۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
ابتدای هفته خوب و انتهای هفته منفی در بورس | رشد بازار در گرو بالا رفتن ارزش معاملات
بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

ابتدای هفته خوب و انتهای هفته منفی در بورس | رشد بازار در گرو بالا رفتن ارزش معاملات

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلایل افت شاخص کل بورس در معاملات چهارشنبه مطرح کرد: اگر می‌خواهیم در هفته‌های آینده شاهد رشد بازار باشیم، در پله اول، باید ارزش معاملات بالا برود.

فاطمه میرزایی؛ بازار: هفته گذشته بازار در ابتدا صعودی بوده و در ادامه درجا زد، انتخاب رئیس جدید سازمان بورس می تواند بازار را در آینده صعودی کند در این باره و درباه وضعیت بازار در هفته آینده با محمدمبین شفیعی ناطق به گفتگو پرداخته ایم.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات آخرین روز هفته گذشته بازار اظهار کرد: حدود یک سال پیش، سهم‌ها با هم فرق می‌کردند و به طور مثال، چهار سهم مثبت می‌شدند و ۵ سهم دیگر منفی و در سال، شاید چند روز بود که همه با هم مثبت یا منفی شوند، اما در حال حاضر، اکثر روزها حرکت‌ها در بازار دسته‌جمعی شده و این حرکت همه‌گیر در بازار واقعا خسته‌کننده شده است و امیدواریم هر چه زودتر این هیجانات تموم بشه و بازار ما به آرامش برسد و متعادل باشد.

لیدر این روزهای بازار گروه پالایشی است و ورود پول خوبی را تجربه کرده است و می‌شود به آن‌ها برای بخشی از سبد سهام اشاره کرد، اما مشکل این روزهای بازار صرفا عدم اعتماد و ترسی است که در روح و روان معامله‌گران رسوخ  کرده  است. در نتیجه، پیشنهاد می‌شود در کوتاه مدت از رویکرد مالی رفتاری و اقتصادی سیاسی بیشتر به بازار نگاه شود

وی در ادامه تصریح کرد: هفته گذشته، سهام پرتراکنش و شاخص‌ساز برگشت‌های خوبی داشتند و به قیمت‌هایی رسیده بودند که واقعا ارزان و ارزنده بودند و این مدل از سهام بازار عملکرد و بازده بهتری از سهام کوچک و اصطلاحا شاخص هم وزن داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اعتقادات سهامداران و کارشناسان دیگر نسبت به این روزهای بازار سرمایه گفت: بعضی از سهامداران نسبت به رشد سهام بزرگ خوش‌بین نیستند و نظر بر این است که این رشدهای شاخص موقتی است و مجدد تغییر فاز را مشاهده خواهیم کرد، اما بعضی از کارشناسان بر این عقیده هستند که با وجود نوسانات بازار به محدوده کف رسیدیم و برگشت بازار در حال انجام است.

شفیعی ناطق افزود: به هر حال، اگر نظر اول را مدنظر قرار دهیم، با رشد سهام بزرگ بازار بقیه بازار هم راه خواهند افتاد و رشد می‌کنند و اگر این رشدهای هفته فعلی را تصنعی بدانیم منجر به این می‌شود که مجدد بازار در همه نمادها فشار فروش و عرضه زیاد شود. در نتیجه، سکان این روزها دسته بزرگان است و باید روند و تحرکات معاملاتی آن‌ها را دنبال کرد.

ارزش معاملات در هفته گذشته میانگین ده همتی داشت که خیلی بد نیست، ولی قطعا نمی‌تواند رشد بازار را (اگر معتقد به رشد باشیم) حمایت کند و برای اینکه در هفته پیش رو و هفته‌های بعد شاهد رشد و تقویت بازار باشیم، در پله اول، این ارزش باید به بالای ۱۵ همت برسد. در غیر این صورت، اصطلاحا یک بخش از بازی دچار مشکل خواهد بود

سهامداران در خرید سهم احتیاط کنند
وی با اشاره به اینکه سهامداران باید برای خرید احتیاط کنند، مطرح کرد: با توجه به این مفروضات، پیشنهاد می‌شود معامله‌گرانی که به تکنیکال وزن بیشتری می‌دهند منتظر یک تریگر برای ورود و خروج از بازار  باشند و صرف مثبت بودن و صف خرید یا فروش بودن یک نماد معروف اقدام به معامله نکنند.

این تحلیلگر بورس درباره لیدرهای این روزهای بازار و همچنین مشکلات آن اظهار کرد: لیدر این روزهای بازار گروه پالایشی است و ورود پول خوبی را تجربه کرده است و می‌شود به آن‌ها برای بخشی از سبد سهام اشاره کرد، اما مشکل این روزهای بازار صرفا عدم اعتماد و ترسی است که در روح و روان معامله‌گران رسوخ  کرده  است. در نتیجه، پیشنهاد می‌شود در کوتاه مدت از رویکرد مالی رفتاری و اقتصادی سیاسی بیشتر به بازار نگاه شود. هرچند، مشخص نیست که در بلندمدت تنها منطق پیروز ارزش و ارزندگی است یا خیر.

شفیعی ناطق خاطرنشان کرد: ارزش معاملات در هفته گذشته میانگین ده همتی داشت که خیلی بد نیست، ولی قطعا نمی‌تواند رشد بازار را (اگر معتقد به رشد باشیم) حمایت کند و برای اینکه در هفته پیش رو و هفته‌های بعد شاهد رشد و تقویت بازار باشیم، در پله اول، این ارزش باید به بالای ۱۵ همت برسد. در غیر این صورت، اصطلاحا یک بخش از بازی دچار مشکل خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد: در هفته‌ای که گذشت، ریاست سازمان بورس تغییر کرد و همچنین برخی قوانین جدید هم پیشنهاد شد که به فال نیک گرفته می‌شوند و تا مشخص نشدن کم و کیف ماجرا خیلی در تحلیل‌ها وزنی به این اتفافات نمی‌توان داد.

کد خبر: ۷۰٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha