۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
رقابت شرکتهای داروسازی برای تکمیل مراحل تولید واکسن
روسها فاز سوم آزمایشهای بالینی را روی ۴۰ هزار نفر انجام می دهند

رقابت شرکتهای داروسازی برای تکمیل مراحل تولید واکسن

در روزهایی که دنیا در انتظار تولید واکسنی ایمن به سر می برد، شرکتهای داروسازی خبرهایی در مورد اجرای سومین مرحله از آزمایشهای بالینی منتشر کرده اند و سران سیاسی کشورها از امیدواری برای عرضه واکسنی ایمن در سال ۲۰۲۰ سخن می گویند.

بازار؛ گروه بین الملل: تلاش برای تولید واکسنی قابل اعتماد برای بیماری کوید-۱۹ در دنیا بالا گرفته است و تقریبا تمامی مقامات رسمی در کشورهای صنعتی در مورد عرضه این واکسن در ماه های آتی و قبل از پایان سال ۲۰۲۰ ابراز امیدواری کردند. امانویل مکرون رییس جمهوری کشور فرانسه آخرین  فردی است که در این مورد صحبت کرد. او در روز گذشته و در یک کنفرانس خبری با نخست وزیر کشور آلمان در مورد خوش بینی اش برای  تولید واکسن و عرضه آن به مصرف کنندگان اروپایی درماه های آتی صحبت کرد و گفت :«اروپا  این واکسن را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت می کند و تمامی مردم می توانند واکسینه شوند و به فعالیت اقتصادی باز گردند.دولتهای اروپایی ارتباط نزدیکی با  شرکتهای داروسازی فعال در تولید واکسن دارند و به تولید واکسن در ماه های پیش رو بسیار خوش بین هستند. »

از طرف دیگر شرکتهای بزرگ داروسازی که واکسن های تولیدی آنها در فاز اول و دوم آزمایشهای بالینی موفق عمل کرده اند، در حال آماده سازی برای سومین و مهمترین فاز آزمایشهای بالینی هستند. از یک طرف واکسن  تولید شده توسط روسیه قرار دارد که بعد از ثبت نهایی در این کشور و ابراز نگرانی های جامعه جهانی در مورد طی نشدن تمامی مراحل آزمایشی آن، خبر از شروع سومین مرحله از آزمایشهای بالینی داد و اعلام کرد در این مرحله ۴۰ هزار نفر این واکسن را دریافت خواهند کرد. از طرف دیگر شرکتهای اروپایی و امریکایی قرار دارند که در حال طی کردن سومین مرحله از آزمایشهای بالینی قرار دارند و دنیا به آنها به چشم امیدی برای رهایی از بحران کرونا نگاه می کند.

آزمایش واکسن شرکت جانسون و جانسون روی ۶۰ هزار نفر
 شرکت جانسون و جانسون امریکا که یکی از امیدهای اصلی دنیا برای عرضه واکسن کرونا در سال جاری است ، اعلام کرده است در فاز سوم آزمایشهای بالینی ۶۰ هزار نفر را واکسینه خواهد کرد و قرار است از اول سپتامبر واکسیناسیون این عده شروع شود و احتمال می رود تا انتهای نوامبر نتیجه نهایی فاز سوم مشخص شود.ایندین اکسپرس در این زمینه نوشت:« قرار است ۶۰ هزار نفر که بیش از ۱۸ سال سن دارند برای این آزمایش انتخاب شوند و تزریق واکسن ها در ۱۸۰ مکان در سه کشور امریکا و مکزیک و برزیل که همه درگیر ویروس کرونا هستند، انجام می شود.»مدیرعامل شرکت جانسون و جانسون به رویترز گفت:« این بالاترین تعداد افرادی است که برای واکسیناسیون در فاز سوم آزمایشهای بالینی واکسن کرونا تا کنون اعلام شده است. دلیل ما برای انتخاب این شمار بالای افراد که همه در کشورهای درگیر بحران کرونا ساکن هستند، این است که واکسن کنونی از اهمیت بالایی برای جهان برخوردار است و قرار است دربازه ای کوتاه تمام مردم دنیا آن را دریافت کنند. ما باید اطمینان حاصل کنیم که این واکسن تاثیر گذار است و خطری برای بدن انسان ندارد. به همین دلیل شمار افرادی که در فاز سوم مورد آزمایش قرار می گیرند را تا دو برابر تعدادی که معمولا در فاز سوم آزمایشهای بالینی واکسن ها مورد آزمایش قرار می گیرند افزایش دادیم.»

 دو شرکت داروسازی مدرنا و پی فایزر که فاز سوم آزمایشهای بالینی را شروع کرده اند، برای این مرحله واکسن را روی ۳۰ هزار نفر آزمایش می کنند.

آزمایش واکسن روسی روی ۴۰ هزار نفر
اما  واکسن روسی که از زمان معرفی آن به بازار تا کنون، بحث های زیادی پیرامون کارایی و ایمنی آن انجام شده است هم قرار است سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را طی کند.نشریه  ریا نوستی روسیه در گزارش اخیر خود نوشت:«قرار  است دو سومین مرحله از آزمایشهای بالینی روی واکسن اسپوتنیک فایو ۴۰ هزار نفر واکسینه شوند که این آزمایش در ۴۵ منطقه انجام می شود. »

بعد از انتقاد جهانی در مورد عدم ارایه اطلاعات در مورد واکسن توسط روسیه، وب سایتی  ایجاد شد و اطلاعات کاملی در مورد واکسن در آن قرار گرفت. سپس بیانیه ای  در این وب سایت قرار گرفت که به موجب آن روسیه برنامه ریزی برای اجرای فاز سوم آزمایشهای بالینی را از قبل از تایید اولیه واکسن در روز ۱۱ اوت سال ۲۰۲۰ شروع کرده بود و انتقادهای اخیر در مورد طی شدن مراحل اول و دوم آزمایش واکسن با سرعت زیاد و نادیده گرفتن مرحله سوم آزمایشهای بالینی پیش از تایید واکسن و معرفی آن به عنوان اولین واکسن کرونا در دنیا، تاثیری در این تصمیم گیری نداشت.

دنیس لوگانوف مدیر اجرایی موسسه گامالیا که واکسن اسپوتنیک فایو را تولید کرده است در مورد تایید واکسن پیش از طی شدن مرحله سوم آزمایشهای بالینی گفت: «ما تاییدیه های مشروط را دریافت کردیم به این معنا که اگر فاز سوم موفق باشد، می توانیم با سرعت بیشتری مراحل تایید نهایی را طی کنیم و واکسن را برای تضمین سلامت مردم استفاده کنیم.»

 در پایان باید گفت که از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون، شرکتهای داروسازی زیادی برای تولید واکسن تلاش کرده اند و هم اکنون ۱۶۰ واکسن در مراحل اولیه  آزمایش قرار دارند. ۳۰ واکسن  تا کنون آزمایشهای انسانی  را شروع کرده اند ولی تنها ۶ واکسن هستند که مراحل اول و دوم آزمایشهای انسانی را با موفقیت طی کرده اند و حال وارد فاز سوم شده اند.

کد خبر: ۳۷٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha