۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
صندوق ضمانت صادرات کفایت سرمایه برای پوشش ریسک تجاری ندارد
رئیس کمیته تسهیل تجارت اتاق تهران در گفتگو با بازار:

صندوق ضمانت صادرات کفایت سرمایه برای پوشش ریسک تجاری ندارد

 رئیس کمیته تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران گفت: ورود ایران به زون قرمز ریسک اقتصادی امکان جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران را به حداقل می رساند.

چندی پیش بود که اتحادیه  اروپا اعلام کرد گزینه snapback  را برای ایران فعال می کند و همین امر OECD را مجاب کرد تا ایران را در گروه هفت ریسک تجاری قرار دهد که با این اقدام، ایران جزو گروه ناامن ترین کشورها برای جذب سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود و این درحالیست که واقعیت چنین نیست و یکی از تبعات زورگویی های سیاسی آمریکا و همدستانش بر اقتصاد ایران در قالب قراردادن ایران در گروه هفت ریسک اقتصادی خودنمایی کرده است.

بدون تردید دشمنی های آمریکا با ایران تمامی ندارد تا جایی که  هر روز تحریم های جدید علیه کشور ما با هدف پذیرش خواسته های سیاسی آمریکا و متحدانش وضع می شود حال سوال این است که تبعات این اقدام بر اقتصاد ایران چیست و چگونه می توان از تبعات منفی قرارگرفتن ایران در گروه هفت ریسک اقتصادی عبور کرد.

برقراری روابط تجاری با ایران با معیارهای واقعی

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره تبعات قرارگرفتن ایران در گروه هفت ریسک اقتصادی بر روابط تجاری و اقتصادی کشور گفت: میزان ریسک تجاری هر کشور برسطح جذب سرمایه گذاری خارجی و روابط بانکی بین المللی و استفاده از فاینانس و کردیت لاین ها اثرگذار است.

رئیس کمیته تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران افزود: باتوجه به اعمال تحریم های شدید علیه ایران از سوی آمریکا و متحدانش، ایران با تعداد زیادی از کشورها روابط بانکی ندارد بنابراین قرارگرفتن ایران در زون قرمز ریسک اقتصادی تاثیری تاثیری بر روابط بانکی ما ندارد.

وی ادامه داد: مهمترین بخشی که قرارگرفتن ایران در زون قرمز از آن اثرپذیری بسیار بالایی دارد، میزان جذب سرمایه گذاری است.

لاهوتی با بیان اینکه بعد از تحریم ها سرمایه گذاران خارجی یک به یک ایران را ترک کردند، تصریح کرد: خروج سرمایه  گذاران خارجی از ایران به حدی بوده که حتی در صنعت نفت و گاز هم از سرمایه گذاران داخلی استفاده می کنیم.

کنفدارسیون صادرات خاطرنشان کرد: واقعیت اقتصادی جهان نشان از تاثیرپذیری از رفتارهای قلدرمابانه آمریکا دارد بنابراین در گام نخست لازم است تا وزارت خارجه و وزارت صمت در راستای خنثی سازی رفتارهای ظالمانه علیه ایران اقدام کنند.

متقاعد کردن خارجی ها برای جذب سرمایه گذاری در ایران

وی با بیان اینکه قرارگرفتن ایران در گروه هفت اقتصادی نشان دهنده واقعیت اقتصادی کشورنیست، گفت: لازم است تا شرایط واقعی اقتصاد ایران را به شکل ملموس به دنیا معرفی و آنها را متقاعد کنیم که براساس واقعیات با ایران روابط تجاری برقرار کنند.

رئیس کمیته تجارت اتاق بازرگانی تهران افزود: یکی دیگر از اقداماتی که برای جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران لازم است این است که توان صندوق ضمانت برای پوشش ریسک تجارت با ایران را افزایش داد.

لاهوتی ادامه داد: در حال حاضر منابع صندوق ضمانت صادرات ایران به حدی نیست که بتواند ریسک سرمایه گذاران خارجی را پوشش دهد و بودجه صندوق کفاف حمایت از سرمایه گذاران را نمی دهد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: برای جذب سرمایه های خارجی و متقاعد کردن خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایران ابتدا لازم است تامین سرمایه لازم برای صندوق ضمانت صادرات انجام شود.

کد خبر: ۵٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha