۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
بورس، همچنان شاگرد اول بازارهای سودآور/ فعالان بازار سرمایه پول پارو می کنند!
بازار، از روزهای پر فروغ بازار سرمایه و آینده آن گزارش می دهد

بورس، همچنان شاگرد اول بازارهای سودآور/ فعالان بازار سرمایه پول پارو می کنند!

شاخص بورس دیروز با رشد ۷۰۸۷ واحدی به معاملات خود پایان داد تا سهامداران بازار سرمایه روز پر فروغی را تجربه کنند.

به گزارش بازار، بورس این روزها امن ترین و سودآورترین بازار کشور برای سرمایه گذاران شده است. بازاری که البته بورس بازان بیشترین سود را از آن می برند. از طرفی با توجه به جمعیت ۱۰ میلیونی فعالان این بازار در کشور، ترقی چنین بازار مهمی می تواند نویدبخش روزهای خوش برای اقتصاد کشور شود چرا که تداوم رشد شاخص ها در بورس، زمینه ورود نقدینگی های سرگردان را به این بازار رسمی فرهم می کند.

ترقی بازارسرمایه علاوه بر شریک نمودن ۱۰ میلیون جمعیت کشور در فعالیت های اقتصاد (افرادی که دارای کد سهامداری هستند)، تامین کننده منابع مالی شرکت ها و بنگاههای اقتصادی نیز هست، زیرا بانکها تا حدی توان پرداخت تسهیلات آنچنانی به متقاضیان وام برای فعالیت های اقتصادی را ندارند. بنابراین با ورود سرمایه ها به بورس و جذب آن در بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید، بی تردید دغدغه بانکها نیز در تامین و پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی، کم می شود.

بی تجربه ها وارد بازار سرمایه نشوند

البته خیلی ها رشد شاخص های بورس در سالجاری را ناشی از رکود سایر بازرها نظیر مسکن، طلا، سکه و ارز می دانند اما کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی می کنند رشد شاخص ها در بورس کم و بیش تا نیمه دوم سال آینده ادامه دار خواهد بود.

در چنین شرایطی توصیه کارشناسان بازارسرمایه به کسانی که می خواهند وارد بورس شوند این است؛ "افرادی که تخصص و تجربه لازم معامله در بازار سرمایه را ندارند، مستقیما وارد چنین بازاری نشوند بلکه ابتدا با خرید سهام از صندوق های سرمایه گذاری با نحوه معاملات آشنا و پس از کسب تجربه و تخصص برای داد و ستد سهام وارد تالا بورس شوند".

پوشش سبز تالار در روزهای خشک زمستانی

هر چند سهامداران بازارسرمایه در سالجاری روزهای پررونقی را تجربه کردند اما دیروز بورس با رشد ۷۰۸۷ واحدی همه را شوکه کرد. شاخص کل در پایان معاملات دیروز به ۳۸۴ هزار و ۹۹ واحد رسید تا در اولین روز سال ۲۰۲۰ سهامداران روز داغی را در تالار شیشه‌ای تجربه کنند.

افزایش شاخص ها

بر اساس آمارهای معاملاتی، دیروز اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۷۰۸۷ واحد رشد معادل ۱.۸۸ درصد به ۳۸۴ هزار و ۹۹ واحد، شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۸۹۶ واحد افزایش معادل ۱.۸۸ درصد به ۱۰۲ هزار و ۷۷۰ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۱۵۱۸ واحد رشد معادل ۱.۲۷ درصد به ۱۲۱ هزار و ۴۸۸ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۱۰۱۳ واحد افزایش، معادل ۱.۲۷  درصد به ۸۱ هزار و ۱۳۵ واحد، شاخص آزاد شناور با ۷۹۷۶ واحد کاهش، معادل ۱.۷۹ درصد به ۴۵۳ هزار و ۷۱۲ واحد، شاخص بازار اول با ۶۱۷۶ واحد افزایش معادل ۲.۳۰ درصد به ۲۷۵ هزار ۱۸۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۹۸۰۵ واحد رشد معادل ۱.۲۴ درصد، به ۷۹۹ هزار و ۱۳ واحد رسید.

یکه ‌تازی بورس در نیم سال اول ۹۸

بازدهی شاخص کل در نیم سال اول ۹۸  از مرز ۸۰ درصد عبور کرد. روند معاملات در بازار سرمایه از ابتدای سال جاری همواره در مسیر صعودی قرار گرفت و رقم شاخص کل بورس اوراق بهادار دو ابر کانال ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار واحد را پشت سر گذاشت و بازدهی آن در نیم سال نخست سال ۹۸ از مرز ۸۰ درصد عبور کرد. شاخص کل در اولین روز معاملاتی سال ۹۸ معادل ۱۷۹,۱۹۴ واحد بود، در پایان شهریور این رقم به ۳۰۲,۱۰۳ رسید و بازدهی ۶۹ درصدی را برای سرمایه‌گذاران در سهام به همراه داشت. بازدهی شاخص تنها در ۱۰ روز پس از اتمام شهریور به ۸۲ درصد رسید و شاخص به روی ۳۲۶,۱۱۸ قرار گرفت. ‌

ورود نقدینگی قابل توجه به بازار

روند حجم و ارزش معاملات از ابتدای فروردین نشان می‌دهد نقدینگی قابل توجهی وارد بازار شده است. عدم جذابیت بازارهای موازی (سکه، دلار و مسکن) اصلی‌ترین علتی است که جریان پول را به سمت بازار سهام هدایت کرد. بیشترین حجم معاملات در نیمه نخست سال ۲۶ شهریور رقم خورد و حدود ۱۱ میلیارد سهم در آن روز مورد معامله قرار گرفت. حجم معاملات از ابتدای سال تا پایان شهریور ۲۸۸ درصد افزایش یافته است.

بیشترین ارزش معاملات طی شش ماه نخست سال در ۲۴ شهریور معادل ۲۷۲۷.۵ میلیارد تومان بوده است. ارزش معاملات از فروردین تا پایان شهریور تغییرات مثبت ۴۵۳ درصدی داشته است. ارزش بازار در پایان شهریور ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۹۲ میلیارد تومان برابر با ۸۰ درصد افزایش یافته و از ۶۱۲ هزار میلیارد تومان به ۱۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

افق روشن بورس تا نیمه سال آینده

به گزارش بازار، سال ۹۸ برای سهامداران بازار سرمایه، سالی خوش و به یاد ماندنی خواهد بود. چرا که رشد شاخص ها در این سال با سالهای قبل قابل مقایسه نیست. از طرفی با توجه به ناکارآمدی و رکود در سایر بازارها همچنین وجود بودجه متورم  در سال آینده، کارشناسان پیش بینی می کنند، رشد شاخص ها نه فقط تا پایان سال بلکه برای سال آینده نیز صعودی خواهد بود.

کد خبر: ۱٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha