۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۳
راهکارهای عبور از تنش آبی| از حرکت به سمت کشاورزی نوین تا ضرورت جمع‌آوری آب‌های سرگردان
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

راهکارهای عبور از تنش آبی| از حرکت به سمت کشاورزی نوین تا ضرورت جمع‌آوری آب‌های سرگردان

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: حرکت به سمت کشاورزی نوین، جمع‌آوری آب‌های سرگردان، سدسازی اصولی، جداسازی آب شرب از شستشو ازجمله اقداماتی است که می‌تواند در مهار تنش آبی موثر باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به راهکارهای عبور از تنش آبی، گفت: اگرچه صرفه‌جویی در مصرف آب شرب و شستشو تاثیر بسزایی در کاهش و کمبود آب در کشور دارد اما بیش از ۸۰ درصد از آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود به همین دلیل رفتن به سمت کشاورزی و آبیاری مدرن و مکانیزه، همچنین فاصله گرفتن از کشاورزی غرقابی ضروری است، ضمن آنکه باید تولید محصولات کم‌بهره از آب، جایگزین تولید محصولات آب‌بر شوند، به عنوان مثال اختلاف مصرف آب در کشت برنج به صورت خشککاری با غرقابی در شمال کشور حدود یک سوم است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با ارائه تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره کشاورزان را ترغیب به تجهیز زمین‌های خود به آبیاری قطره‌ای و نوین کرد، ادامه داد: بازچرخانی آب نیز در برخی از استان‌های شمالی و ایجاد کانال‌های زهکشی می‌تواند آب را چرخه تولید کشاورزی بازگرداند.

وی افزود: جداسازی آب شرب از آب شستشو نیز راهکار دیگری است که باید دولت نسبت به آن اهتمام ورزد و در کنار نوین‌سازی کشاورزی به این مهم نیز توجه کند ضمن انکه جمع‌آوری آب‌های سرگردان ناشی از بارندگی‌ها نیاز به فناوری خاص خود دارد که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

به گفته سنگدوینی کشورهای پیشرفته از پساب فاضلاب در بخش‌های صنعتی بهره می‌برند اما در ایران این تکنولوژی هنوز جایگاهی ندارد، همچنین سدسازی اصولی می‌تواند به جمع‌آوری آب‌ها و سیلاب‌ها کمک شایانی کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: عملکرد وزرای نیرو، کشاورزی و صمت در حوزه‌های گفته شده زیر ذره‌بین مجلس قرار داد و نمایندگان بر اقدامات آن‌ها در این حوزه نظارت می‌کنند، لذا امید است در دولت سیزدهم شاهد تغییر مسیر نحوه کشاورزی در کشور و کاهش مصرف آب در این حوزه باشیم همچنین با همراهی وزارت صمت نوع آب مصرفی صنایع تغییر کند و وزارت نیرو به سمت جداسازی آب شرب از آب شستشو و سدسازی اصولی به منظور جمع‌آوری آب‌های سرگردان رود.

کد خبر: ۱۵۰٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha