۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
بورس به کام تک سهم‌های کوچک و متوسط
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بورس به کام تک سهم‌های کوچک و متوسط

یک کارشناس بازار سرمایه روند معاملات امروز بازار را تحلیل کرد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده هستند که گروه خودرویی و بانکی این بازار اصلاحات خود را انجام داده‌اند و انتظار می‌رود که این دو گروه با قرار گرفتن روی ریل صعودی، کار خود را آغاز کنند و بازار را بالا بکشند. علاوه بر این، بازار در این روزها می‌تواند از توقف بازارهای موازی از جمله ارز، خودرو و سکه و همچنین بالا رفتن قیمت‌های جهانی در حوزه فلزات ارزشمند و نفت بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خواهد بود و با این تفاسیر، باز هم باید انتظار رشد بهتر از بازار را داشته باشیم.

وضعیت امروز بازار بورس
محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز این بازار اظهار کرد: بازار امروز در شرایطی به پایان رسید که شاخص کل و هم‌وزن با رشد همراه بودند ولی عمده سهم‌های شاخص‌ساز باز هم با فشار فروش و عرضه‌های زیاد همراه بود و سهم گروه‌های خودرویی، پالایشی و همچنین شستا و فلزی‌ها و بانکی‌ها فعلا با فشار فروش همراه هستند.

وی در ادامه گفت: با توجه به عرضه‌های شدیدی که این سهم‌ها در هفته‌های گذشته داشته‌اند، اعتماد به این نمادها کمرنگ شده است. با این حال، این قیمت‌ها به کف خود رسیده است و انتظار می‌رود که با این قیمت‌های پایین تقاضای بیشتری در بازار به وجود بیاید.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه گروه‌های کوچک بازار مانند لیزینگ، بیمه و ساختمانی امروز با افزایش تقاضا همراه بودند، تصریح کرد: جدا از این گروه‌ها که در بازه مثبت جابجا می‌شدند، تک‌سهم‌های کوچک بازار و گروه‌های متفاوت پرتقاضا دنبال می‌شدند.

شفیعی ناطق بیان کرد: امروز ارزش معاملات باز هم در حوالی ۱۶ همت قرار داشت و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هم پول حقیقی وارد بازار شد اما مسئله‌ای که بسیاری از فعالان بازار را دچار ابهام کرده این است که سهم‌های کوچک بازار در حال نزدیک شدن به واحد مقاومتی خود هستند و انتظار می‌رود در شاخص کل هم‌وزن آهسته آهسته شاهد خیلی از سهم‌ها وارد فاز اصلاح شوند و پول در بازار به گردش بیفتد.

وی افزود: از طرف دیگر، سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز در حال رسیدن به ناحیه‌های حمایتی خود هستند اما مومنتوم قوی برای شاخص دیده نمی‌شود و همین مسائل بازار را وارد ابهاماتی کرده است که نمی‌تواند فعالان بازار را برای ادامه فعالیت امیدوار کند ولی در کل، می‌توان این امید را داشت که فعالیت بازار تا انتهای سال جاری به صورت متعادل و صعودی کار خود را ادامه دهد و بازار نمی‌تواند رشد یا افت شارپی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره ابهامات موجود در بازار مطرح کرد: در حال حاضر، بازار ما دچار ابهاماتی اساسی است. به عنوان مثال، نمی‌توان تصمیم گرفت که دلار برای گروه دارویی با نرخ ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود یا نرخی دیگر. علاوه بر این، مشخص نیست که چه تصمیمی برای بودجه گرفته خواهد شد و یا هنوز مشخص نیست که پایه‌های مالیاتی شامل چه افرادی خواهد شد. در کنار این مسائل، میزان کسری بودجه و همچنین معافیت‌های مالیاتی صادرات و همچنین میزان تورم کشور در وضعیتی مبهم قرار دارند.

شفیعی ناطق تأکید کرد: به طور کلی، مشخص نیست که روند کاری دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مشخص نیست و بازار با نمی‌دانم‌های زیادی روبه‌رو است و در این میان، هیچ گزارشی از تصمیم‌ها و اقدامات دولت نداریم. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که سرمایه‌گذاران با احتیاط و دست به عصا حرکت کنند و با اطلاعات کافی نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند. بنابراین، می‌توان گفت اصلی‌ترین رکن در بازار سرمایه برای ما باید حفظ سرمایه باشد تا فضای بازار روشن‌تر شود.

وی در انتها گفت: در عین حال، گفته می‌شود که با توجه به حجم معاملات در بازار و رکودی که در بازارهای موازی مشاهده می‌کنیم، فعلا سهام داشتن در این بازار خصوصا در سهم‌های بزرگ ترسناک به نظر نمی‌رسد اما مهم‌ترین مسئله این است که سرمایه‌گذاران باید در قیمت‌های مناسب سهام مورد نظر خود را خریداری کنند.

کد خبر: ۶۲٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha