۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
سیاست بایدن در قبال ایران به انتخابات ۱۴۰۰ بستگی دارد/ باید مراقب مافیای آمریکا در بازار طلا و ارز ایران بود
استاد دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با بازار:

سیاست بایدن در قبال ایران به انتخابات ۱۴۰۰ بستگی دارد/ باید مراقب مافیای آمریکا در بازار طلا و ارز ایران بود

پروفسور «الکساندر آزادگان» معتقد است سیاست بایدن در قبال ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ۱۴۰۰ بستگی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: «جو بایدن» در مطلبی که اخیرا در سی ان ان منتشر شد سیاستی سه مرحله ای مقابل ایران ارائه داد. بر این اساس او سه مرحله مذاکرات هسته ای، مسائل منطقه ای، موضوع موشکی و حقوق بشر را ذیل یک پکیج ارائه داد. موضوع مهم در این میان زمان بندی است. به این معنا که آیا بایدن موضوع هسته ای را مستقل در نظر می گیرد یا به مسائل موشکی و مسائل منطقه ای پیوند می زند. اگر چنین پیوندی صورت گیرد احتمال حصول توافق به صفر نزدیک می شود. بر این اساس استدلال می شود ممکن است او درصدد باشد هر موضوعی جدا و مستقل در مذاکرات احتمالی با ایران در نظر گرفته شود.

در این راستا پروفسور «الکساندر آزادگان» استاد مدیریت استراتژیک جهانی و اقتصاد سیاسی بین المللی در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا به خبرنگار بازار گفت: بایدن از سیاست گام به گام مقابل ایران صحبت نموده و این سیاست با رفت و آمد روسای جمهور در آمریکا تغییر نمی کند. روسای جمهور و کابینه آنها صرفا مهره های اجرای این سیاست ها هستند. باید گفت تمامی سیاست های ترامپ مقابل ایران با شکست مواجه شده و ترامپ در آرزوی تلفن از تهران ماند.

وی افزود: واشنگتن نفع خود را در مذاکره و انداختن ایران در تله موافقت های اجباری بین المللی می داند به همین منظور به دولتی در ایران احتیاج دارد که علاقمند به مذاکره و دادن امتیاز باشد. در مورد گام اول بایدن باید گفت بایدن مجبور است به وعده های انتخاباتی اش در همان ابتدای ورودش به کاخ سفید عمل نموده و به برجام بازگردد - با توجه به این نکته مهم که مشاورانش از بازگشت مشروط به برجام سخن گفته اند و اینکه مذاکرات آتی باید در راستای توافق نامه جدیدی باشد که جایگزین برجام خواهد بود. آقای ظریف باید بداند که روابط با بایدن و تیمش شخصی نبوده و بر اساس چارچوب های سیاسی و اقتصادی است. بنابراین وی نمی تواند با استفاده از روابط شخصی خود با بایدن به نفع ایران عمل کند.

استاد دانشگاه کالیفرنیا در مورد گام اول بایدن گفت: بایدن در گام اول تحریم های نمادین علیه اشخاص و ... را حذف خواهد کرد و این مهم باعث خوشحالی و سرخوشی در ایران خواهد شد و نشان می دهد بایدن و تیمش به دنبال آشتی با ایران هستند. بنابراین بازگشت غیرکامل به برجام و کاهش تحریم ها که هدف آن کاهش حمله به نظامیان آمریکایی و تاسیسات نفتی در خاورمیانه است از اقدامات اولیه بایدن در قبال ایران خواهد بود.

وی در مورد گام دوم بایدن گفت: بایدن و تیم وی تلاش خواهند کرد تا دولتی اصلاح طلب و شخص ظریف به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوند و بایدن اگر بخواهد توافقی جدید در کوتاه مدت با ایران داشته باشد باید تایید کنگره را قبل از انتخابات ۱۴۰۰ ایران به دست آورده و این امر زمان بر خواهد بود. بنابراین بایدن با تهران توافق جدید نخواهد داشت و سعی بر حذف و اصلاح برخی مفاد برجام داشته و این مهم رفع محدودیت های هسته ای ایران را مشخص خواهد کرد.

آزادگان در مورد گام سوم بایدن گفت: تنها سلاح واشنگتن در قبال ایران مافیای واشنگتن در بازار ارز،  طلا و همچنین مافیای اقتصادی در ایران است و واشنگتن در اعمال فشار بر بازار ارز ایران نقشی ندارد. این مافیا برخی از رانت های سیاسی اقتصادی ایران را برای ادامه قدرت خود گروگان گرفته اند و واشنگتن از این اهرم فشار همراه با ایجاد فضای روانی منفی و توافق های بعدی که با ایران خواهد داشت، بر دولت آینده ایران اعمال خواهد کرد و هدف آن ایجاد محدودیت بر برنامه موشکی و محدود کردن نفوذ منطقه ای ایران و همچنین سرکوب متحدان ایران در منطقه خواهد بود.

وی افزود: بایدن سعی خواهد کرد با مذاکره کنندگان ایرانی به توافق برسد. اما اگر دولت انقلابی و اصول گرا بر سر کار آید کار واشنگتن سخت تر خواهد شد و در راه گرفتن امتیاز بی حد با مانع مواجه خواهد شد. ضمن اینکه یک دولت اصول گرا وابستگی دولت ایران به اقتصاد را کاهش داده و می تواند با مافیای ارز مقابله کند. این دولت همچنین می تواند سلطه دلار بر اقتصاد ایران را کاهش داده و به ایجاد ائتلاف های سیاسی و اقتصادی با کشورهای متحد و دوست ایران بپردازد و به جای سیاست مهار، قدرت ایران را افزایش دهد. پس اینکه بایدن چه سیاستی در مقابل ایران  اتخاذ خواهد کرد به شرایط داخلی و رئیس جمهور آینده ایران بستگی خواهد داشت.

کد خبر: ۵۹٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha