۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
بادکنک بورس در دست بچه های  چموش/ همه بازارها خدمت گذار بورس شدند
«بازار» از تلخ و شیرین بازار سرمایه گزارش می دهد

بادکنک بورس در دست بچه های چموش/ همه بازارها خدمت گذار بورس شدند

رشد فوق العاده شاخص ها در بازار سرمایه و سود آوری سرمایه گذاران در این بازار پر رونق موجب شده است تا بانک ها با بردن منابع خود به بورس خریدار بخش عمده ای از سهام شرکت ها شوند و از این موقعیت مناسب حداکثر استفاده لازم را ببرند.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- تاخت و تاز بازار سرمایه در این روزها که همه بازارهای سرمایه گذاری کشور برای پیوستن به آن سر از پا نمی شناسند دیگر جای را برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران نگذاشته است. از بانک و طلا و سکه گرفته تا مسکن و خودرو ... چرا که این بازارها یا با رکود و یا نوسان قیمت همراه هستند و یا جذابیت آنچنانی برای سودآوری آنی کوتاه مدت ندارند.

به طور مثال بازار مسکن به دلیل شرایط کنونی اقتصاد کشور خیلی جایگاه مناسبی برای سرمایه گذاران ندارد. طلا نیز که تابع قیمت انس جهانی است و از آنجایی که بازارهای دنیا متاثر از شیوع کرونا بشدت ضعیف شده اند، سرمایه ها بسمت خرید این کالا روانه شده است اما با توجه به آینده نامعلوم چنین بازاری سرمایه گذاری در این بازاری نیز با تردید همراه است.

همچنین بازار خودرو نیز با توجه به نظارت بر رصد قیمت ها و برخورداری این بازار از ساختاری منسجم اکنون فقط بخش کمی از سرمایه گذاران را جذب خود کرده است.

نقدینگی بانک ها برای بورس

اما بانک ها به عنوان بهترین بازار بدون ریسک تنها بازاری است که سرمایه گذاران همیشه به آن اعتماد می کنند و پولهای خود را برای سودآوری و حفظ ارزش در این بازار مطمئن و مهم اقتصادی می گذارند.

نکته قابل توجه این است که بانکها نیز از اول ماه جاری مطابق رعایت دستورالعمل کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد برای سپرده گذاری سالانه و کاهش ۲ درصدی سپرده گذاری کوتاه مدت (از ۱۰ درصد به ۸ درصد) با فرار سپرده ها مواجه شده و از این پس رغبتی برای سرمایه گذاران در این بازار با توجه به تورم ۴۰ درصدی چون گذشته وجود نخواهد داشت.

در چنین شرایطی است که بازار سرمایه اکنون به پشتوانه دولت زمینه جذب سرمایه ها را به این بازار بزرگ فراهم کرده است تا بورس هر روز سبز پوش و پر رونق تر شود. از وعده عرضه سهام شرکت های دولتی به بورس گرفته تا مجاب کردن بانک ها به فروش اموال مازاد و دارایی ها خود و از همه مهمتر ارزشمند جلوه دادن سهام شرکت ها در بورس برای جذب هرچه بیشتر نقدینگی.

بورس دست بازارهای موازی را بست

بازا سرمایه که مدتی است کانالی با شیب تند برای ورود نقدینگی از همه بازارها و مردم را ایجاد کرده دست بازارهای موازی را بسته است و باعث شده تا رشد بی حد و اندازه شاخص ها نگرانی هایی را برای کارشناسان ایجاد کند.

نگرانی بابت این که خیلی از شرکت های در این روزهای شلوغ سهام خود را غیر واقعی ارزشمند جلوه داده و در این بازار گسسته و بی قرار به فروش می رسانند در حالی که رشد شاخص ها تا حدودی حبابی است و این حباب به زودی خواهد ترکید.

کارشناسان معتقدند؛ بازار سرمایه که این روزها با خوش اشتهایی همه بازارهای فعال کشور را بلعیده است و روز به روز رکورد زنی می کند نشان از روزهای تلخی دارد و به احتمال زیاد سقوط خواهد کرد چرا که قیمت ها در این بازار غیرواقعی است.

روزهای تلخ در انتظار برای برخی سرمایه گذاران بورسی

از طرفی خیلی ها نیز چون بازاری دیگر به جز بورس را برای سرمایه گذاری در کشور همچون بازار سرمایه سودده و با بازدهی مناسب آنی نمی بینند، متاسفانه بدون تخصص و تجربه وارد این بازار شده که پس از مدتی فعالیت و در صورت مواجه با نوسان شاخص ها با مشکل روبرو شده  و تبعات ناخوشی را هم متوجه خود و هم بازار سرمایه می کنند.

حسن اعتضادی کارشناس بازارسرمایه و استاد دانشگاه در گفتگو با « خبرگزاری بازار» درباره آینده بازار سرمایه با توجه به رشد روز افزون شاخص ها در این بازار، گفت: رشد شاخص ها در این بازار ابهام برانگیز است. هجوم سرمایه گذاران خرد و کلان به بورس برای کسب سودهای موهوم زمین و زمان را به این بازار کشانده است در حالی که قیمت خیلی از سهام در این بازار واقعی نیست.

وی به وضعیت نامناسب کارخانه ها و مراکز تولید اشاره کرد و افزود: چه طور ممکن است شرکت و یا کارگاه و کارخانه ای که از وضعیت بسیار بدی برخوردار است سهام آن باید در بورس پذیره نویسی و با رقم قابل توجه ای برای فروش درج شود. آیا این اقدام به معنای افزایش سرمایه نیست؟

تاخت و تاز بورس برای جذب نقدینگی

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه فقط برای جذب منابع مالی و نقدینگی مورد نیاز شرکت ها است و حمایت دولت از بازار سرمایه نیز به همین خاطر است تا از این طریق نیاز سرمایه در گردش شرکت ها و بنگاههای اقتصادی از طریق جذب در بورس تامین شود.

وی با خرده گیری از فعالیت کارگزاران در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: کجای دنیا دیده می شود که کارگزاران در تالار بورس داد وستد سهام کنند؟ تا زمانی که کارگزاران معامله را در بورس در دست داشته باشند نباید به عدالت و شفافیت معاملات امیدوار بود چرا که کارگزاران با هم تعامل دارند و دست آنها برای بالا و پایین کردن سهام به نفع خودشان بازار است.

وی به معامله گران تازه وارد در بورس هشدار داد؛ بدون تحقیق، مشاوره و اطلاعات لازم وارد این بازار نشوند چرا که چنین بازاری همیشه پر رونق نیست.

به گزارش بازار، کارشناسان معتقدند؛ رشد شاخص ها و رونق این روزهای بازار سرمایه هدفمند است چرا که دولت می خولهد از این طریق نقدینگی مورد نیاز شرکت ها و مراکز تولید و... را جذب کند. از طرفی انتخاب بازار سرمایه راهکار درست و عقلانی است تا نقدینگی ویلان در این شرایط سخت اقتصادی به دیگر بازارهای روانه نشود چرا که ورود نقدینگی به بازارهای موازی اقتصاد کشور را با تنش جدی مواجه می کند و از طرفی موجب افزایش سطح عمومی قیمت ها می شود اما جذب نقدینگی در بورس بی شک این سرمایه ها جذب مراکز تولید و تحرک اقتصاد کشور می شود.

البته خیلی از اقتصاددانان و کارشناسان بازار مالی معتقدند؛ بازار سرمایه باید با نظارت دقیق و مدیریت خاصی اداره شود تا جلو رشد قیمت های غیر واقعی در این بازار گرفته شود.

کد خبر: ۱۶٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha