۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
ظرفیت های تجاری ایران و پاکستان رشد می‌کند
توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه؛

ظرفیت های تجاری ایران و پاکستان رشد می‌کند

روز ۱۹ دسامبر سال جاری (چهار روز آینده) دومین مسیر تجارت زمینی ایران و پاکستان راه اندازی می شود. مسیری که می تواند برای تجارت انواع میوه و سبزی و دام و گوشت و فراورده های نفتی استفاده شود.

بازار؛ گروه بین الملل: به دنبال خروج امریکا از توافق هسته ای ایران و کارشکنی های اروپا، کارشناسان اقتصادی بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای همسایه تاکید کردند. سیاستی که در از دیدگاه اقتصادی بسیار قابل تایید است و می تواند منافع مالی زیادی را برای کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر هم نشان می دهد ایران در همین مسیر حرکت کرده است. از یک طرف راه اندازی راه آهن ایران و افغانستان است که می تواند ظرفیت تجارت دو طرف را افزایش دهد و به بهبود روابط سیاسی و اجتماعی دو کشور بیانجامد و از طرف دیگر باز شدن یک مسیر دیگر در مرز ایران و پاکستان برای تجارت دو کشور است. مسیری که می تواند زمینه ساز افزایش ظرفیت انتقال بار بین دو کشور شود و در نهایت منافع مالی زیادی را برای هر دو کشور به همراه بیاورد.

 نشریه پاکستان تودی در گزارش امروز خود با اشاره به این تحول بزرگ در عرصه تجارت دو کشور همسایه ایران و پاکستان نوشت: «دو کشور در نظر دارند روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه را افزایش دهند و افزایش مسیرهای تجاری هم با همین هدف انجام شده است. قرار است این مسیر تازه تجارت زمینی بین دو کشور از روز ۱۹ دسامبر سال جاری   مورد استفاده قرار بگیرد و گام بلندی در جهت تقویت روابط اقتصادی دو کشور برداشته شود.این مسیر از بندر چابهار ایران در استان سیستان و بلوچستان شروع می شود و ۱۳۰ کیلومتر در خاک ایران  است و در در مرز ریمدان متعلق به کشور پاکستان وارد این کشور می شود.»

تجارت کدام کالاها از این مسیر انجام می شود
«پاکستان تودی» در گزارش اخیر خود نوشت که از مسیر تجاری تازه تجارت انواع میوه ، دام زنده و گوشت حیوانات، مصالح ساختمانی و فراورده های نفتی انجام می شود. به منظور تسهیل این فرایند طرف ایرانی در مرز تازه تجاری ایران و پاکستان مجهز به سیستم های  ارتباطی مدرن است و محفظه هایی برای نگهداری دام و سبزیجات و ارزیابی کیفی آنها پیش از ورود به بازار مصرف ایران دارد. از طرف دیگر از آنجا که پاکستان یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده انبه در دنیا است و قرار است این محصول را به ایران صادر کند، انبارهایی برای نگهداری انبه در این خط مرزی ساخته شده است که می تواند زمینه را برای افزایش واردات این میوه ارزشمند را فراهم کند. ایران هم در صادرات نفت و فراورده های نفتی به پاکستان نقش مهمی ایفا خواهد کرد و از طریق این مرز زمینی انواع محصولات حوزه انرژی را صادر می کند.

تا کنون تنها یک مرز زمینی برای انتقال کالا بین دو کشور وجود داشته است  و آن مرز مشترک میرجاوه- تفتان است که طولی بیش از ۹۰۹ کیلومتر دارد و اصلی ترین مسیر تجاری این دو کشور همسایه است.

هند هم مایل به توسعه همکاری اقتصادی با ایران است
کشور دیگری که انتظار می رود در آینده نزدیک همکاری اقتصادی گسترده ای را با ایران شروع کند کشور هند است. این کشور بعد از انتخاب جو بایدن در امریکا رسما خبر از تمایل خود برای خرید نفت ایران داد. وزیر انرژی هند اعلام کرد که ایران یکی از اصلی ترین صادرکنندگان نفت به هند بوده است و با برداشته شدن تحریم های نفتی، خرید نفت از ایران را از می گیرد.

 از طرف دیگر سرمایه گذاری هند در بندر چابهار و تلاش این کشور برای توسعه کار این بندر هم مساله ای است که رسانه های دنیا مد نظر قرار می دهند. اخیرا هم خبری از  ابراز تمایل ازبکستان برای استفاده از بندر چابهار به منظور تراتزیت کالاهای مختلف منتشر شد که نشان از افزایش قدرت این بندر در عرصه اقتصادی داشت. قرار بر این است که اولین مذاکره سه جانبه بین ایران و هند و ازبکستان در مورد استفاده از بندر چابهار به زودی شروع شود ولی هنوز زمان بندی دقیق ارایه نشده است.

خبرهایی که در این روزها در مورد رابطه اقتصادی ایران و همایگانش به گوش می رسد ، نشان از تغییر سیاست این کشورو تلاش برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه دارد. سیاستی که برای اقتصاد ایران منافع زیادی دارد و می تواند از فشار تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران بر روی اقتصاد این کشور بکاهد.

نشریه «اکونومیک تایمز» هند در این مورد نوشت: «ایران به دلیل دارا بودن منابع ارزشمند انرژی و واقع شدن در منطقه ای استراتژیک و مهم می تواند جایگاه مهمی در تجارت منطقه ایفا کند. این کشور هم در خاورمیانه و هم در آسیای میانه کشوری مهم و قدرتمند است و استفاده از این فرصت می تواند تاب آوری اقتصاد این کشور را افزایش دهد و آسیب پذیری این کشور را در برابر سیاستهای اقتصادی غرب کم کند.»

کد خبر: ۶۰٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha