد.

حمایت از تولید در وزارت صمت

در بخش دیگری مدیرکل مالکیت صنعتی وزارت صمت گفت: خوشبختانه جلوگیری از واردات در بخش هایی باعث جهش تولید شده است، اما در کل باید جلوی سوء استفاده ها هم گرفته شود.

میرصالحی با اشاره به اینکه مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسیر حمایت از تولید گام بر می دارد، گفت: شخص وزیر مجموعه وزارت صمت را بسیج کرده تا رونق تولید صورت بگیرد و موانع تولید برطرف شود. و وزیر هم به استان های صنعتی کشور سفر می کند و حرفهای تولید کنندگان را از نزدیک می شنود.

وی افزود: در سال ۹۸ میزان زیادی از نقدینگی به سمت تولید حمایت از آن رفته و در جهت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی و دیگر نیازهایشان مورد استفاده قرار گرفته است.

حمایت از تولید محصولات مرتبط با کرونا

میرصالحی در بخش دیگری درپاسخ به این انتقاد که مجموعه حمایت ویژه ای از جوانان فعال اقتصادی نمی کند، گفت: شرکت های دانش بنیان از فارغ التحصیلان و جوانان نخبه دانشگاهی هستند که برخی از آن ها طرحهایی دارند که تجاری سازی شده است. در موضوع کرونا هم بخشی از محصولات همین شرکت ها استفاده شده است.

وی تأکید کرد: تجاری سازی طرح های صنعتی و اختراعات که از سوی جوانان تولید شده است یکی از وظایفی است که از جمله وظایف خودمان می دانیم و معتقدیم جوانان در عرصه کار هستند و ایده های خوبی را می دهند.

دولت محدودیت هایی دارد

مدیرکل مالکیت صنعتی وزارت صمت افزود: دولت از نظر منابع یک ظرفیتی دارد که از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و دیگر صندوق ها از نتایج تحقیقات کاربردی و شرکت های دانش بنیان حمایت می کنند و تاجایی که منابع دارند در اختیار قرار می دهند. اینکه حمایت ها باید در گستره وسیع تری باشد را هم انکار نمی کنیم. البته اگر جایی نقدی وجود دارد به این معنی نیست که دولت از طرح جوانان حمایت نمی کند.

کد خبر: ۱۹٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha