۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
ارزآوری ۲ میلیون یورویی شرکت های دانش بنیان استان مرکزی
فعالیت ۱۶۰ واحد فناور؛

ارزآوری ۲ میلیون یورویی شرکت های دانش بنیان استان مرکزی

اراک- یکصد و ۶۰ شرکت دانش بنیان به عنوان مهم ترین مراکز ارزآور و بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی فعالیت دارند، که البته در سال گذشته نیز ۲ میلیون یورو ارزآوری برای کشور داشته اند.

بازار؛ امروزه و در دنیایی که پیشرفت علوم نوین به صورت لحظه ای در حال وقوع است، شرکت های دانش بنیان حرف اول را در تجارت و کسب و کار به روز می زنند، اما « شرکت دانش بنیان» چیست؟

آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان، پاسخ این سوال را این گونه می دهد: شرکت های دانش بنیان ،موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت ، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می شود.

طبق این آیین نامه،شرکت های دانش بنیان ،اهدافی نظیر، ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های  ‌پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند.

همان طور که از تعریف بالا مشخص است، شرکت های دانش بنیان به منظور افزایش علم و ثروت و توسعه اقتصادی بر پایه دانش ایجاد می شوند.

۲ میلیون یورو درآمد ارزی واحدهای فناور در سال جاری

این شرکت ها معمولا در اماکنی با عنوان « پارک های علم و فناوری» مستقر شده و به فعالیت خود ادامه می دهند، که استان مرکزی به عنوان مهد صنعت کشور از شهریور ماه سال ۱۳۸۱ و بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، دارای پارک علم و فناوری در سطح یک کشوری و در اراک شد.

اما این پارک چه ویژگی هایی دارد و چند شرکت در آن فعالیت می کنند، سوالی است، که رییس پارک علم و فناوری استان مرکزی در پاسخ به آن می گوید: در حال حاضر۱۶۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در این استان فعالیت دارند، که در سال گذشته نزدیک به ۲ میلیون یورو درآمد ارزی و بیش از ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشتند.

محمد رفیعی در عین حال ظرفیت درآمدی استان مرکزی از شرکت های دانش بنیان را بیش از این میزان دانست و اضافه کرد: ظرفیت وجود صنایع سنگین و تعدد صنایع مختلف در استان مرکزی زمینه ساز درآمد بهتر و بیشتر برای شرکت های دانش بنیان در این استان است، که در حال حرکت به سوی این هدف هستیم، اما به دلیل فراهم نبودن اکوسیستم، هنوز موفق به نیل به آن نشدیم، البته از جایگاه فعلی راضی هستیم، اما آن را کافی نمی دانیم.

وی با اشاره به جایگاه چهارم استان مرکزی در صنعت کشور و رتبه سوم این استان در کل ارزش تولید کالاها و خدمات در کشور (جی. دی. پی) افزود: معتقدم اگر بتوانیم، اکوسیستم لازم را فراهم کنیم و خلا موجود میان صنعت و دانشگاه را پر کنیم، شاهد درآمد بیشتر و رشد سریع تر شرکت های فناور فعال در پارک علم و فناوری استان مرکزی خواهیم بود.

ولی این شرکت های دانش بنیان نیاز به حمایت مسئولین دارند، تا بتوانند، حرف برای گفتن داشته باشند و راحت تر به اهداف از پیش تعیین شده برسند، در این خصوص نیز از رییس پارک علم و فناوری استان مرکزی سوال پرسیدیم، که در پاسخ به آن به خبرنگار بازار گفت: بله حمایت هایی که از این شرکت ها انجام می شود، هم عملی و اجرایی است و در حد شعار باقی نمی ماند و هم بسته ای کامل شامل بسته‌های آموزشی و معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت است.

رفیعی توضیح داد: خوب است، بدانید، عوارض گمرکی بر اساس ماده ۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با نرخ بهره بسیار پایین انجام می‌شود، همچنین این شرکت ها می توانند خدمات آزمایشگاهی و کارگاه‌های شبکه‌سازی را نیز با کم ترین نرخ دریافت کنند.

رییس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: در همین راستا در سال جاری به شرکت های دانش بنیان استان ۳ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ بهره پایین داده شد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که چه خدماتی به شرکت های مستقر در این پارک ارائه می شود، گفت: دفتر کار با قیمت بسیار پایین به آن ها اجاره داده می شود و نیز خدمات شبکه LAN و اینترنت و نیز فراهم کردن سالن های جلسات و سمینار به آن ها داده می شود و نیز حتی مشاوره های بازاریابی و ارائه خدمات توسعه کسب و کار و بازار فروش محصولات ارائه می شود.

احداث شرکت دانش بنیان سرمایه اندکی می خواهد ولی سود بالایی دارد

شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید چسب های ساختمانی، طراحی ماشین جا به جایی درخت به همراه ریشه و خاک بدون نیاز به قطع ، تولید بازی‌های رایانه‌ای بومی ، تولید انواع بلوک بتنی سبک گازی ، ساخت شیرهای کنترلی توپی صنایع نفت و گاز ، طراحی و ساخت دستگاه های مورد نیاز خط تولید مخازن CNG ، طراحی و ساخت ، تهیه نقشه های هوشمند موضوعی برای موبایل ،دستگاه ژنراتور خورشیدی ، سامانه مانیتورینگ، پایش و کنترل راه دور ، طراحی وساخت پهباد سم پاش و بذرپاش محصولات کشاورزی و ده ها واحد فناور دیگری که در پارک علم و فناوری استان مرکزی مستقر هستند، در زمینه ارتقا سطح تکنولوژی های نوین در عرصه های مختلف این کشور گام بر می دارند.

مدیر یکی از این شرکت های دانش بنیان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری اندکی می طلبد، اما اشتغال زایی و آورده قابل توجهی برای کشور دارد و زیرساخت‌های نوآوری مورد نیاز در پارک‌ علم فناوری استان مرکزی ایجاد شده است و عمده دانشگاه‌های استان نیز درگیر مفهوم کارآفرینی شده‌اند و از این بابت باید از اقدامات انجام شده تشکر کرد.

دولتی ها به خرید محصولات خارجی علاقه مند هستند

وی ظرفیت صنعتی استان مرکزی را قابل توجه دانست و افزود: در حال حاضر در این استان امکانات لازم فراهم است، نیروی انسانی خلاق و با انگیزه هم داریم و پردیس جدید پارک علم و فناوری استان نیز در حال راه اندازی است و مشکلات آن حل شده است و می تواند، فرصت خوبی برای واحدهای فناور برای حضور بیش از پیش در این پردیس و پارک علم و فناوری استان به عنوان یکی از قطب های صنعت کشور است.

این فعال واحدهای فناور در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که چه موانعی بر سر راه این شرکت ها وجود دارد، گفت: متاسفانه محدودیت منابع مالی برای پرداخت تسهیلات به واحدهای فناور سبب شده تا مشکلات مالی مانع توسعه این شرکت ها به آن میزانی که مطالبه وجود دارد، شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر چون بیشترین مشتری ما در شرکت های دانش بنیان دولت یا شرکت های نیمه دولتی و وابسته به دولت هستند، مبالغ مربوط به محصولات فروخته شده و یا خدمات ارائه شده با تاخیرهایی غیرقابل توجیه به دستمان می رسد، که با توجه به تورم موجود در کشور، گاهی سبب کاهش شدید سود فروش و یا حتی ضرر می شود، در برخی مواقع نیز دیده می شود، که تمایل دستگاه های دولتی خرید محصولات خارجی است، که مشابه آن در داخل تولید می شود.

این مدیر شرکت دانش بنیان افزود: جالب اینجا است، که برای خرید محصولات خارجی پول نقد پرداخت می شود، اما برای خرید محصولات ارزان قیمت تر داخلی پول نیست.

با نگاهی به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، متوجه می شویم، که حمایت از فناوری های دانش بنیان به عنوان یکی از موارد اشتغال زا در این سیاست ها مورد تاکید قرار گرفته است و البته پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه در استان مرکزی شاهد هستیم، اما این پیشرفت ها کافی نیست و باید با حمایت های بیشتر و ایجاد انگیزه در فعالان واحدهای فناور به سوی توسعه روز افزون پیش رویم.

کد خبر: ۵٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha