۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
سایه جنگ اوکراین بر قیمت محصولات کشاورزی و کود شیمیایی
بازار گزارش می دهد؛

سایه جنگ اوکراین بر قیمت محصولات کشاورزی و کود شیمیایی

روسیه و اوکراین از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در دنیا هستند و از ابتدای درگیری این دو کشور تا کنون قیمت گندم و ذرت و روغن های گیاهی افزایش چشمگیری یافته است.

بازار؛ گروه بین الملل: دامنه تاثیرات منفی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بسیار وسیع است. این کشورها علاوه بر تولید منابع انرژی و مواد معدنی در دنیا، از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی هم محسوب می شوند و به همین دلیل روی بازار محصولات کشاورزی هم اثر دارند.

آمارها نشان می دهد از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین تا کنون، قیمت انواع غلات و روغن های گیاهی در دنیا بین ۳۰ تا ۴۲ درصد رشد کرده است و با توجه به فرمان اجرایی جدیدی که ولادیمیر پوتین اجرا کرده است، احتمال تداوم روند افزایش قیمت این محصولات کشاورزی بسیار زیاد است.

طبق خبرهای موجود رییس جمهوری روسیه اعلام کرده است واردات شماری از محصولات از روسیه ممنوع خواهد بود زیرا این محصولات در داخل کشور مورد نیاز است. با وجود اینکه اطلاعات دقیقی در مورد این محصولات ارایه نشده است ولی پیش بینی می شود محصولات کشاورزی در این دسته قرار داشته باشند و همین مساله شوک تازه ای را به بازار وارد کرده است.

شوکی که می تواند اقتصاد را با چالش های جدید روبرو کند. فایننشال تایمز در گزارش خود با اشاره به تغییرات قیمت مواد غذایی نوشت:« آغاز جنگ روسیه و اوکراین باعث شد تا قیمت منابع انرژی در دنیا افزایش یابد زیرا روسیه یکی از بزرگترین مالکان ذخایر انرژی در جهان است.

اما علاوه بر بازار منابع انرژی، بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی هم در نتیجه این بحران متحول شد. روسیه و اوکراین در مجموع نیمی از صادرات گندم دنیا را به خود اختصاص داده اند.

اوکراین صادر کننده ۵۰ درصد از روغن گل آفتابگردان در دنیا است و هر دو این محصولات کشاورزی در تهیه محصولات غذایی مختلفی در دنیا نقش دارند. در صورتیکه جنگ درگرفته بین دو کشور باعث شود تا در فرایند کشت یا برداشت محصولات کشاورزی در روسیه و اوکراین اختلال ایجاد شود یا مزارع بزرگ تولید این محصولات آسیب ببیند، کمبود عرضه می تواند بستر را برای افزایش قیمت فراهم آورد و بار دیگری بر دوش اقتصاد بحران زده دنیا بیاندازد. اما در صورتیکه این محصولات در لیست کالاهای ممنوع برای صادرات از روسیه هم قرار داشته باشند، می توان انتظار افزایش قیمت این محصولات را داشت. »

بررسی ها نشان می دهد برخی از کشورها برای تامین محصولات کشاورزی و غلات به دو کشور روسیه و اوکراین وابسته هستند. از جمله این کشورها می توان به ترکیه و مصر اشاره کرد که تقریبا ۷۰ درصد از غلات مورد نیاز خود را از روسیه و اوکراین وارد می کنند و اگر اختلالی در عرضه این محصولات ایجاد شود، تامین محصولات غذایی و کشاورزی در این دو کشور با وقفه روبرو می شود.

از دیگر محصولات کشاورزی مهمی که در اوکراین تولید می شود می توان به ذرت اشاره کرد و چین یکی از بزرگترین وارد کنندگان آن است. در سال قبل اوکراین بزرگترین صادر کننده ذرت به چین بود و سهم زیادی از نیاز این کشور را تامین می کرد. عدم عرضه ذرت توسط اوکراین به چین چالش بزرگی را برای اقتصاد این کشور پهناور آسیایی ایجاد خواهد کرد.

فایننشال تایمزدر ادامه گزارش خود نوشت: «سوال این است که آیا افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در دیگر کشورها می تواند اندکی از بار مشکلات ناشی از جنگ روسیه واوکراین بکاهدیا خیر؟ واقعیت این است که بار این مشکل به این سادگی ها قابل تحمل نیست. روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد اولیه مورد استفاده در تولید کود است و در صورتیکه تحریم های تجاری در پاسخ به جنگ درگرفته بین روسیه و اوکراین علیه روسیه وضع شود، عرضه این مواد اولیه برای تولید کود هم با وقفه ایجاد می شود و رشد قیمت محصولات کشاورزی و افزایش گرسنگی و فقر در دنیا ادامه پیدا خواهد کرد.»

کد خبر: ۱۳۹٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha