۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
ترخیص کالاهای رسوبی معطل اجرای  مصوبه ستاد تنظیم بازار
یک منبع آگاه به بازار خبرداد

ترخیص کالاهای رسوبی معطل اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار

یک منبع آگاه در کارگروه ستاد تنظیم بازار گفت: برای ترخیص کالاهای اساسی رسوبی از مبادی ورودی کشور لازم است تا مصوبه روزگذشته (دوشنبه ۲۵ فروردین ماه) ستاد تنظیم بازار به دستگاههای ذی ربط ابلاغ و اقدامات لازم برای اجرای این مصوبه انجام شود.

حجم کالاهایی اساسی که در مبادی ورودی کشور رسوبی شده است یکی از دغدغه های اصلی تولیدکنندگان و واردکنندگان است زیرا ارز مورد نیاز برای ترخیص کالا از سوی بانک مرکزی در اختیار فعالان اقتصادی قرار نمی گیرد بنابراین امکان ترخیص کالا در مبادی ورودی کشور وجود دارد و اگر این فرآیندد همچنان ادامه داشته باشد می تواند بخش عمده ای از سرمایه واردکنندگان را به دلیل فسادپذیر بودن اقلام از بین ببرد.

اما تنها این واردکنندگان نیستند که دغدغه سرمایه های خود را دارند بلکه ایجاد هر نوع خللی در روند واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده های دام و طیور می تواند لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره تولید آن هم در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شده است، وارد کند و برکسی پوشیده نیست ایجاد خلل در فرآیند تولید مساوی است با واردکردن ضربه ای مهلک بر بدنه نحیف مشاغل موجود که این امر نیز تبعات اقتصادی و اجتماعی خود را به دنبال دارد.

به منظور رفع این مشکل روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار به موضوع کالاهای اساسی رسوبی پرداخته و مصوب شد تا با تسریع روند تخصیص ارز امکان ترخیص کالاهای رسوبی تسریع شود.

یک منبع آگاه در کارگروه ستاد تنظیم بازار در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: تخصیص به موقع ارز مورد نیاز برای واردات  نهاده های دام و طیور از جمله ذرت مانع افزایش قیمت این محصولات در بازار میشود.

وی افزود: افزایش کالاهای رسوبی زمینه افزایش قیمت نهاده های دامی و همچنین بالارفتن هزینه تولید کنندگان را مهیا کرده به همین دلیل در جلسه کارگروه ستاد تنظیم بازار مقررشد تا روند ترخیص کالاهای رسوبی با تخصیص ارز مورد نیاز واردات تسریع شود.

این منبع آگاه  در کارگروه ستاد تنظیم بازار تصریح کرد:هر چند در ستاد تنظیم بازار مصوب شد تا ترخیص کالاهای رسوبی در مبادی ورودی کشور با تخصیص ارز تسریع شود اما برای اجرای این مصوبه لازم است تا مصوبات به دستگاههای اجرایی ذی ربط انشاء و ابلاغ شده و لیست کالاهای رسوبی به بانک مرکزی اعلام شده تا ارز مورد نیاز برای ترخیص کالاهای رسوبی تامین شود.

او خاطرنشان کرد: پس از اعلام لیست تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به گمرکات می توان اقدامات لازم جهت ترخیص کالاهای رسوبی را انجام داد.

تسریع روند ترخیص کالاهای اساسی برای جلوگیری از زیاندهی تولیدکنندگان

این منبع آگاه در کارگروه ستاد تنظیم بازار با اشاره به اهتمام جدی همه دست اندرکاران کارگروه تنظیم بازار از جمله وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی اموردام، بانک مرکزی، اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران و گمرک برای ترخیص کالاهای رسوبی از بنادر گفت: با توجه به ضرورت تزریق کالاهای اساسی به بازار و واحدهای تولیدی لازم است تا روند ترخیص کالاهای رسوبی تسریع شود.

وی افزود: نهاده های دام و طیور مواد اولیه برخی از صنایع تولیدی از جمله دامداری ها و مرغداری ها محسوب می شود بنابراین اگر ترخیص کالاهای اساسی تسریع نشود بستر کاهش تولید و افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم مهیا می شود به همین دلیل دست اندرکاران ستاد تنظیم بازار تلاش دارند تا روند ترخیص کالاهای رسوبی را با کاهش تشریفات گمرکی و ترخیص کالاها تسریع کنند.

شرط ترخیص کالا با حداقل اسناد گمرکی

وی با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار برای تسریع ترخیص کالاهای رسوبی خاطرنشان کرد: مصوبه لازم برای ترخیص کالاهای رسوبی صادر شده اما از یک سو هنوز به دستگاههای اجرایی ابلاغ نشده و از سوی دیگر ارز مورد نیاز در اختیار تولیدکنندگان جهت دریافت اسناد تجاری قرار نگرفته است.

وی  تصریح کرد: تا زمانی که اسناد تجاری کالا در اختیار گمرک قرار نگیرد عملیات ترخیص کالاهای رسوبی شروع نخواهد شد.

این منبع آگاه در کارگروه ستاد تنظیم بازار خاطرنشان کرد: اعلام تخصیص ارز کالاهای رسوبی از سوی بانک مرکزی این اختیار را به گمرکات کشور میدهد که با حداقل اسناد تجاری اجازه ترخیص کالا را به وارد کنندگان بدهد.

کد خبر: ۱۴٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha