۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷
هشدار در مورد اوضاع بحرانی اقتصاد دنیا| جنگ اوکراین نفت را بالای ۱۵۰ دلار می برد
بازار گزارش می دهد؛

هشدار در مورد اوضاع بحرانی اقتصاد دنیا| جنگ اوکراین نفت را بالای ۱۵۰ دلار می برد

اقتصاد دنیا که به تازگی از فشارهای ناشی از پاندمی خارج شده است به دلیل بحران روسیه و اوکراین وارد دوره بحرانی شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: به دنبال افزایش نرخ تورم در دنیا بانکهای مرکزی در اغلب کشورهای صنعتی سیاست افزایش نرخ بهره بانکی را در پیش گرفته اند. سیاستی که می تواند باعث سخت گیرانه تر شدن اوضاع مالی در دنیا شود و روی روند رشد اقتصادی جهان تاثیر منفی خواهد داشت.

افزایش نرخ بهره روی هزینه های مصرفی خانوارها و میزان تقاضا برای کالاهای مصرفی اثر منفی دارد و در نهایت اقتصاد را با چالش روبرو می کند به همین دلیل است که تحلیلگران زنگ هشدار را برای اقتصاد دنیا به صدا درآورده اند و اوضاع اقتصادی دنیا را نگران کننده می دانند.

رویترز در این مورد نوشت: «شرایط اقتصادی دنیا بحرانی است. شرایط مالی کشور روسیه به سخت گیرانه ترین حالت از سال ۲۰۰۸ تا کنون رسیده است و نرخ بهره بانکی در این کشور افزایش یافته است. از طرف دیگر شرایط استقراض از بانکها برای مردم روسیه سخت تر از قبل شد که این مساله ریشه در مشکلات اقتصادی کشور و وضعیت این کشور در سطح بین الملل دارد. از طرف دیگر حجم منابع مالی در اقتصاد دنیا هم کاهش یافته است و افزایش نرخ بهره سبب شد تا هزینه اجرای پروژه های اقتصادی و صنعتی افزایش یابد. مساله مهمتر این است که با افزایش نرخ تورم در دنیا، احتمال سخت گیرانه تر شدن اوضاع مالی در دنیا بسیار زیاد است و همین مساله باعث ایجاد وضعیت بحرانی در اقتصاد جهان شده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «روزهای سختی در انتظار اقتصاد دنیا است. اقتصادی که انتظار می رفت بعد از پایان همه گیری کرونا وارد مسیر رشد اقتصادی شود، حال به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و چالشهای ناشی از آن نه تنها توان رشد را از دست داده است بلکه احتمال تجربه روزهای سخت تری هم برای آن وجود دارد.افزایش بدهی های دولتی در کشورهای صنعتی، رشد تورم، افزایش قیمت نفت، سقوط بازار سهام و در نهایت کاهش نرخ رشد اقتصادی می تواند بر دامنه بحران های اقتصادی دنیا اضافه کند.»

در این شرایط محتمل ترین سناریو برای اقتصاد دنیا رکود تورمی است. رکودی که در نتیجه سخت گیرانه شدن اوضاع اقتصادی در دنیا ایجاد می شود و در مقابل به دلیل تاثیر تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد دنیا در دوره کرونا و افزایش قیمت نفت به دلیل بحران روسیه و اوکراین، تورمی لجام گسیخته گریبان اقتصاد دنیا را می گیرد.

افزایش نرخ بهره بانکی و سخت گیرانه شدن فضای مالی در کشورهای مختلف در شرایطی ایجاد شده است که رشد قیمت نفت هم بحران های تازه ای را برای اقتصاد دنیا ایجاد کرده است. به دنبال بالا گرفتن جنگ روسیه و اوکراین و تحریم های اقتصادی غرب علیه روسیه، قیمت نفت از مرز ۱۲۰ دلار فراتر رفت و به بیش از ۱۲۹ دلار رسید. قیمتی که طی هفت سال اخیر بی سابقه بوده است. اما سوال اصلی اینجاست که قیمت نفت تا کجا افزایش خواهد یافت؟

اویل پرایس در گزارش اخیر خود نوشت: «قیمت نفت با سرعت در حال افزایش است و دلیل این افزایش قیمت هم نگرانی از اختلال در عرضه این محصول ارزشمند به بازار است. انتظار می رود قیمت نفت در بازار جهانی به روند افزایشی خود ادامه دهد و از مرز ۱۵۰ دلار بگذرد. رسیدن به قیمت ۱۵۰ دلار درصورت تداوم تقابل غرب و روسیه تا اواسط سال جاری بسیار محتمل است و در صورتیکه این درگیری ها ادامه پیدا کند، روند افزایش قیمت ادامه پیدا خواهد کرد.»

گلدمن ساکس پیش بینی کرده است بیشترین تاثیر منفی ناشی از افزایش قیمت نفت، سخت گیرانه شدن شرایط مالی در دنیا و در نهایت درگیری های روسیه و اوکراین در کشورهای اروپایی مشاهده شود. کشورهایی که برای تامین بخش زیادی از منابع انرژی و سوختهای فسیلی به روسیه وابسته هستند.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha