۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
احداث مزارع خورشیدی در آلاسکا
انقلاب انرژی های نو در جهان

احداث مزارع خورشیدی در آلاسکا

ظرفیت پنل‌های انرژی خورشیدی جهان تا سال ۲۰۲۳ به یک تریلیون وات می‌رسد و حدود 20 درصد پنل های خورشیدی جهان مربوط به کشورهای آسیایی از جمله چین، هند و ژاپن خواهد بود.

بازار، فاطمه محمدی پور: انرژی خورشیدی سریع‌ترین منبع انرژی روبه رشد در جهان است و منبع اصلی تولید انرژی‌ پاک محسوب می‌شود. این نوع انرژی یکی از محبوب‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر است که در سال‌های اخیر با استقبال چشمگیری در سراسر جهان روبرو بوده است؛ این محبوبیت در کشورهای آفتابگیری همچون چین و ایالات متحده آمریکا بسیار دیده می‌شود که در حدود دو سوم از سهم پیشرفت در بهره‌برداری از انرژی خورشیدی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

در طی سال های اخیر، دولت ها در سراسر جهان اقدامات متعددی در جهت ترغیب کردن کشورها در راستای استفاده از انرژی خورشیدی انجام داده اند. از جمله این اقدامات می توان به Feed-in Tariffs اشاره نمود، سیستمی که جهت ترغیب استفاده از انرژی های تجدید پذیرمی‌باشد به‌ اینگونه که به صنایعی که برق مصرفی‌ خود را تولید می‌کنند هزینه‌ای پرداخت می‌شود.

احداث مزارع خورشیدی در آلاسکا

به نقل از نیویورک تایمز، نفوذ انرژی خورشیدی به منابع تأمین انرژی جهان به حدی افزایش یافته است که امروزه حتی در غیرمنتظره ترین نقاط زمین نیز شاهد احداث مزارع خورشیدی عظیم هستیم. شاید غیرمنتظره ‌ترین نقطه زمین قطب شمال و در ۸۰کیلومتری شمال شهر انکوریج آلاسکا، منطقه‌ای که دمای هوا در آن به ۱۸- درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد، باشد که در آن مزرعه‌ خورشیدی با پنل‌هایی پوشیده از یخ احداث شده است.

تقریبا ۸۵ درصد از کل اراضی ایالت آلاسکا را خاک منجمد پوشانده است و حتی در جنوبی‌ترین نقاط این ایالت نیز شاهد کم‌ترین میزان دریافت تابش خورشیدی طی فصل زمستان هستیم. اما مزرعه‌ی خورشیدی واقع در منطقه‌ی ویلو ثابت کرده است که حتی در شرایط آب‌وهوایی نامساعد و فوق‌العاده سرد مناطق شمالی نیز می‌توان از انرژی خورشیدی استفاده نمود.

برآوردها نشان می‌دهد که خروجی انرژی الکتریکی در منطقه آلاسکا به ۱/۳۵ مگاوات‌ساعت در سال خواهد رسید که برای تأمین انرژی موردنیاز حدود ۱۲۰ خانوار در تمامی سال کافی خواهد بود. بنابر داده‌های ارائه شده  در آلاسکا در سال ۲۰۱۸ تنها ۳۳ خانوار از سامانه‌های خورشیدی برخوردار بودند، درحالی‌که این آمار در سال ۲۰۱۹ به ۱۶۳ خانوار رسیده است.

چشم‌انداز بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در مناطق پوشیده از یخ و برف شمالی خود حاکی از کارایی سیاست‌های مبتنی‌بر انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق دوردست جهان است. اکنون فناوری فتوولتائیک توانسته تا سقف خانه‌های واقع در سرزمین‌های پوشیده از یخ آلاسکا نفوذ کند. واضح‌ترین پیام چنین تحولاتی آن است که انقلاب انرژی‌های نو در جهان آغاز شده است.

تاثیر انرژی خورشیدی بر انتشار کربن

گفتنی است که طی فصل بهار، بازتاب نور از سطح برف روی زمین کمک شایانی به افزایش تولید انرژی خورشیدی می‌کند. باوجود محدودیت تولید در ماه‌های زمستان، انرژی خورشیدی همچنان به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش انتشار کربن در نواحی شمالی مطرح است.

 اخیرا به‌دلیل آثار شدید ناشی از تغییرات اقلیمی در این نواحی، یافتن راهکارهای بومی به‌شدت موردتوجه قرار گرفته است. با سقوط هزینه‌های مربوط به تجهیزات خورشیدی، هم‌اکنون انرژی خورشیدی در جهان نسبت‌به سوخت‌های فسیلی نظیر زغال‌سنگ ارزان‌تر شده است. این بدان معنا است که ما گزینه‌ای در اختیار داریم که نه‌تنها از اثرات زیست‌محیطی مثبت برخوردار است، بلکه رقابتی بوده و  اثرات اقتتصادی مثبتی به‌همراه دارد.

بزرگترین مزارع خورشیدی در جهان

پارک خورشیدی صحرای تنگر،  بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی در حال کار جهان است. این مزرعه خورشیدی در کویر تنگر چین واقع شده که توانایی تولید یک‌هزار و ۵۴۷ مگاوات انرژی را دارد و در حال حاضر بزرگ‌ترین کارخانه فتوولتائیک جهان از نظر اندازه و تولید نیرو به حساب می‌آید.

پارک خورشیدی بادلا، یکی از بزرگترین مزارع خورشیدی در جهان می باشد که تاسیسات آن به سرعت در حال گسترش بوده است. در حال حاضر بیش از یک میلیون پنل خورشیدی در این پارک وجود دارد که به عنوان جواهر راجستان و شاهکار برنامه انرژی خورشیدی هند شناخته می‌شود.

پارک خورشیدی سد لانگ‌ینگ‌سیا، که در فلات تبت چین واقع شده است با ظرفیت تولید ۸۵۰ مگاوات انرژی، توانایی تأمین انرژی موردنیاز برای ۲۰۰هزار خانوار را دارد. این مزرعه خورشیدی با سد هیدروالکتریک 1.280 مگاواتی لانگ‌ینگ‌سیا ادغام شده است، به طوریکه این دو منبع توان، مکمل یکدیگر هستند.

تأسیسات خورشیدی ویلانوا، که در کواهویلا، مکزیک واقع شده است. هدف این تأسیسات در مکزیک دستیابی به 1700 گیگاوات در ساعت انرژی، البته زمانیکه این پایگاه به حداکثر توان خود برسد است. این تسهیلات بخشی از تعهد مکزیک برای تولید 35 درصد برق خود از منابع پاک تا سال 2024 است.

مزرعه خورشیدی سولار استار که یکی از بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی در ایالات متحده آمریکا و مراکز قدیمی‌تر تولید انرژی خورشیدی در جهان است. ساخت و ساز آن در سال 2013 شروع شده و در سال 2015 تکمیل شد. این تأسیسات شامل 1.7 میلیون پنل خورشیدی است که می‌توانند میزان برقی به اندازه تقریبی 255،000 خانه را تامین کنند.

براساس آخرین اطلاعات آماری منتشرشده از سوی Wood Mackenzie Power & Renewables، طی سه سال آینده، در سراسر جهان پنل‌های خورشیدی بیشتری نصب خواهد شد که می‌توانند ظرفیتی در حدود یک تریلیون وات داشته باشند. در حدود ۲۰ درصد از کل پنل‌های خورشیدی جهان تا سال ۲۰۲۳، مربوط به کشورهای آسیایی از جمله چین، هند و ژاپن خواهد بود.

موقعیت ایران و انرژی خورشیدی 300 روز آفتابی در 90 درصد خاک کشور، ایران را پایگاهی ایده‌آل برای استقرار انرژی خورشیدی می‌کند. امیدواریم ایران نیز روزی در این لیست جایگاهی داشته باشد. چون هم کشوری پهناور هستیم و هم میزان تابش خورشید در سال در تمامی نقاط کشور بالاست و تولید انرژی از این منبع تجدید پذیر بسیار با صرفه و به دور از آلودگی های زیست محیطی سوخت های فسیلی است.

کد خبر: ۶٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha