۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
بانک ها اموال مازاد خود را به اوراق دولتی بدل کنند
چگونه «جهش تولید» را از بانک ها شروع کنیم؟

بانک ها اموال مازاد خود را به اوراق دولتی بدل کنند

بانک ها چنانچه اموال مازاد خود را واگذار و تبدیل به اوراق دولتی کنند،علاوه بر رشد روز افزون سودآوری، قدرت آنها در پرداخت تسهیلات به مراکز تولید نیز افزایش می یابد.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- همراهی و همگامی بانک ها با بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید در تامین منابع مالی سرمایه در گردش آنها موجب می شود تا شعار سال" جهش تولید" محقق شود، برخی بانک ها معتقدند؛ حرکت در مسیر توسعه اقتصادی و رونق تولید در کشور نیازمند منابع مالی لازم است  در حالی که سیستم بانکی به راحتی می تواند نیاز واحد های تولیدی را با ساز و کار خاص تامین کند.

ازآنجایی که بانک ها به عنوان بنگاههای اقتصادی خدمات رسان تامین کننده نیازهای مالی مراکز تولید هستند، بنابراین بخش عمده ای از این کار را می توانند با هیچ شروع ( خلق پول) کنند، مشروط به این که ذخایر ل کافی در نزد بانک مرکزی داشته و از طرفی پرداخت ها در اختیار بنگاههایی معتبری قرار گیرند که طرح های آنها دارای توجیه اقتصادی باشند تا بتوانند اعتبار لازم را در اختیار آنها قرار دهند واز طرفی نسبت به بازگشت اقساط، خاطر جمع شوند.

هر چند خلق پول بدون محاسبه و مدیریت در پرداختها امکان تشدید تورم و نقدینگی را دارد اما رونق تولید با خلق پول آنگونه که اعطای اعتبارات متناسب با ظرفیت تولید صورت پذیرد و از طرفی ان اعتبارات تبدیل به کالا و خدمات همراه با ارزش افزوده شود مشکلی را برای اقتصاد کشور و بانک ها پیش نمی آورد.

حساسیت بانک ها در ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی ناکارآمد

به عقیده کارشناسان چنانچه ظرفیت تولید در کشور کمتر از اعتبار خلق شده باشد تورم ایجاد می کند. بر حسب ظاهر اعتباری که در اقتصاد ایجاد شود از ظرفیت تولید بیشتر باشد تورمزاست.

البته خیلی از بنگاههای اقتصادی تحریم و شرایط اقتصادی کشور را بهانه قرار می دهند و در پرداخت اقساط، بانکها را اذیت می کنند که این موضوع به زیان اقتصاد کشور منجر می شود. بنابراین بانک ها نیز در پرداخت تسهیلات به بنگاههای اقتصادی باید جوانب لازم را در نظر گیرند و منابع مالی را در اختیار تولید کنندگانی قرار دهند که به اقتصاد کشور کمک کند نه این که نیاز مالی هر بنگاه و یا واحد تولیدی ورشکسته ای را تامین کنند.

بانک ها از طرق مختلف می توانند منابع لازم را فراهم کنند به طور مثال با فروش اموال مازاد و بخشی از دارایی خود کسب منابع کنند و در سال جهش تولید این منابع را در اختیار بنگاههای و مراکز تولید صادرات محور قرار دهند.

میثم خسروی کارشناس بانکی: اشتباه برخی بانک ها این است که اموال مازاد را به پول تبدل نمی کنند تا هم مشکلی در ترازنامه نداشته باشند و هم این که با پول اموال مازاد اقدام به خرید اوراق دولتی سودآور در بازار سرمایه کنند

وقتی بانک ها نسبت به فروش اموال مازاد کم توجه اند

اما نکته قابل توجه این است که برخی بانک ها در فروش اموال مازد کم توجه اند درحالی که طبق قانون این اموال باید به فروش رود. بیش از 3 سال است که دولت و بانک مرکزی با هدف توانمند شدن بانک ها و افزایش قدرت تسهیلات دهی و رفع مشکلات واحدهای اقتصادی، خروج بانک ها از بنگاه داری و کاهش اموال و دارایی های فیزیکی و... را اعلام کرده اند و مقرر شده که بانک ها باید ظرف سه سال، بنگاه ها و اموال مازاد خود را واگذار نمایند.

میثم خسروی کارشناس بانکی در گفتگو با" خبرگزاری بازار" درباره علل عدم واگذاری برخی بانک ها در اموال مازادشان می گوید: اشتباه برخی بانک ها این است که اموال مازاد را به پول تبدل نمی کنند تا هم مشکلی در ترازنامه نداشته باشند و هم این که با پول اموال مازاد اقدام به خرید اوراق دولتی سودآور در بازار سرمایه کنند.

افزایش قدرت بانک ها در پرداخت تسهیلات

وی با بیان این که بانک ها به عنوان واسطه گران مالی باید در راستای افزایش منابع مالی اقدامات لازم را به کار گیرند و بخشی از اموال خود را که به صورت زمین، ساختمان، شعب مازاد و شرکت های بلوکه شده اند را که از قدرت نقد شوندگی لازم برخوردارند واگذار و یا به فروش برسانند، گفت: هر چه منابع بانکی بیشتر باشد قدرت بانک ها در پرداخت تسهیلات بیشتر می شود.

این کارشناس بانکی افزود: رویه مناسب این است که بانک ها اموال مازاد خود را بفروشند و از ماحصل آن اوراق دولتی بخرند چرا که این اوراق بورس پذیر بوده و به راحتی می توانند آن را در بازار سرمایه بفروشند.

به گزارش خبرگزاری بازار، تحقق شعار جهش تولید نیازمند همراهی بانک ها برای تحرک بخشی مراکز تولید است چرا که در شرایط کنونی اقتصاد کشور بی توجهی به بخش تولید و خود اتکایی نه تنها مشکلاتی را برای کل اقتصاد بوجود می آورد بلکه بیکاری را گسترده می کند.

کد خبر: ۱۲٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha