۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
مردم یک نظام اداری کارآمد و کارگشا می خواهند/لزوم پیگیری مساله تا حل مشکل
رئیس قوه قضائیه:

مردم یک نظام اداری کارآمد و کارگشا می خواهند/لزوم پیگیری مساله تا حل مشکل

همدان - رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مردم از ما یک نظام اداری کارآمد و کارگشا می خواهند، گفت: منتقل کردن مشکلات مردم به مرجع اصلی به تنهایی گره گشا نیست و باید تا حل مساله موضوع را پیگیر بود.

به گزارش خبرنگار بازار، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی عصر یکشنبه در نشست با مدیران استان همدان با بیان اینکه وحدت و یکپارچگی در هر منطقه زمینه توسعه آن منطقه را فراهم می‌کند و زمینه ساز کار و تلاش و کوشش برای تولید می شود، گفت: مدیریت در فرهنگ دینی ما تفاوت هایی با تعریف مدیریت در ادیان دیگر دارد به طوری که در مدیریت دینی ما باید مدیر قبل از هر چیز خود را در محضر خدا پاسخگو بداند.

وی با بیان اینکه پاسخگویی به مردم و شهروندان و ارباب‌رجوع اصلی اساسی است، گفت: امروز کارآمدترین نظام کنترلی؛ خودکنترلی است و هرچه مدیران به خدا نزدیکتر باشند کاهش جرم بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه ما در نظام مدیریت اسلام باید مردم را دوست داریم و به آنها محبت کنیم، گفت: بعد از انجام واجبات و ترک محرمات بهترین وسیله قرب به خدا گره گشایی از مشکلات مردم است.

اعتماد امری است که نیاز به تداوم دارد و به غیر از نظارت هایی که به صورت برون سازمانی نهادینه شده باید کنترل داخلی نیز صورت گیرد تا وضع موجود به وضع مطلوب نزدیک شود

وی با تاکید بر اینکه در نظام مدیریتی اسلام هم اعتماد و هم کنترل اصل است و باید بهترین ها برای کارهای مدیریتی انتخاب شوند ضمن اینکه کنترل آنها نیز حاصل شود، گفت: اعتماد امری است که نیاز به تداوم دارد و به غیر از نظارت هایی که به صورت برون سازمانی نهادینه شده باید کنترل داخلی نیز صورت گیرد تا وضع موجود به وضع مطلوب نزدیک شود.

مردم از ما یک نظام اداری کارآمد و کارگشا می خواهند
رئیس قوه قضائیه این کنترل را تضمین کننده سلامت اداری دانست و با تاکید بر اینکه مردم ما امروز از ما یک نظام اداری کارآمد و کارگشا می خواهند، گفت: برخی اوقات مراجعه به یک سازمان برای انجام کاری آن قدر زمان بر است که مراجعه کننده را با مشکل روبرو می کند.

وی گفت: باید برای حل مشکل مردم کمر همت بست و حل مسئله را دنبال کرد چراکه منتقل کردن مشکلات به مرجع اصلی تنها گره گشا نیست و باید تا حل مساله موضوع را پیگیر بود.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه بالاترین درصد تاثیر گذار در اجرای امور مدیریت فعال و معتقد به فرهنگ «ما می‌توانیم» است؛ با طرح کردن این سوال که تحریم در صنایع دفاعی بیشتر بوده است یا صنایع دیگر گفت: دشمنان می‌خواستند ایران در صنایع دفاعی و هسته‌ای پیشرفت نداشته باشد در حالی که در این بخش هیچگاه متوقف نشده ایم و حتی نوآوری هم داشتیم و همین موضوع نشان می‌دهد کسانی که به دنبال خنثی سازی تحریم هستند این کار قابل انجام است.

وی با بیان اینکه غربی‌ها نمی‌توانند جلوی پیشرفته ایران را بگیرند؛ گفت: مقام معظم رهبری در سال جاری با نام‌گذاری سال همین خواسته را از ما دارند که گره گشای کارها باشیم.

کارخانه ای که تامین مواد اولیه آن پشت درب کارخانه ممکن است زمین گیر شده است

رئیس قوه قضائیه به بازدید از کارخانه کیوان همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه کارخانه ای که تامین مواد اولیه آن پشت درب کارخانه ممکن است زمین گیر شده است؛ گفت: به مدیران استان همدان ۱۰ روز فرصت داده‌ایم تا این کارخانه راه بیفتد و هنوز برایم جای سوال است چرا کارخانه‌ای که روزی ۵۰۰ کارگر داشته در حال حاضر با ۵۰ کارگر هم فعالیت ندارد.

وی با بیان اینکه امروز مسئله تولید مهم است ضمن اینکه خصوصی‌سازی سیاست مصوب است چرا که درصد بالایی از اقتصاد کشور دولتی است و باید خصوصی شود، گفت: در این زمینه هدایت، حمایت و نظارت وظیفه دولت است.

باید با خصوصی سازی تولید را حفظ کرد و آن را افزایش داد ضمن این که اشتغال ایجاد کرد
حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه در مورد کارخانه کیوان همدان اگر این سه وظیفه درست انجام شده بود این وضعیت را شاهد نبودیم، گفت: باید با خصوصی سازی تولید را حفظ کرد و آن را افزایش داد ضمن این که اشتغال ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه قانون خصوصی‌سازی اشکالات ساختاری دارد و برای حل آن پیگیری‌ها در دست انجام است؛ گفت: از خصوصی‌سازی حمایت می‌کنیم و در این رابطه از تجربه کشورهای دیگر استفاده خواهیم کرد.

پیشرفت یک فرآیند است نه فرآورده و باید از تجربه ها استفاده کرد اما در تجویز ها باید احتیاط کرد چرا که کشورهای غربی نمی‌خواهند ایران به استقلال در کشاورزی و تولید برسد در حالی که باید به سمت استقلال در کشاورزی حرکت کنیم

وی با بیان اینکه برخی کشورها در تولید و فناوری تجربه هایی دارند که می توانیم از آن بهره ببریم، گفت: پیشرفت یک فرآیند است نه فرآورده و باید از تجربه ها استفاده کرد اما در تجویز ها باید احتیاط کرد چرا که کشورهای غربی نمی‌خواهند ایران به استقلال در کشاورزی و تولید برسد در حالی که باید به سمت استقلال در کشاورزی حرکت کنیم.

حجت الاسلام رئیسی اضافه کرد: باید از مدیران ریسک‌پذیر، شجاع و دارای روحیه جهادی و فرهنگ «ما می‌توانیم» حمایت کنیم.

وی به مساله زندان‌های نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در مساله زندان ها علاوه بر کیفر مجرم وظیفه اصلاح مجرم هم برعهده داریم و زندانها باید آموزشگاه نیکی ها باشند ضمن اینکه باز اجتماعی هم لحاظ شود به مسئله مهاجرت نخبگان نیز اشاره کرد و گفت: حتی برای مهاجرت یک نفر نیروی انسانی از کشور نگران هستیم.

امام جمعه همدان نیز در این نشست با بیان اینکه عملکرد دستگاه قضا نشان داد، امید آفرینی و ایجاد اعتماد در مردم دور از دسترس نیست، اظهار کرد: طبیعتا کسی که در میدان حضور یافته و دغدغه داشته باشد، می‌تواند با حضور جدی، جهادی و خالصانه امیدآفرینی کند.

آیت الله حبیب الله شعبانی با اشاره به اینکه از برجستگی‌های امید آفرینی حضور در میدان و در کنار مردم بودن است، مطرح کرد: بنابر آیات قرآن برای تحقق قسط و عدالت در جامعه باید همه قیام کنند و لذا اهمیت دستگاه قضا از آنجا معلوم می‌شود که دستگاه قضا را قلب تپنده عدالت می‌نامند.

حرکت به سمت عدالت نیازمند حرکت همه دستگاه‌ها است و همه باید در کنار هم برای تحقق آن حرکت کنند

نماینده ولی فقیه در همدان افزود: حرکت به سمت عدالت نیازمند حرکت همه دستگاه‌ها است و همه باید در کنار هم برای تحقق آن حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در سه منظر برای تحقق عدالت در جامعه با مشکل روبرو هستیم، عنوان کرد: مدیران ضمن آنکه باید عادل و کار آمدی داشته باشند، باید به این موضوع باور داشته باشند که بن بستی برای پیشبرد کارها وجود ندارد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه برخی از ساختارها نیاز به اصلاح دارند، گفت: گاهی موارد حتی اگر مدیر فرد عادلی هم مدیر باشد اما با وجود مشکل در ساختارها به عدالت دست نخواهیم یافت.

وی موضوع بعدی را مسئله بانک‌ها دانست و با اشاره به ساختار جزء نگر بانک‌ها، اظهار داشت: در بحث قانون مواردی وجود دارد که مشکلاتی ایجاد کرده، مشکلاتی که بر خلاف اسلام که الزامات را کم و مباهات را بیشتر می‌داند، است.

آیت الله شعبانی عنوان کرد: در عرصه مبارزه با فساد که فلسفه نظام اسلامی است در برخی از موارد پرونده‌هایی داریم که فرد مرتکب فساد نیست اما به دلیل آنکه قانون شفافیت نداشته مشکلاتی ایجاد شده است.

وی به عنوان به مثال به طرح جامع همدان اشاره کرد و گفت: در هنگام تصویب این طرح به دلیل رانت‌های اطلاعاتی، اگر فسادی رخ دهد، چه کسی می‌خواهد جلوی آن را بگیرد.

آنجایی که از نظر قانونی مدیر می‌تواند و جسارت برای حل مشکلات دارد، انتظار رفع مشکلات دور از ذهن نیست

وی با بیان اینکه در عرصه رفع مشکلات نیازمند جسارت در بین مدیران هستیم، مطرح کرد: آنجایی که از نظر قانونی مدیر می‌تواند و جسارت برای حل مشکلات دارد، انتظار رفع مشکلات دور از ذهن نیست.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه اولویت در استان همدان توجه به معیشت، اشتعال و حمایت از تولید بوده و هست، گفت: با نگاه به توسعه همدان و چشم‌انداز کشور، سند توسعه استان را در برنامه داریم و در این سند سرمایه‌گذاری، اشتغال و تمام مزیت‌های استان به تفکیک شهرستانی مشخص شده و برای عملیاتی کردن آن پروژه‌هایی تعریف شده که به مثابه یک میثاق با مدیران است.

سید سعید شاهرخی با بیان اینکه در این سند پیش‌بینی شده سالانه پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود که بخشی توسط دولت و بخشی توسط بخش خصوصی تأمین اعتبار می شود، گفت: سالیانه ۲۰ هزار شغل طبق این سند ایجاد می شود.

سال گذشته ۱۲۰ واحد تولیدی راکد در استان همدان احیا شد
وی با بیان اینکه ۹۸۸ واحد فعال دارای پروانه در استان همدان وجود دارد و در مجموع دو هزار و ۷۱۷ واحد تولیدی در استان همدان فعال است از جذب سرمایه برای ایحاد واحد جدید، کمک به احیای واحدهای راکد و تقویت واحدهای موجود خبر داد و با بیان اینکه سال گذشته ۱۲۰ واحد تولیدی راکد در استان همدان احیا شد افزود: در حال حاضر مشکل اصلی ما آب است، سه سد طی سال گذشته بهره‌برداری شد که ۹۰ میلیون متر مکعب مجموع ذخایر آنهاست.

وی با بیان اینکه سد گرین نهاوند نیز به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: نیروگاه شهیدمفتح نفس دشت کبودراهنگ را گرفته بود که نسبت به رفع این مشکل اقدام شد و با تصفیه فاضلاب همدان و انتقال آن به نیروگاه، آب این صنعت تامین می‌شود.

استاندار همدان با بیان اینکه همدان در منطقه غرب کشور بیشترین نقطه راه‌آهن را به خود اختصاص داده و امسال دو خط ریلی جنوب و غرب به هم وصل می‌شود، گفت: پتروشیمی هگمتانه ۱۸ سال بلاتکلیف بود اما بالاخره افتتاح شد ضمن اینکه راه‌اندازی پتروشیمی نهاوند و پتروشیمی ابن‌سینا نیز در دستور کار است.

شاهرخی به مزیت‌های کشاورزی نیز اضافه کرد و با بیان اینکه تولیدات گلخانه‌ای استان همدان ۱۰۷ میلیون تن است، گفت: مشکلات زیادی در صنایع و واحدهای تولیدی داریم اما کارهای خوبی هم در حال انجام است به طوری که شرکت شستا، ایجاد سه واحد گاوداری چندهزار راسی را در استان همدان در حال اجرا دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز با بیان اینکه اگر بخواهیم اپیدمی کرونا را به شکل گسترده در نظر بگیریم، بحران کرونا دو اتفاق را رقم زد یکی اینکه بشر را دوباره به خدا برگرداند و دومی اینکه بهداشت دنیا را یکسان کرد، گفت: در پیک اول کرونا در همدان ۴۲۵ نفر، در پیک دوم ۶۳۰ نفر، در پیک سوم یک‌هزار و ۲۵۰ نفر و در پیک چهارم یک‌هزار و ۷۵۰ نفر در استان همدان به این ویروس مبتلا شدند.

همدان مرجعیت پزشکی غرب کشور را دارد و ۱۸ تا ۲۵ درصد بیمارانی که در همدان درمان می‌شوند از استان‌های همجوار هستند

رشید حیدری مقدم با اشاره به اینکه همدان مرجعیت پزشکی غرب کشور را دارد و ۱۸ تا ۲۵ درصد بیمارانی که در همدان درمان می‌شوند از استان‌های همجوار هستند ضمن اینکه هیچ بیماری نبوده که برای دریافت خدمات معطل مانده باشد، گفت: بیماری کرونا موج به موج تعییر می‌کند و استراتژی ما نیز باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه در طرح تحول نظام سلامت ۱۴۰ تخت آی سی یو به بیمارستان‌های استان همدان اضافه شد در حالی که در بحران کرونا ۲۹۰ تخت ای سی یو فعال شد، گفت: تاکنون۳۰ هزار نفراز افراد های ریسک در استان همدان علیه بیماریکرونا واکسینه شده اند ضمن اینکه پایلوت کشوری فاز سوم تزریق واکسن پاستور در کشور هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان همچنین با بیان اینکه کشور در حال ورود به بحران جدی فقر ژنتیکی افراد هوشمند است، گفت: اکنون یا شاهد خروج نخبه‌ها از کشور هستیم یا اینکه این افراد تمایل به خارج شدن از کشور دارند که هرچه دیرتر فکری برای این قضیه کنیم، به ضرر ماست.

وی گفت: شرایط به گونه ای است که این سرمایه های ژنتیکی به آمریکا، اروپا و کانادا اضافه می شوند.

کد خبر: ۸۷٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha