۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
ضعف در سرمایه‌گذاری مانع تولید| استان سمنان فاقد آمایش سرزمینی درست است
بازار گزارش می‌دهد؛

ضعف در سرمایه‌گذاری مانع تولید| استان سمنان فاقد آمایش سرزمینی درست است

سمنان- استان سمنان دارای ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری است اما به دلیل فقدان آمایش سرزمینی درست و همچنین نداشتن تیم مذاکره‌کننده از آن‌ها بهره درست برده نشده‌است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان سمنان یکی از پرظرفیت‌ترین استان‌های کشور در بخش‌های مختلف شامل صنعت کشاورزی گردشگری معدن حتی پزشکی و شرکت‌های دانش بنیان صنایع دستی و غیره است اما مشکل اینجاست که نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذاران خوبی را برای این ظرفیت‌ها در سطح استان سمنان پیدا کنیم.

عوامل متعددی برای این ناکامی وجود دارد که نگذاشته به‌درستی بتوانیم شاهد ایجاد رغبت در بین سرمایه‌گذاران داخلی و به‌خصوص خارجی موفقیت‌هایی را کسب کنیم این عدم موفقیت همچنین توسعه اقتصادی استان سمنان را متأثر از خود کرده‌است و درنتیجه شاهد عدم توازن در توسعه اقتصادی این استان هستیم.

در این گزارش سعی داریم به شش مورد از مهم‌ترین موانع توسعه سرمایه‌گذاری در سطح استان سمنان با توجه به سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره رفع مانع گذاری و پشتیبانی از تولید بپردازیم موانعی که بسیاری شأن حتی نیاز به هزینه گزافی هم نداشته و رفع شان فقط نیازمند هنر مدیریتی مدیران ارشد استان سمنان است.

فقدان آمایش درست و مزیت شناسی
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این‌که فقدان آمایش سرزمینی درست یکی از موانع مهم ناتوانی در ایجاد رغبت بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در سطح استان سمنان است گفت: درصورتی‌که آمایش درستی از ظرفیت‌های استان سمنان موجود بود به‌راحتی می‌توانستیم مزیت هر منطقه را شناسایی و بر حسب آن مناطق مختلف استان را توسعه ببخشیم.

عوامل متعددی برای این ناکامی وجود دارد که نگذاشته به‌درستی بتوانیم شاهد ایجاد رغبت در بین سرمایه‌گذاران داخلی و به‌خصوص خارجی موفقیت‌هایی را کسب کنیم این عدم موفقیت همچنین توسعه اقتصادی استان سمنان را متأثر از خود کرده‌است و درنتیجه شاهد عدم توازن در توسعه اقتصادی این استان هستیم

حسن همتیان با بیان این‌که اگر آمایش درستی در استان سمنان وجود داشت امروز شاهد ایجاد کارخانه سیمان در یکی از خشک‌ترین مناطق استان یعنی بی ارجمند نبودیم بیان کرد: آمایش سرزمینی به ما فرصت ارائه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را می‌دهد و این موضوعی است که تاکنون به‌خوبی در استان ایجاد نشده‌است.

وی با بیان این‌که صنایع آب‌بر متأسفانه در سال‌های گذشته با این توهم که منابع آبی استان سمنان پایدار هستند سراسر استان را فراگرفتند افزود: نگاهی به آمار تعطیلی کارخانه‌های کاشی و سرامیک و همچنین عدم توانمندی معادن و صنایع تبدیلی برای ایجاد واحدهای تولیدی نشان از این ناتوانایی در آمایش درست سرزمینی دارد.

ضعف در سرمایه‌گذاری مانع تولید| استان سمنان فاقد آمایش سرزمینی درست است

تیم مذاکره کننده ندازیم
یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز با بیان این‌که فقدان تیم مذاکره‌کننده یکی از مهم‌ترین مشکلات استان سمنان است بیان داشت: ما در استان سمنان ظرفیت‌های وسیعی در بخش‌های صنعتی کشاورزی گردشگری و معدن داریم اما هرگز نتوانسته‌ایم از یک تیم رایزن اقتصادی به‌خوبی بهره ببریم که برای هر میزان از سرمایه در سطح استان سمنان طرحی را مدون کرده باشد.

مهدی کریمی گفت: وقتی تیم مذاکره‌کننده وجود داشته باشد حتی قبل‌از ورود سرمایه‌گذار به استان به‌خوبی می‌دانیم که چند طرح توسعه‌ای و تولیدی در چه مناطقی از استان سمنان به‌صورت شکیل و دسته‌بندی شده همراه با مزیت شناسی و امکان تأمین زیرساخت‌هایی مانند آب گاز برق و غیره وجود دارد و می‌توان پکیج‌های سرمایه‌گذاری را برحسب سرمایه و شرایط هر سرمایه‌گذار به آن‌ها ارائه کرد.

ما در استان سمنان ظرفیت‌های وسیعی در بخش‌های صنعتی کشاورزی گردشگری و معدن داریم اما هرگز نتوانسته‌ایم از یک تیم رایزن اقتصادی به‌خوبی بهره ببریم که برای هر میزان از سرمایه در سطح استان سمنان طرحی را مدون کرده باشد

وی افزود امروز با شرایط کنونی اقتصادی سرمایه‌گذاری با قبل تفاوت کرده و می‌بایست سرمایه‌گذار دست‌کم سه برابر سرمایه خود را آن‌هم در کوتاه‌ترین مدت یعنی بازه زمانی یک الی دو سال کسب کند وگرنه دست به سرمایه‌گذاری نخواهد زد البته هستند سرمایه‌گذاران هیجانی و یا آنانی که به موطن خود علاقه داشته و کمی صبر بیشتری دارند اما در شرایط کنونی اقتصادی نمی‌توان انتظار زیادی از سرمایه‌گذار بخش خصوصی داشت.

عدم شناخت موانع تولید و سرمایه گذاری
این مدرس دانشگاه با بیان این‌که ما نه‌تنها انواع سرمایه‌گذار را در استان سمنان نشناخته‌ایم بلکه حتی نتوانسته‌ایم پکیج‌های سرمایه‌گذاری مناسبی را با چند زبان ترجمه و به‌صورت کاملاً مدون تهیه کنیم گفت مشکل ما اینجاست که وقتی سرمایه‌گذاری مثلاً از وزارت‌خانه به استان سمنان فرستاده می‌شود تازه به فکر می‌افتیم که به وی چه چیزهایی را پیشنهاد دهیم زیرا از قبل فکر آن را نکرده‌ایم.

سومین مشکلی که سرمایه‌گذاری در استان سمنان با آن روبروست تغییر ماهیت روستا و شهر است به‌عبارت‌دیگر امروز روستاها دیگر تولیدکننده نیستند و متأسفانه به مصرف محصولات تولیدی در شهرها مبادرت می‌ورزند سیدرضا طباطبایی کارشناس اقتصادی دراین‌باره می‌گوید: وقتی ماهیت شهر و روستا با هم جابه‌جا می‌شود درواقع مزیت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی در این میان گم می‌شوند پس نمی‌توان به‌درستی انتظار داشت که از آن‌ها بهره خوبی نیز برده شود.

امروز روستاها دیگر تولیدکننده نیستند و متأسفانه به مصرف محصولات تولیدی در شهرها مبادرت می‌ورزند

طباطبایی با اشاره به ضعیف شدن روستاها و خالی شدن آن‌ها از جمعیت بیان کرد خشک‌سالی در دو دهه اخیر سبب شده تا کشاورزی که بنیان روستاها بود و می‌توانست صنعت دامداری صنایع دستی و گردشگری را نیز با خود به دوش بکشد امروز به یکی از بزرگ‌ترین معضلات استان سمنان بدل شده‌است.

وی افزود ما نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذار درستی را در بخش‌های صنایع تبدیلی و کشاورزی و حتی آب و انرژی داشته‌باشیم تا بتوانیم ماهیت تولیدگر روستاهایمان را حفظ کنیم و حالا که روستاها خالی از جمعیت و خشک شده‌اند نمی‌توان سرمایه‌گذار درستی برای آن‌ها پیدا کرد.

ضعف در سرمایه‌گذاری مانع تولید| استان سمنان فاقد آمایش سرزمینی درست است

بوروکراسی پیچیده در استان سمنان
این کارشناس با بیان این‌که دیگر معضل پیش روی سرمایه‌گذاری در استان سمنان بوروکراسی پیچیده است بیان داشت سرمایه‌گذاران امروز مانند گذشته صبر و تحمل ندارند و از سوی دیگر استان‌های صنعتی و بزرگ کشور مانند اصفهان و آذربایجان و حتی تهران و البرز در راستای رفع بروکراسی پیچیده آن‌قدر جذابیت برای سرمایه‌گذاران پدید آورده‌اند که اگر یک سرمایه‌گذار را تنها ده روز در استان معطل کنیم فوراً به استان دیگر مراجعه می‌کند.

طباطبایی بیان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری مانند ذوب‌آهن و کاغذ سنگی امروز در استان سمنان پشت درهای ادارات معطل هستند که فقط بدانند آیا با آن‌ها وام تعلق خواهد گرفت یا خیر؟جواب این سوال ساده بعضاً یک‌سال طول کشیده‌است درنتیجه نباید انتظار داشت که سرمایه‌گذار رغبت کافی داشته باشد و در استان سمنان بماند.

بسیاری از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری مانند ذوب‌آهن و کاغذ سنگی امروز در استان سمنان پشت درهای ادارات معطل هستند که فقط بدانند آیا به آن‌ها وام تعلق خواهد گرفت یا خیر

وی افزود سرمایه‌گذاران دانه‌درشت معمولاً با همدیگر در ارتباط هستند و کافی است یکی از این سرمایه‌گذاران در جمع همکاران خود از عدم حمایت سرمایه‌گذاری و بوروکراسی در استان سمنان سخن بگوید تا دیگر هیچ سرمایه‌گذاری به این استان مراجعه نکند.

خشکسالی و توسعه نامتوازن
در ادامه موانع سرمایه‌گذاری باید به خشک‌سالی نیز اشاره کرد موضوعی که سبب شده بسیاری از واحدهای تولیدی آب مورد نظرشان را آن‌طور که باید و شاید در اختیار نبینند در نتیجه برای مثال در شهرک صنعتی شاهرود به واسطه عدم داشتن آب کافی رغبتی هم برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

آخرین مانع سرمایه‌گذاری در استان سمنان توسعه نامتوازن است از مدت‌های قبل استان سمنان به دو بخش کشاورزی و صنعتی تقسیم و هر چه طرح صنعتی با اعتبارات کلان است در غرب استان استقرار یافته و هر چه طرح کشاورزی که به دلیل خشک‌سالی با مشکلات روبروست در شرق قرار گرفته درنتیجه وقتی سرمایه‌گذاری به استان سمنان مراجعه می‌کند با این دوگانگی روبرو می‌شود که اگر در شرق استان بخواهد بر روی صنعت سرمایه‌گذاری کند مبادا دچار مشکلاتی از جمله کم‌آبی و عدم تخصیص اعتبارات روبرو شود و برعکس اگر کسی در بخش کشاورزی غرب استان سرمایه‌گذاری کند چنین وضعیتی برای او در بخش کشاورزی پیش بیاید.

سرمایه‌گذاران دانه‌درشت معمولاً با همدیگر در ارتباط هستند و کافی است یکی از این سرمایه‌گذاران در جمع همکاران خود از عدم حمایت سرمایه‌گذاری و بروکراسی در استان سمنان سخن بگوید تا دیگر هیچ سرمایه‌گذاری به این استان مراجعه نکند

در خاتمه باید گفت فقدان آمایش سرزمینی درست نبود تیم مذاکره‌کننده تغییر ماهیت روستا و شهر بوروکراسی پیچیده خشک‌سالی و توسعه نامتوازن از موانع توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصاد در استان سمنان محسوب می‌شود حال باید دید مسئولان در سالی که مزین به مانع زدایی است در این خصوص چه تدبیری می‌اندیشند

کد خبر: ۸۵٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha