۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
معرفی انواع فاضلاب صنعتی

معرفی انواع فاضلاب صنعتی

در واقع فاضلاب صنعتی یا به انگلیسی industrial wastewater، به آب، پساب دور ریزی‌هایی می گویند که در فعالیت‌های صنعتی، در همه فرآیند های تولید، استفاده می گردد.

بازار؛ گروه صنعت: آب بعد از استفاده در این پروسه، کیفیت و مشخصات اصلی خود را از دست داده و بعنوان فاضلاب صنعتی شناخته می‌شود.

صنایع و کارخانه‌ها، جهت تولیدات خود مصرف آب بسیاری دارند و در پی این مورد از بزرگ‌ترین تولید کنندگان فاضلاب به حساب می‌آیند.

فاضلاب‌ها و پساب‌های تولید شده از فعالیت‌های صنعتی، باتوجه به نوع صنعت، شیوه تولید و روش مصرف آب متغیر و متنوع می باشند.

در ادامه این مقاله از تصفیه فاضلاب آب سازه همراه ما باشید.

آشنایی با فاصلاب صنعتی

در حالت کلی فاضلاب یا پساب، به آبی گفته می‌شود که در فرایند استفاده، کیفیت و ویژگی‌های اصلی خودش را از دست داده است.

در کارخانه‌ها، صنایع و کارگاه‌های تولیدی برای تولید آب زیادی مصرف می‌شود. این آب که در فرایند تولید استفاده می‌شود بعد از مصرف کیفیت آن تغییر می‌کند و پس از طی کردن فرایندهای مختلف دارای املاح ریز و درشت و آلوده به مواد آلی و غیر آلی می‌شوند.

خطرناک‌ترین نوع فاضلاب، فاضلاب صنعتی است. فاضلاب‌های صنعتی حاوی یون‌های سمی و فلزات سنگین مانند مس، کادمیوم وسرب هستند که تخلیه پساب صنعتی در طبیعت آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند. این موضوع نشان دهنده اهمیت تصفیه پساب‌های صنعتی است.

معرفی انواع فاضلاب صنعتی

بصورت کلی هر نوع پساب خروجی از کارخانجات و محیط های صنعتی و نیمه صنعتی را در گروه فاضلاب های شیمیایی می توان قرار داد. ولی این نوع فاضلاب را می توان بر اساس فاکتورهای مختلف تقسیم بندی نمود و بر همین اساس تجهیزات مورد نیاز برای تصفیه را تعیین کرد. از اصلی ترین انواع فاضلاب شیمیایی یا صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

معرفی انواع فاضلاب صنعتی

انواع فاضلاب شیمیایی از نظر مواد آلاینده

نوع مواد آلاینده موجود در پساب کارخانجات و کارگاه های تولیدی کاملا متفاوت می باشد، به طوریکه در برخی مواد آلی به آب اضافه شده و در برخی مواد غیرآلی وجود دارد. بر همین اساس می توان انواع فاضلاب های شیمیایی را در گروه های زیر تقسیم بندی کرد:

فاضلاب با مواد آلی

یکی از خطرناک ترین مواد موجود در فاضلاب های کارخانجات، مواد آلی می باشند که وزن مولکولی آنها نسبتا بالا می باشد. این گروه از مواد آلاینده موجود در فاضلاب با روش های معمول قابل حذف نبوده و حتما باید از روش های بیولوژیک برای آن استفاده کرد. از جمله مواد آلی موجود در این نوع فاضلاب می توان به ذرات کلوئیدی، روغن ها، هیدروکربن ها، پروتئین و اسیدهای آلی اشاره نمود که اغلب در فاضلاب کارخانجات تولید مواد غذایی موجود می باشند.

فاضلاب با مواد غیرآلی

از دیگر انواع فاضلاب های صنعتی می توان به گروهی از پساب ها اشاره نمود که مواد غیرآلی در آنها تا حد زیادی به چشم میخورد. در اینجا منظور از مواد غیرآلی انواع اسیدهای معدنی، نیکل، روی، کادیوم، آمونیاک و مس و نقره و غیره می باشد. به عبارت دیگر، هر گونه فاضلاب که مقدار فلزات سنگین، اسیدهای قلیایی و معدنی، سیانور، جیوه، فنول و گوگرد و کروم و موارد مشابه باشد، در لیست فاضلاب های آلوده به مواد غیرآلی قرار میگیرند.

انواع فاضلاب شیمیایی از نظر نوع صنایع

همان طور که اشاره شد، مواد آلاینده موجود در پساب های صنعتی و شیمیایی در حالت کلی شامل مواد آلی و غیرآلی می باشند. اضافه شدن این نوع مواد به آب ورودی به کارخانجات و محیط های معدنی و صنعتی، در مرحله اول به نوع فرآیندهای صورت گرفته در آن محیط بستگی دارد. لذا می توان در معرفی انواع فاضلاب های صنعتی، آنها را بر اساس نوع صنایع و مواد تولیدی در کارخانجات مربوطه تقسیم بندی کرد که مهم ترین آنها عبارتند از:

فاضلاب کارخانجات معدنی

کارخانجات تولید مواد معدنی یکی از پرمصرف ترین صنایع در حوزه آب می باشند و به همین خاطر نقش مهمی در تولید فاضلاب های آلوده دارند. با توجه به نوع مواد معدنی مورد استفاده در این کارخانجات می توان در پسآب های آنها انواع فلزات سنگین، اسیدها و نمک ها را مشاهده نمود.

فاضلاب پالایشگاه های نفت و پتروشیمی

فاضلاب های آلوده به مواد آلی از مضرترین نوع پساب هایی می باشند که ورود آنها به محیط زیست به شدت خطرناک است و از جمله صنایع تولیدکننده این نوع فاضلاب، پالایشگاه های نفت و کارخانجات پتروشیمی می باشد. به طوریکه استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب شیمیایی در هر یک از این صنایع کاملا ضروری است. از مهم ترین ویژگی های این نوع فاضلاب می توان به مقدار زیاد BOD و COD اشاره نمود که به شدت مضر هستند و با روش های مختلف حذف می گردند.

فاضلاب کارخانجات مواد غذایی

فرآیند تولید مواد غذایی در کارخانجات بدون مصرف آب امکان پذیر نمی باشد، به گونه ای که این نوع صنایع در لیست کارخانجات پرمصرف آب قرار گرفته اند. عبور آب از دستگاه های مختلف و انجام فرآیندهای گوناگون در نهایت منجر به افزایش BOD و SS یا ذرات جامعد معلق می گردد. استفاده از آشغالگیر دستی و مکانیکی و حوضچه های ته نشینی و غیره از جمله راهکارهای مناسب برای تصفیه این گروه از فاضلاب ها می باشد. البته لازم به ذکر است روش های به کار رفته برای تصفیه پساب های هر یک از کاخانجات با توجه به نوع مواد آلاینده و مقدار آنها ممکن است کاملا متفاوت باشد. به عبارت دیگر، پکیج تفصیه فاضلاب مورد استفاده در کارخانجات تولید قند و شکر ممکن است با لبنیات مشابه نباشند.

از دیگر صنایع و کارخانجاتی که فاضلاب تولیدی آنها به شدت خطرناک بوده و توجه به آن کاملا ضروری می باشد می توان به نساجی و چرم سازی، صنایع فولاد و آهن، کاغذ سازی، فاضلاب متالوژِی، رنگرزی، تولید آفت کش ها اشاره نمود.

پکیج تصفیه فاضلاب آب سازه یکی از مهم ترین و اصلی ترین محصولات گروه تخصصی و مهندسی آب سازه می باشد.

آدرس سایت:

https://absaze.com/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d9%be%da%a9%db%8c%d8%ac-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d9%81%d8%a7%d8%b6%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d9%be%d9%84%db%8c-%d8%a7%d8%aa%db%8c%d9%84%d9%86-%d8%af%d9%81%d9%86%db%8c/

کارشناسان و مهندسان شیمی و فرایند گروه تخصصی آب سازه، توانایی طراحی پکیج تصفیه فاضلاب در بهینه ترین حالت سازه ای و بهترین حالت فرایندی را دارا می باشند. آب سازه، با ساخت انواع پکیج های تصفیه فاضلاب در ظرفیت و متریال سازه ای متفاوت، یکی از تولید کننده های برتر کشور بوده است. همچنین انواع پکیج های تصفیه فاضلاب گروه تخصصی تولیدی آب سازه، با مشخصات فنی متفاوت در اقصی نقاط داخل کشور و در برخی کشورهای همسایه، قابل بازدید و در حال بهره برداری می باشد.

کد خبر: ۱۷۰٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha