۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
تاثیر مستقیم خبرها بر نمادهای بورسی/ بازگشت به فاز اصلی «منفی به مثبت»
تحلیل روزانه بورس؛

تاثیر مستقیم خبرها بر نمادهای بورسی/ بازگشت به فاز اصلی «منفی به مثبت»

بورس امروز قرمز رنگ کار را آغاز کرد و شاخص کل در ابتدای معاملات بیش از ۳۰۰۰ واحد فروریخت.

بازار- وحید بلالی: بورس امروز قرمز رنگ کار را آغاز کرد و شاخص کل در ابتدای معاملات بیش از ۳۰۰۰ واحد فروریخت، نکته قابل توجه ریزش بیش از یک درصدی شاخص بازار اول بود که بیشتر از درصد شاخص کل فروریخت، فلزات اساسی همراه غول بانکی یعنی وبملت بیشترین تاثیر را در ریختن شاخص کل در ابتدای معاملات از خود نشان دادند.

صعود دوباره کوچک تا متوسط

نمادهای کوچک تا متوسط از ابتدای معاملات امروز روندی مثبت داشتند و زمانی که حتی شاخص ۳۵۰۰ واحد فروریخت روندشان را حفظ کردند شاخص قیمت هم وزن از ابتدای معاملات مثبت بود و امروز توانست شاخص کل را از محدوده منفی به مثبت برساند، گام اصلاحی که کمتر از دو ساعت طول کشید یعنی بازار روند هفته گذشته را باز هم تکرار کرد.

حرکت بازار بر پایه خبرهای خوب

نکته ای که در معاملات این هفته و حتی هفته قبل بیشتر نمود پیدا کرده است، حرکت بازار بر پایه اخبار و یا گزارش های خوب بوده که این نکته نمایانگر تاثیر تحلیل های فاندامنتال در برایند بورس دارد، با انتشار خبرهای خوبی از یک گروه یا یک نماد به شدت تقاضا برای آن نماد افزوده شده و آن نماد تا جایی که می تواند صعود خود را آغاز می کند، به عنوان نمونه تحلیل های تکنیکال از پر بودن سقف رشد نمادهای خودرویی به ویژه نماد خودرو حکایت داشت، اما خبرهای خوب در این نماد آن را تا سقفی بالاتر از تحلیل ها رساند و همچنان رشد این نماد ادامه دارد. مثال دیگر نماد کویر است که با توجه به اینکه برخی از تحلیلگران برای آن رشد ۳۵۰۰ تومانی به صورت شارپی را کرده بودند اما این نماد در محدوده ۲۹۰۰ تومان درجا زد و نتوانست رشد خود را ادامه دهد و علت آن نیز تنها یک خبر بود؛ افزایش سرمایه. البته افزایش سرمایه به خودی خود سودزا است اما کویر در گزارش ماهانه  خود نیز گزارشی نداده بود که چنگی به دل بزند.

مثال دیگر نمادهای گروه های قند و شکر است که بلافاصله بعد از خبر برداشتن ارز مرجع از شکر روندی صعودی به خود گرفته و از ابتدای هفته تا به امروز در محدوده صف خرید قرار گرفتند.

نمونه دگر ویروس کرونا است که باعث قرمز شدن روند گروه فلزات اساسی و کانه های فلزی است، نماد کنور که چند ماهی است روند صعودی خود را آغاز کرده درگیر این خبر شده و به رشد آن چنان که پیش بینی می شد نرسیده است.

اما مثال های دیگر در نقض این رفتار می توان زد، نماد وآوا که بسیاری از تحلیلگران قیمت آن را در حد بالایی ارزیابی نمی کردند توانست با افزایش تقاضا در مدت کوتاهی به اندازه ۲۶۷ درصد رشد کرده و سود خوبی را عاید سهامداران کند، یا نماد وشهر که گزارش ۹ ماهه خوبی را منتشر نکرده بود توانست به شدت صعودی شده و در مدت کوتاهی بیش از ۲۰۰ درصد رشد کند. البته اندازه گرفتن اندازه شرکت با قیمت آن امری است که در هیچ بورس دنیا رخ نداده است، زیرا بازار بورس موازی بازار حقیقی است و قیمت گذاری در بورس تنها تابعی از عرضه و تقاضا است و نه ارزش اصلی و یا دارایی شرکت‌ها.

نزدیک شدن شاخص کل به مقاومت ۴۳۰ هزار واحد

شاخص کل در پایان معاملات امروز با رشد ۲۰۳۲ واحدی روبرو شد و توانست در جایگاه ۴۲۸۲۱۶ واحدی قرار بگیرد تا برای عبور از کانال ۴۳۰ هزار واحدی راه چندانی نداشته باشد. کانال ۴۳۰ هزار واحد، کانالی است که مقاومت تاریخی و روانی را به همراه دارد، مانند فتح کانال ۴۱۰ هزار واحد. به ویژه آن که شاخص یک بار این کانال را فتح کرده و سپس عقب نشینی کرده و معاملات فردا تعیین کننده عبور یا درجا زدن شاخص در این محدوده است. عبوری که می تواند شاخص کل را به ناکجا آباد رشد دهد، هیچ برایند دقیقی از تمام تحلیلگران برای نقطه اصلاح عمیق وجود نداشته و امری که مسلم است این بوده که تا زمانی که پول به بورس پمپاژ شود بورس راه رشد را طی خواهد کرد.

کد خبر: ۴٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha